1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
rpd

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

IP range Arris TG2492LG-ZG aanpassen is niet mogelijk

Hi all,

Zoals wellicht velen van jullie, gebruik ik tegenwoordig erg veel apparaten en apps in mijn netwerk die regelmatig afhankelijk zijn van de IP range waarin de apparaten zijn ingesteld.
Ik heb een nieuw modem van Ziggo gekregen en zit in het voormalige UPC gebied.

Mijn oude (!) modem, een Technicolor TC7200U, zit in de 192.168.0.x range, het modem zelf had het IP 192.168.0.1.
Het nieuwe modem heeft standaard het ip 192.168.178.1 waarbij de standaard range dus anders is geworden.
Dit betekend dat al mijn apparaten en apps die hard zijn ingesteld op een verbinding met een apparaat in die range opnieuw moeten worden ingesteld. Met name als je ook wat custom domotica apparaten, een NAS of andere servers in huis hebt is het erg lastig om zomaar te switchen van range. Regelmatig communiceren apparaten namelijk met hun IP en die IP's zijn ergens in de instellingen of programma code opgeslagen. Deze instellingen moeten dan dus op al die apparaten worden gewijzigd, wat een zeer tijdrovende klus is.

Daar zitten wij natuurlijk niet op te wachten en daarover ben ik dus erg ontevreden!

Als je hier ook last van hebt, meldt het dan even bij de klantenservice, dan kunnen ze hier iets aan doen.

Voorlopig blijf ik maar gewoon mijn oude modem gebruiken, ik zelf en mijn huisgenoten gaan niet uren instellingen zitten wijzigen omdat een eenvoudige instelling op de connectionbox geblokkeerd/niet beschikbaaar is.
52 Reacties 52
Meldingen
Aan Uit
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 654Oplossingen
  • 1966Likes
rpd wrote:
Opgelost dus!
Thnx Mark Ziggo

Fijn, bedankt voor de terugkoppeling!
hondje

Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Goedendag,

Ik sta op het punt het modem/router te installeren en kreeg van een welwillende medewerker een lijstje punten hoe in te stellen. Ja ook met 192.168.178.x.
Op mijn vraag of ik dat 3e octet ook kon veranderen kreeg ik een sympathieke medewerker aan de lijn die op dit punt aangekomen toegaf er geen verstand van te hebben.

Daarna de vraag nogmaals per email gesteld en ja daar kwam het antwoord:
Dat is een hele goede vraag van je. Hieronder vindt je mijn reactie.

Het IP adres waarmee je inlogd in het modem is een statisch IP adres. Dat blijft hetzefde. Je kunt deze dus niet veranderen. Je kunt niet zelf instellen wat je IP adres wordt.
Als je dit zelf wilt instellen kan dat niet met een particulier abonnement. Als je daar wel afhankelijk van bent, dan raad ik je aan om je abonnement te wijzigen naar zakelijk. Daar kunnen we het je wel aanbieden.

Voor prive gebruik is een zakelijk abo natuurlijk niet te betalen, dus nogmaals mijn vraag voordat ik naar XS overstap : kan ik de Arris na activatie op het 3e octet op '0' zetten ja of nee ?
PS betreft dus niet mijn buiten IP adres !

Dank u !
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 654Oplossingen
  • 1966Likes
Hi hondje, het antwoord van de eerste medewerker aan de telefoon is ook van toepassing op de tweede medewerker vrees ik.

Je kunt de DHCP range gewoon aanpassen, alleen "192.168." staat vast.

1 iemand meldt wel problemen specifiek bij het instellen van 192.168.0.0 op een Arris ConnectBox, maar dat hebben we op kantoor nog niet kunnen reproduceren.
Heb jij ook een Arris ConnectBox? Dan ben ik erg benieuwd naar de uitkomst.
hondje

Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
@Mark Ziggo
Dank voor je reactie ! Ja het betreft de Arris
Intussen krijg ik de Compal CB toegestuurd na een discussie of wij nou werkelijk zo dom zijn dat we een intern IP adres niet meer 'mogen' veranderen 'omdat 90% (?) van de gebruikers het zo wel goed vinden'. Dan schakel je nog altijd die 10% (?) uit die aktief bezig is met TV in netwerk, Raspberries, IP camera, domotica etc etc (wat toch toekomst is ??). Met de Compal zou het dan moeten kunnen werken: ook als ik de reactie hierboven van @NN bekijk. Ben benieuwd ! Mocht er na de installatie iets niet gaan zoals het zou moeten kunnen dan wil ik direct terug willen schakelen naar mijn oude modem. Op zich ben ik niet ontevreden met de reacties van de Helpdesks maar wat meer kennis van zaken zou wel fijn zijn.

We wachten af !

NB Ik heb het idee bij de 2e medewerker(ster) dat men er steeds vanuit gaat dat het hier het externe adres bedoelt is, maar het gaat dus wel degelijk om de range 192.168.x.x te beginnen bij x.10 tot bijv x.200 (of minder)
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo hondje
NB Ik heb het idee bij de 2e medewerker(ster) dat men er steeds vanuit gaat dat het hier het externe adres bedoelt is, maar het gaat dus wel degelijk om de range 192.168.x.x te beginnen bij x.10 tot bijv x.200 (of minder)

Daarom praten we over LAN-adressen en niet over WLAN-adressen.
Dat moet een helpdesk toch ook snappen lijkt me.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 654Oplossingen
  • 1966Likes
Maar hondje, heb je de Arris überhaupt wel geactiveerd of heb je het niet eens geprobeerd daarmee?
hondje

Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Hallo @Mark Ziggo

Nee niet geprobeerd, er werd mij via de helpdesk verzekerd dat dat niet kon en gezien alle apparatuur hier .......nee dus

Ik zit nu te wachten op de CB Compal waar het volgens de desk wél mee zou gaan na wat gedreig met overstappen (wat ik liever niet doe)

Intussen heeft mijn oude router Sitecom 403N het gisteren begeven, zit nu met 1 computer rechtstreeks op het modem, wat een toestand..

Begrijp ik jou goed en kan het alleen na activeren ? Ik las hier ergens dat dat na een reset/software update weer werd terug gezet naar de oorspronkelijke instellingen.....

Bedankt zover !
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 654Oplossingen
  • 1966Likes
Het kan dus wel. Als je nu het modem aansluit op de stroom zonder deze te activeren zul je zien dat het 3e octet nog vaststaat op 178, na activatie is deze wel aan te passen.

Daar heb je niet per se een Compal Connectbox voor nodig.
hondje

Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Chapeau ! Helemaal waar ! Tot nu toe gaat alles redelijk soepel, nog wel gezocht naar activeren maar na 20 minuten aan laten staan kon ik de range gewoon op 0.10 zetten. En staat het nog....

Ben nu bezig alle apparatuur in te stellen op nieuwe externe ip adres, er zijn nog wat camera's 'kwijt' die hij ondanks portfwd nog niet ziet en ondanks diverse malen rebooten. Ze zitten wel in de range van het modem ik hoop niet dat ik ze allemaal opnieuw moet installeren, 2 van de 8 gaat goed.
Ook probeer ik een aantal apparaten een vast IP adres toe te kennen aan de hand van de MAC maar kan die instelling zo gauw niet ontdekken.

O.T.:
Wat is eigenlijk het verschil tussen de Arris en de Compal ?

Bedankt voor je inzet, Mark :thumbsup:
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo hondje, geen.
hondje

Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
@Mark Ziggo

Bijna alle apparaten doen het weer hoewel mijn laptop op gastnetwerk blijft staan en niet naar privé netwerk te wijzigen is 😞 maar dat terzijde )

Die activatie gebeurt dat nog ? automatisch ? na 14 dagen ? of al gebeurt ?
Voordat de boel weer terug gezet wordt !

Dank zover !
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo hondje,
Als je Windows 10 hebt kun je je verbinding heel eenvoudig van openbaar naar prive instellen:
Klik r.o. met de rechter muisknop op het interneticoontje en klik dan op 'netwerk- en internetinstellingen openen.
Klik dan op 'verbindingseigenschappen wijzigen' en kies bij netwerkprofiel voor 'privé'.
hondje

Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Hallo N.N.dank voor je reactie.
Windows 7 (ach ja) maar daar zegt W7 dat het momenteel niet mogelijk is en later in Netwerkcentrum aan te passen is. Maar dat ,' later' is nog steeds niet gelukt. Ik zit nu bij mijn AV en Firwall progs te kijken, totnu toe niets kunnen ontdekken. Behalve dat k sinds eergisteren (dus toen ik het modem configureerde) 2 AV progs op de computer heb staan. Nu 1 verwijderd uiteraard. Vrijdag maar weer verder prakkezeren. Eigenlijk had ik geen ander modem gewild ' if it dont break dont fix it' maar bang gemaakt om zus en zo lekken daar en daar moet je soms wel......
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo hondje,
kijk anders hier eens:
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/2578723/windows-7-network-connections-are-stuck-in-public-mode
hondje

Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Hallo N.N.

Bij mij ging het iets anders. In apparaat beheer kon ik adapters alleen verwijderen ipv uitschakelen. En aangezien ik sinds okt 2017 W7 alleen nog maar via een trucje kan updaten, niks weghalen dus.

Maarrrrrr vanaf: thuisgroep/wat is een (mijn?) netwerk locatie ? kwam ik in een andere probleem oplosser nl die van: ik kan mijn netwerk locatie niet op thuis netwerk zetten, aangeklikt opgelost ! (kan dat trouwens nu niet reproduceren hum)
Je hebt me dus op het goede spoor gebracht ! Hartstikke bedankt !

Mark Ziggo hoe kan ik zien of ik al geaktiveerd ben ?

Ook bedankt alvast !
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo hondje,
graag gedaan.
En als ik even voor mijn beurt mag spreken:
log in met 192.168.178.1 klik op de tab 'netwerkdiagnose' en je weet of je online bent.
hondje

Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Hallo N.N.

Tja internet en telefonie staan op groen alleen wifi schakelt steeds uit. Staat op auto, heb wel wat ge-experimenteerd met kanalen maar verschil was niet meetbaar. (het modem staat/hangt nog niet op optimale hoogte (plm 1,5 mtr) komt van de week nog ivm bedradingsbende maar dat mag toch niet de oorzaak zijn ?

Zet Ziggo dit signaal op afstand uit (ik zit mn buren niet in de weg heb k gezien) of wat ?

Ik heb echter wel wifi signaal gemeten (goed, zelfs 5 GHz op zolder is goed) verder gebruik ik weinig apparaten op wifi alles met powerlines verbonden.
Dus smartphones hebben gewoon wifi ook achter in de tuin plm 20 mtr, 5 GHz een andere naam gegeven om het verschil te zien en that's it.

Flink gezocht op internet (ook hier) maar waarom schakelt het modem wifi signaal steeds uit ?

Dank zover !
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo hondje,
wat is het resultaat van de tab netwerkdiagnose?
hondje

Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
N.N. oops da' snel ! Meteen alles maar:

1 Je internetverbinding werkt.
2 De 2,4 GHz frequentieband is uitgeschakeld.
3 Je wifi via 5 GHz is uitgeschakeld.
4 Je hebt een IPv4-adres voor internet.
5 Je internetverbinding werkt.
6 De temperatuur van de Connect Box is normaal.

connectbox status
Ingesteld Downstream kanaal (Hz)
306750000 Locked

Ingesteld Upstream kanaal (Hz)
44000000 Locked

Provisioning status
Verbonden

Algemene configuratie

Netwerk toegang
Toegang tot internet

Maximaal aantal apparaten
3

Standaard beveiliging
Ingeschakeld

DOCSIS-Modus
Docsis30

Config bestand
internet200_20_v4-sip.bin

Primaire Downstream Service Flow

SFID 25422
Maximale snelheid 214000000
Maximum Traffic Burst 42600
Minimale snelheid 0

Primaire Upstream Service Flow

SFID 24295
Maximale snelheid 21400000
Maximum Traffic Burst 42600
Minimale snelheid 0
Maximum Concatenated Burst 42600
Roostertype BestEffort

Is het soms beter IPv6 uit te schakelen ? ik zit in oud fUPC gebied...
PS: IP cams draadloos doen t ook goed
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo hondje,
Je hebt geen ipv6 volgens de netwerkdiag dus die kun/hoef je ook niet uit te zetten.
Draadloos op je modem moet je nog wel aanzetten en opslaan.
Hoe kun je draadloos goed werkende camera's hebben, terwijl wifi uit staat?
Kun je nu ook het 3e en 4e octet van de ip range aanpassen?