Hallo,
Na flinke problemen door een slechte kabel, die nu enige tijd geleden opgelost zijn met een nieuwe grondkabel, is mijn verbinding stabiel, en krijg ik meestentijds een goede download snelheid.
Ik heb echter gemerkt dat de verbinding alsnog problemen heeft wanneer ik data over een IPsec site-to-site verbinding verstuur (vzv ik kan zien zowel upload als download), en dat begint al bij een paar Mbps bandbreedte.
Als ik via de VPN werk gaat de ping snel omhoog tot 500+ ms, en stort de verbinding effectief in.
Ik heb parallel aan de modem een RasPi verbonden met een 192.168.100.x adres, en ik ping zowel de AMSIX router als de RasPi met SmokePing.
De RasPi blijft ten alle tijden tussen 300us en 700us, maar de AMSIX Router gaat van 8ms-16ms naar 500-700ms als IPsec enigszins belast wordt (zoals ik al zei, een paar Mbps is al voldoende, en nowhere near de 300Mbps van de verbinding!)
Gisteren rond 21:20 heb ik een 115MB groot bestand gedownload, en dat duurde ong. 5 minuten door de verhoogde latency en tijdelijke network stops die daardoor optreden:

Tegelijkertijd doet de RasPi ping niets anders dan anders:

Dat geeft dus aan dat het niet de Firewall/VPN is, maar ergens tussen mijn lokale firewall en de remote firewall! En omdat niet alleen de VPN er last van heeft, maar het hele Internet verkeer, kan het alleen nog maar liggen in de Compal box, de CMTS of het er achter liggende netwerk van Ziggo.
Ik kan me niet herinneren dat vóór ik de kabel problemen had, ik ooit dit soort gedrag gezien heb, maar inmiddels heb ik 3x een ander modem (de laatste keer verwisselt van Arris naar Compal) en is Ziggo ook bezig met migreren van EuroDocsis 3.0 naar Docsis 3.1...
Ik zag een ander topic van begin 2020, en daarin werd óók gesproken van 500ms ping en een site-to-site verbinding, dus ik vraag me ondertussen af of Ziggo (hetzij in de modems, hetzij in de CMTS of elders in hun netwerk) problemen heeft met IPsec verkeer?