mostlife

Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

IPV6 dual stack met bridge voor Docker?

Dag Ziggo medewerker/lezer,

 

Ik vroeg mij af of Ziggo al IPV6 dual stack ondersteund in bridge modus ten behoeve van Docker?

 

Ik wil graag een dual stack configuratie zodat ipv4 domeinen inwaards en uitwaards benaderbaar zijn, en een /64 IPV6 subnet in bridge modus zodat ik Docker containers rechtstreeks op het internet kan aansluiten. Ik wil dit o.a. doen door het subnet op te splitsen in o.a. een /66 subnet beginnend met 4000. Is dit mogelijk, of in de nabije toekomst mogelijk?

 

In afwachting van uw reactie,

 

Met vriendelijke groet,

 

Joannes Wyckmans

 

Note: Ik bevindt mij in voormalig UPC gebied.

6 Reacties 6
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Eind juni 2022 is project Prime Time afgerond, waarbij de provisioning backends van fZiggo en fUPC zijn geconsolideerd. Sindsdien is Full Dual-Stack voor alle klanten in beide verzorgingsgebieden beschikbaar, ook bij bridge mode. In fZiggo worden delegated prefixes met grootte /56 (256 /64's) toegewezen, in fUPC /57 (128 /64's). Je bent vrij om zelf prefixes binnen de delegated prefix (IA_PD) toe te wijzen achter de (eigen) router. Voor SLAAC is een /64 vereist, maar uiteraard kun je ook een /66 gebruiken met stateful DHCPv6. Statische adressering zou ik niet adviseren. Overigens zou ik het simpel houden en alleen /64's gebruiken.

 

Als je de juiste instellingen gebruikt voor IPv6 op de router maar desondanks niet hiervan gebruik kunt maken, controleer dan eerst of de router een IPv6-adres (IA_NA) ontvangt op de WAN-interface. Als dat niet het geval is, dan maakt het modem mogelijk nog gebruik van een boot file voor IPv4 Only en moet de configuratie naar Full Dual-Stack worden aangepast.

mostlife
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik neem aan dat statische addressering niet mogelijk is omdat deze dynamisch wijzigt? Dacht dat bij IPV6 dit anders was? Daarnaast is het voor mij noodzakelijk om in ieder geval het subnet dat ik wil gebruiken in zijn geheel (of dit nou /64 of /66 is) toegankelijk te maken en dus te reserveren voor docker. Dit subnet of gedeeltelijke subnet moet ik dan van tevoren specificeren in de docker daemon.json file. Dus als dit dynamisch kan wijzigen kan dit een probleem vormen. En geld deze subnet addressering ook voor prive aansluitingen?

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Je prefix kan inderdaad wel eens wijzigen. Dus niet met statische adressen werken. Zelf werk ik met een modem in bridge, eigen router met een aantal vLANS, voorieder vLAN gebruik ik een /64 uit de /56 pool. Dat gaat verder automatisch.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Alleen bij Zakelijk Internet Pro zijn het IPv4-subnet (/29) en de IPv6-prefix (/48) statisch.

mostlife
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ok. Dan neem ik voorlopig geen Ziggo en huur ik voorlopig bij een Duits datacenter een server met root toegang tot fysieke hardware. Heb echt een statisch IPV6 subnet nodig dat niet wijzigt, of een dynamisch adres met een zeer lange leasetijd. Ik moet namelijk helaas een IPV6 subnet specificeren voordat de adressen toegankelijk zijn doormiddel van Docker waarbij de Docker containers elk individuele adressen uit dat subnet krijgen. Die 128 is neem ik aan het maximaal aantal addressen uit het subnet in dit geval? Dan zal ik over een aantal jaar al tegen een probleem aanlopen vermoed ik. Dan maar in de cloud alles. En internet via mobiel abonnement. TV kijk ik niet en internet zou thuis alleen maar voor die PC zijn en sporadisch YouTube / NLziet. Dankje voor jullie hulp

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Nee, 128 subnetten van /64.  Je kunt zelf uitrekenen hoeveel adressen in een /64 subnet passen (heel veel)

Uitgelicht topic