1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
rpd

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

IP range Arris TG2492LG-ZG aanpassen is niet mogelijk

Hi all,

Zoals wellicht velen van jullie, gebruik ik tegenwoordig erg veel apparaten en apps in mijn netwerk die regelmatig afhankelijk zijn van de IP range waarin de apparaten zijn ingesteld.
Ik heb een nieuw modem van Ziggo gekregen en zit in het voormalige UPC gebied.

Mijn oude (!) modem, een Technicolor TC7200U, zit in de 192.168.0.x range, het modem zelf had het IP 192.168.0.1.
Het nieuwe modem heeft standaard het ip 192.168.178.1 waarbij de standaard range dus anders is geworden.
Dit betekend dat al mijn apparaten en apps die hard zijn ingesteld op een verbinding met een apparaat in die range opnieuw moeten worden ingesteld. Met name als je ook wat custom domotica apparaten, een NAS of andere servers in huis hebt is het erg lastig om zomaar te switchen van range. Regelmatig communiceren apparaten namelijk met hun IP en die IP's zijn ergens in de instellingen of programma code opgeslagen. Deze instellingen moeten dan dus op al die apparaten worden gewijzigd, wat een zeer tijdrovende klus is.

Daar zitten wij natuurlijk niet op te wachten en daarover ben ik dus erg ontevreden!

Als je hier ook last van hebt, meldt het dan even bij de klantenservice, dan kunnen ze hier iets aan doen.

Voorlopig blijf ik maar gewoon mijn oude modem gebruiken, ik zelf en mijn huisgenoten gaan niet uren instellingen zitten wijzigen omdat een eenvoudige instelling op de connectionbox geblokkeerd/niet beschikbaaar is.
Oplossing
52 Reacties 52
Meldingen
Aan Uit
hondje

Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Ok

Draadloos ingesteld (controle: mijn laptop op draadloos instellen en heb internet verbinding)

Cam's: tja.. ik heb nog even gekeken op mijn smartphone maar daar heb ik sinds 15 juni geen wifi data verbruikt (pfjoe k schrok even) als ik wifi en mobiele data uitzet geen verbinding. Zet ik wifi aan (met mobiele data uit dus) internet etc. Dus mobiele data weer aangezet.

Ja ik heb het 3e octet op '0' staan en het 4e op '10' alles werkt. Bij verbonden apparaten Bijv cams:
Unknown 54:CD:EE:03:3A:EF 192.168.0.191/24 17.30 2,4 GHz frequentieband SitecomBCB474
Unknown 00:A1:13:01:27:51 192.168.0.193/24 55.53 2,4 GHz frequentieband SitecomBCB474

Gisteren een repeater uit het netwerk getrokken begon raar te doen. Mijn vrouws Phone wilde steeds op KPN fon inloggen dus alles verwijdert en opnieuw met wachtwoorden ingesteld.
Zat nog een Google Chrome op t netwerk (draadloos) uitgeschakeld en op nieuw ingeschakeld geen probleem met streamen.

Staat wifi wel uit ? Of heb ik ergens een instelling gemist om wifi 'aan' te zetten ? nee toch dan met het wel heel erg verstopt zitten.. Maar nogmaals : aanzetten ingeschakeld groen vinkje echter als ik de instelling verlaat en even later weer naar die pagina ga staat er weer 'UITGESCHAKELD' ook op modem geen groene led. maar ook is mijn draadloze printer bereikbaar...

Wie t weet mag t zeggen moet ik ziggo bellen voor de status ???????? Dan krijg ik te horen 1 minuut uitzetten en weer aanzetten. maar dat heb ik al 3 x gedaan. :thermometer_face:
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 654Oplossingen
  • 1966Likes
hondje wrote:
Mark Ziggo hoe kan ik zien of ik al geaktiveerd ben?
Als je op internet kunt is het modem actief, de activatie vind normaal gesproken plaats zodra je het modem de eerste keer aansluit op ons netwerk.

hondje wrote:
Staat wifi wel uit ?
Deze vraag snap ik niet helemaal, wil je wifi op het nieuwe modem uitschakelen of op een ander apparaat?
Wat betreft het LEDje op het modem, die gaat inderdaad na een paar minuten uit. Zie ook de uitleg in dit topic.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Voor mij werd het verhaal ook steeds verwarrender van hondje, is de wifi nu aan of uit, moet de de wifi nu aan of uit? etc.
hondje

Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Mark Ziggo N.N.

Ik kan me die verwarring wel voorstellen. Maar twijfel niet aan mijn verstandelijke vermogens 🙂
Ten eerste, Mark: Voor de duidelijkheid: Router start op; 3 groene leds waarvan wifi led na enige tijd uitgaat :-(.
In de instellingen van router staat ook idd wifi op rood: 'fout'. Maar mijn apparaten op wifi hebben allemaal verbinding (cam's, smartphones, tabs , Raspberry Pi's etc) ja wonderlijk !

Ook komt (kwam?) het voor met 5 GHz ingesteld dat op mijn smartphone de wifi uitviel en ook geen beschikbare netwerken meer aangaf. Bij mijn vrouw ging het dan automatisch naar KPN fon die zij op haar werk gebruikt maar natuurlijk geen verbinding mee kon maken. Bij mij na 10 minuten weer n netwerk zichtbaar. Dus verbinden maar weer......

Gisteren om 15.30 klapt de hele boel eruit en niet meer aan de praat te krijgen. Connect Box niet meer te bereiken (op 192.168.0.1) totdat ik het nog maar eens op 192.168.178.1 probeerde en jawel alles ge-reset naar standaard waarden 😞 ! Dus alles weer opnieuw ingesteld (met 192.168.0.1 dus) en de helpdesk gebeld wat er aan de hand was. Ja storing in mijn gebied en inderdaad veel uitval op mijn apparaat: heeft u al ge-reset ?, ja. Heeft u de kabel van het 1e verbindingspunt naar het modem al verwisseld ? ja. Hangt het modem in de meterkast ? nee, en op welke hoogte ? 1,50 mtr. en 1 meter van de hoek van de kamer boven het aansluitpunt. (kan niet anders ivm kabels etc)

Ik heb aangegeven dat dat 1e verbindingspunt wel een oud barrel was dat het wellis waar 15 jaar goed heeft gedaan maar wellicht voor de Arris wat te storing gevoelig is. Dan laten wij een monteur komen die gaat kijken of die aansluiting nog wel goed is. Als mijn vermoeden juist is ligt het euvel daar.

Dus nogmaals ik heb wél wifi maar modem en instellingen blijven hardnekkig op 'rood' staan.

Donderdag na monteursbezoek laat ik weer van mij horen : Mij benieuwen. (en o ja ik had in 1988 mijn eerste computer, ook voor op het werk toen wij bij Cap Gemini aanklopte voor onze automatisering , ben dus helemaal mee gegroeid in het digitale wereldje, don't worry !

m vr groet
ed
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78825Posts
  • 5324Oplossingen
  • 23553Likes
Kun je hier een foto plaatsen van je 1e verbindingspunt / oud barrel , want die kan direct naar het museum, denk ik. hondje
In 15 jaar heb ik hier al minstens 4 nieuwere verbindingspunten gehad voor een betere signaaldoorgifte en afscherming voor allerlei andere zenders.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 654Oplossingen
  • 1966Likes
hondje wrote:
Ten eerste, Mark: Voor de duidelijkheid: Router start op; 3 groene leds waarvan wifi led na enige tijd uitgaat :-(.
Dat klopt, dat is normaal, zie de uitleg in dit topic.

hondje wrote:
In de instellingen van router staat ook idd wifi op rood: 'fout'. Maar mijn apparaten op wifi hebben allemaal verbinding (cam's, smartphones, tabs , Raspberry Pi's etc) ja wonderlijk !
Dat wifi daar roodgekluerd is kan aan één van de apparaten thuis liggen, je ziet bij de verbonden apparaten daaronder ook welk apparaat dat betreft. Vaak staat er een apparaat aan, maar heeft die de wifi in een soort slaapstand staan waarmee de snelheid zeer beperkt is. Dat is een trage verbinding, maar het is geen probleem.

Wat het probleem nu wél is is me niet duidelijk.
hondje

Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Hallo

Intussen heb ik 2 maal bezoek gehad van een monteur:
De AOP is vervangen de overige aansluitingen waren goed. Tot in de middag geen probleem
Vanaf 15.30 u spontane reboots van modem, zit elke dag in ziggo-storing en jawel: ......... internet/wifi problemen worden voor u opgelost ......

Buitenmonteur geweest metingen verricht maar.....geen afwijkingen.....was wel zo vriendelijk nog even binnen te kijken en vond een wat dunne coax kabel naar analoog tv boven die ruis kon veroorzaken. Er is een filtertje tussen gezet maar 's middag weer uitval en reboots tot plm een uur of 8 's avonds dan gaat t weer goed. Die dunne coax heb ik tijdelijk helemaal afgekoppeld en zal de kabel binnenkort vervangen.

Intussen elke dag vanaf 15.30 uitval internet/wifi/telefoon (tv doet t gelukkig wel:WK Tour de F !)
Intussen alle apparaten afgekoppeld gehad intern (domoticz/Kodi/Google voice/etc etc maar de uitval 's middags gaat gewoon door.

Regio kast staat 25 meter verderop, 's middags in de zon voelt bovenkant iets meer dan handwarm aan, 's ochtends koel.

Woensdag avond vanaf 17.00u komt er een (buiten?) monteur om de evt. uitval te aanschouwen; het mij 2 weken beloofde nieuwe modem wordt vanavond (!) geleverd en kan ik morgen nog zien of er uitval en reboots zijn.

De uitval van zaterdag om 6.10u waren alle instellingen teruggezet naar standaard waarden, waarna ik weer alles opnieuw moest instellen (inclusief IP xxx.xxx.178.10 naar xxx.xxx.0.10). Zondag middag bij thuis komst: rebooten, 'IP4 adres niet juist'en 4x moeten herstarten om de vrouw Netflix te kunnen laten zien. Pfoe

Verder, maar OT: (ik heb het forum hier al op gezocht en overweeg een nieuw topic hierover te starten):
Kan Linux via poort 22 niet meer bereiken (connection refused) iets waar ik vroeger gewoon een mededeling over kreeg bij PuTTY (accept connection ? - met een key-: ja dus) maar niet meer werkt.
Ook pool.ntp.org voor mijn domotica wordt niet meer ontvangen. Nu handmatig ingesteld. Werkt, maar bij mijn oude modem/router pakte het gewoon de juiste netwerk tijd zone op)

Nachten lig ik intussen wakker te bedenken of er toch intern niet een of ander apparaat roet in het eten kan gooien, maar alles draait hier al jaren/maanden zonder enig probleem.... tot nu toe dus, en ik niets meer kan bedenken. Doodmoe wordt ik ervan.

Maar zoals gezegd ; vanavond komt het nieuwe modem (Compal dus...) woensdag evt de monteur om evt uitval weer te schouwen dus er is hoop..........................

Ja wat het probleem is, Mark, is mij ook niet duidelijk. Ik ben intussen verplicht mij te verdiepen in T3/T4 meldingen waardes upstream/downstream (nooit van gehoord hiervoor) en me vertwijfeld af te vragen of ik wel genoeg verstand heb van computers/netwerken/ terwijl ik toch sinds 1988 3x maandelijks computer tijdschriften in de bus ontvang en lees !!!!

Indien ook een nieuw topic begin laat ik het hier nog even weten. Dank voor de reactie tot nu toe in ieder geval.

PS Tja overstappen naar een andere provider overweeg ik ook nog maar ja dan lees je dat XS4... ook gewoon KPN is nee dank je, dan blijft er nog een optie open om te bridgen en er een goede Fritzbox aan te hangen maar waarom zou ik dat allemaal moeten doen _HET MOET TOCH WERKEN ? --

groet
ed
hondje

Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Om het verhaal maar even af te ronden:

Compal ontvangen , ging al wat beter maar na 1 dag uitval zoals dagelijks.
Het was me al wel opgevallen dat het de hele dag goed ging tot in de middag.
Na 15u uitval. Was al een paar keer naar de straat kast gelopen en kwam erachter dat de zon
in de namiddag er vol op stond. Ik heb toen in 1ste instantie mijn autoruit zonbeschermer erop gelegd en dat hielp. Daarna nogmaals de helpdesk gebeld en nadat er een monteur langs was geweest (ik heb wat onderhoud aan de kast gedaan, vertelde hij voor vertrek) heb ik het probleem niet meer ervaren.

De kast wordt nu gemonitord en wellicht vervangen of aangepast, maar het warme weer is nu ook wel voorbij dus einde oefening.

Ieder bedankt voor reacties in ieder geval !
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78825Posts
  • 5324Oplossingen
  • 23553Likes
hondje Dank voor het melden van de oorzaak en de oplossing.
Veel internetplezier gewenst.:relaxed:
PietE

Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes
ik zal de vraag nog wat complexer maken.
Momenteel gebruik ik een Cisco EPC3925 modem van Ziggo. In dit modem kun je het LAN IP adres vrij instellen.
Nu heeft Ziggo mij een Connectbox toegestuurd zogenaamd omdat deze beter is.
In de nieuwe Connectbox kan ik blijkbaar alleen maar 192.168.x.x adressen gebruiken.
Wat is de meerwaarde van een Connectbox tov het Cisco modem?
Ik kan de Connectbox wel in bridge mode zetten maar dan verlies ik oa de hotspot functionaliteit en moet ik nieuwe apparatuur aanschaffen.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 654Oplossingen
  • 1966Likes
PietE wrote:
Wat is de meerwaarde van een Connectbox tov het Cisco modem?
Hi Piet, dat zit hem vooral in de wifi standaard die het modem ondersteunt en het aantal downstream docsis kanalen.

De Cisco EPC3925 biedt 802.11n wifi terwijl de Connectbox 802.11ac wifi ondersteunt. Hiermee gaat je 5GHz wifi enorm vooruit.
De Cisco EPC3925 maakt verbinding met onze servers dmv 8 downstream kanalen terwijl de Connectbox 16 downstream kanalen gebruikt. Hierdoor is de maximale download snelheid hoger (mits je abonnement dat biedt natuurlijk), maar ook een betere verdeling van het verkeer over de verschillende kanalen mogelijk waardoor overbelasting daarvan voorkomen wordt.
Martin Wingelaa

Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
N.N. wrote:
Hallo rpd,
bij dit modem kun je wel degelijk de ip-range wijzigen d.m.v. de laatste 2 octets, zie bijgaande printscreen:
Het is wel verstandig je nieuwe modem te activeren, anders doet Ziggo dat automatisch voor je binnen uiterlijk 14 dagen.
Succes.

Hallo,
Ik heb dat in mijn modem/router ook geprobeerd (192.168.123.x) maar vervolgens is het modem niet benaderbaar op 192.168.123.1
Ziggo gebeld en daar wordt ik doodleuk afgescheept met "dat ondersteunen we niet. Als U zelf in het modem gaat rommelen kunnen wij U niet helpen".
Ik ga nu zelf een router kopen waar ik wel alles zelf kan instellen zoals ik dat wil. Op het modem zet ik wifi uit en het wan-adres van de router in de DMZ.

gr. Martin
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78825Posts
  • 5324Oplossingen
  • 23553Likes
Martin Wingelaar Je kunt het modem ook in bridge laten zetten, dan krijgt je eigen router direct een extern IP adres van Ziggo en ben je helemaal in control.