1
Vraag
2
Reacties
SkGreenLabel

Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

IPV4 uitgeschakeld op de Ziggo Connectbox en eigen router. Interface router is vervolgens niet meer te benaderen.

Ik heb thuis een 2de router staan met dhcp aan en op de connect box ipv4 uitgeschakeld om wat te testen. Daarna op de 2de router weer uitgeschakeld. Nu kan ik niet meer inloggen op de router dat deze alleen nog ipv6 adressen uitdeeld. Hoe kan ik nu weer inloggen om ipv4 aan te zetten? 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@SkGreenLabel

Hoewel hanh aan geeft dat de je de Connectbox niet met behulp van diens IPv6-gateway-adres kan aanroepen, zou ik je aanraden het toch maar eens te proberen. Ik heb begrepen dat er verschillende firmware-versie in omloop zijn en uitvoeringen van de Connectbox.

Er is wel een kleine instinker / valkuil:
Als je onder Windows kijkt naar wat de DHCP-server als IPv6 Gateway adres zou hebben opgegeven, dan wordt je al snel op het verkeerde been gezet. Windows plakt namelijk wat extra tekens achteraan dit adres! Dat extra deel dat begint met het %-teken gevolgd door een of meerdere andere tekens (dat laatste is bij iedereen verschillend). Dat gedeelte dat begint met het %-teken moet je niet meenemen / overnemen!

Zie bijgaande plaatjes.

Laat even weten of het bij jouw werkt.

Vriendelijke groet,
DennyW

 

PS: Niet vergeten om vierkante haken gebruiken in de adresbalk van de internetbrowser, hoor!

 

 

Bekijk in context

23 Reacties 23
Schiksie

Level 11
  • 550Posts
  • 63Oplossingen
  • 119Likes

Als je met ”router” het Ziggo modem bedoeld kan je altijd een factory reset doen.

Een paperclip/tandenstoker 30 sec het knop bij reset inhouden. Alle aanpassingen die je dan gedaan hebt in het modem worden dan ongedaan gemaakt.

Als je je eigen router bedoeld dan heeft die meestal een soortgelijke reset optie 

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@SkGreenLabel 

In principe zou je de webinterface van de Connectbox ook kunnen bereiken op diens (interne!) IPv6 Link-Local-address (dat adres begint met fe80). Dergelijke adressen zijn niet routeerbaar dus lukt het niet vanuit jouw eigen router. Je moet dan een PC rechtstreeks aansluiten op de Connectbox. Verder moet je zo'n IPv6 IP-adres omsluiten met vierkanten haken als je dit invult in de adresbalk van je browser. Tja, welk Link-Local-adres heeft jouw Connectbox? Dat kan je natuurlijk zien als je ingelogd bent, maar ook bij die PC die je nu rechtstreeks hebt aangesloten. Kijk hierin even welk fe80-adres als gateway-adres is uitgedeeld door de Connectbox.

Misschien is het voor nu “mosterd na de maaltijd”, maar test het maar eens, dan hoef je een eventuele volgende keer niet zo'n “zware” maatregel te treffen als een factory-reset.

SkGreenLabel
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dankjewel Denniew, 

Ga dit thuis proberen, scheelt weer heel wat gedoe thuis als dit werkt :p. 

Met vriendelijke groet, 

SKGreenLabel 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
SkGreenLabel wrote:

Ik heb thuis een 2de router staan met dhcp aan en op de connect box ipv4 uitgeschakeld om wat te testen. Daarna op de 2de router weer uitgeschakeld. Nu kan ik niet meer inloggen op de router dat deze alleen nog ipv6 adressen uitdeeld. Hoe kan ik nu weer inloggen om ipv4 aan te zetten? 

Op welke router(s) heb je nu precies wat uitgeschakeld? IPv4 uit op de connectbox...bedoel je de DHCP server? Op welke van de routers wil je weer inloggen?

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Even op de PC met het handje de benodigde IPv4 adresgevens invullen voor het subnet van de Connectbox.

@DennyW Op het IPv6 adres draait geen web servertje, merkte ik. Die is alleen via het IPv4 Gateway address bereikbaar.

 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
hanh wrote:

 

@DennyW Op het IPv6 adres draait geen web servertje, merkte ik. Die is alleen via het IPv4 Gateway address bereikbaar.

 

@hanh ,
Dat is niet zo mooi. Zelf heb ik geen Connecbox maar een Technicolor TC7210. Bij deze is de web-pagina prima aan te roepen m.g.v. het IPv6 gateway-adres. Ook onder de Connextbox-en schijnen er verschillende firmware versie in omloop te zijn, zo dat ik niet weet of dit voor alle CB-en geldt.

Wel vind ik het vreemd dat het niet zou werken. Immers het routerdeel zou met gebruikmaking van een gateway-adres toch te benaderen moeten zijn en de individuele web-interfase-pagina's  werken toch op URL en niet op IP-adres?

 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@SkGreenLabel

Hoewel hanh aan geeft dat de je de Connectbox niet met behulp van diens IPv6-gateway-adres kan aanroepen, zou ik je aanraden het toch maar eens te proberen. Ik heb begrepen dat er verschillende firmware-versie in omloop zijn en uitvoeringen van de Connectbox.

Er is wel een kleine instinker / valkuil:
Als je onder Windows kijkt naar wat de DHCP-server als IPv6 Gateway adres zou hebben opgegeven, dan wordt je al snel op het verkeerde been gezet. Windows plakt namelijk wat extra tekens achteraan dit adres! Dat extra deel dat begint met het %-teken gevolgd door een of meerdere andere tekens (dat laatste is bij iedereen verschillend). Dat gedeelte dat begint met het %-teken moet je niet meenemen / overnemen!

Zie bijgaande plaatjes.

Laat even weten of het bij jouw werkt.

Vriendelijke groet,
DennyW

 

PS: Niet vergeten om vierkante haken gebruiken in de adresbalk van de internetbrowser, hoor!

 

 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@DennyW Ha, ik testte dat laatst nog met mijn Connectbox IPv6 gateway address (tussen [ en ]).
Niks. Of: ik deed iets niet goed of het kan nog verschillen per Connectbox Firmware variant. Ik heb nu zon Giga Connectbox doosje in huis. Wel nog een flinke tijd alleen DOCSIS 3.0 hier. Aan een Giga abo heb ik niet veel, als ik dat zou kunnen krijgen. Wat moet ik met 1 Gbps Down? De 500 van nu trek ik nooit vol voor praktisch gebruik.
 

SkGreenLabel
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@DennyW ik heb het geprobeerd en het werkt.

dankjewel 🙂

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
SkGreenLabel wrote:

@DennyWik heb het geprobeerd en het werkt.

dankjewel 🙂

@SkGreenLabel

Bedankt voor de positieve terugkoppeling. Blij dat ik kon helpen.

 

 

***EDIT***

Opm. Voor de overige geïnteresseerden:
Zo'n Link-Local-adres is niet routeerbaar; er mag / kan geen andere (extra) router zitten tussen PC en de IPv6-router.

SkGreenLabel
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

ik heb nog wat vraagjes, ik wil pihole nu draaien op mijn netwerk maar het werkt niet op dhcpipv6 en ik kan dit ook niet uitzetten op de connect box. is het mogelijk om een andere modem te krijgen of zelf te kopen die hier in veel meer mogelijkheden geeft?

me vader wilt niet dat de modem die we nu hebben (connectbox) in bridge modus zetten omdat hij dan weer extra apparatuur erachter moet zetten (stroom kosten).

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@SkGreenLabel 

Hoewel de Pi-Hole de mogelijkheid biedt om, zowel als IPv4 als IPv6 te dienen, is het in combinatie met een Connectbox een ramp. In de Connectbox blijft de RA (router advertisement) actief; de Connectox blijft zich (voor IPv6) opdringen, met het gevolg dat het lijstje (dat een PC toebedeeld krijgt via DHCP) van IPv6 DNS-servers ook de DNS-servers van Ziggo er steeds bij opgedrongen krijgt.

Zolang de firmware van de Connectbox het volledig uitschakelen van IPv6 DHCP / RA niet ondersteunt is eigenlijk alleen het in bridge plaatsen (plus eigen router) de enige oplossing.

 

Ik heb full dual stack met een eigen router in cascade erachter (Ziggo modem niet in bridge). Het netwerkje van de Ziggo-modem-router gebruik is normaal niet. Op mijn netwerk op de eigen router heb ik een Pi-Hole.

Deze configuratie geeft (voor IPv4) wel dubbel NAT. Dit wordt niet geadviseerd omdat het portforwarden aardig moeilijk dan wel zo goed als onmogelijk maakt.

 

 

 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

**Tekst correctie**

Ik was te laat om no te kunnen editen.:

 

Hoewel de Pi-Hole de mogelijkheid biedt om, zowel als IPv4 als IPv6 DHCP-server te dienen (naast het spelen voor DNS-server), is het in combinatie met een Connectbox een ramp. In de Connectbox blijft de RA (router advertisement) actief; de Connectbox blijft zich (voor IPv6) opdringen, met het gevolg dat het lijstje (dat een PC toebedeeld krijgt via DHCP) van IPv6 DNS-servers ook de DNS-servers van Ziggo er steeds bij opgedrongen krijgt.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Ja, dat was ik ff vergeten, als complicatie. Je zou er ook zijn als je in de Connectbox alternatieve DHCP Servers zou kunnen instellen.
Dat kon al niet bij DHCPv4 en die slechte traditie is bij IPv6 voortgezet.
Je blijft je afvragen: waarom?

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

De RA moet ook actief blijven op je connectbox. Je krijgt immers langs die weg je IPv6 prefix van Ziggo. Als die verandert moet dat ook op je LAN gebeuren. IPv6 kent geen NAT. Je kunt dus niet zomaar zelf een willekeurige DHCPv6 opzetten, en denken dat het met de routering allemaal wel goed komt. Dat moet via de connectbox.

De reden dat het niet lekker werkt met PIHole is omdat de connectbox via zijn RA ook altijd Ziggo DNS servers blijft meegeven, terwijl dat niet perse hoeft. Dat is het stukje wat je zou willen uitzetten, of zelf wil kunnen instellen.

Wat ook kan is een eigen router achter de connectbox plaatsen, die een prefix van de connectbox pakt en die vervolgens het werk doet zoals jij dat wil. 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@efok  Kandidaat voor het beste antwoord.
Volgens mij doet @DennyW  het zo met eigen Router. Toch, Denny?

De IPv6 van zijn TC7210 zal wel hetzelfde euvel hebben als de Connectbox. Heb hem niet meer, maar herinner me zoiets. Verder nooit echt dieper ingedoken dan ff eigen Router erachter en constateren dat Prefix delegation niet goed werkte met de IPv6 support op die Router. Te kort bekeken misschien. Router: TP-Link Archer C7. Een oudje. Nu nog in gebruik als Access Point en DHCPv4 Server.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
hanh wrote:

@efok  Kandidaat voor het beste antwoord.

 

 

@hanh

Foei Han!

Wel het best antwoord aangaande perikelen voor Pi-Hole, maar NIET het best antwoord voor dit Topic! (TS startte dit topic i.v.m. bereikbaarheid web-interface bij gedeactiveerde IPv4 ondersteuning.)

 

@efok

Mooie uitleg!
P.S.: Mijn eigen router kent ook de mogelijkheid van een IPv6 DHCP-server.

 

hanh wrote:

Volgens mij doet @DennyW  het zo met eigen Router. Toch, Denny?

 

 

@hanh

Inderdaad Han, zoals ook eerder hierboven vermeld alsmede in mijn “handtekening” gebruik ik een eigen router cascade achter de TC7210 (zonder bridge-mode). Hierdoor heb ik de theoretische mogelijkheid nog een 6 routers erbij te plaatsen zodat ik dan totaal 7 IPv6 subnets zou hebben. Het plaatsen van extra routers heb ik (bij gebrek aan fatsoenlijke routers) nog niet geprobeerd. Ik heb wel eens met de gedachte gespeeld om er even een EdgeRouter-X bij te kopen. Gewoon voor de leuk. Spielerei. Een noodzaak of echte gebruikstoepassing heb ik echter niet.
En eerlijk gezegd ik gebruik ook een hoop van de mogelijkheden van mijn huidige router (een Small Business router) niet eens of niet ten volle.
De wat uitgebreidere firewall en de stabiliteit van de router alsmede de goed werkende QoS (i.v.m. VoIP) zijn voor mij de belangrijkste reden geweest om iets meer uit te geven.  Hoewel er onlangs een EoL-bericht is uitgevaardigd / aangekondigd, kan ik denk ik nog wel heel even voort met deze router.  

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic