1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
rpd

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

IP range Arris TG2492LG-ZG aanpassen is niet mogelijk

Hi all,

Zoals wellicht velen van jullie, gebruik ik tegenwoordig erg veel apparaten en apps in mijn netwerk die regelmatig afhankelijk zijn van de IP range waarin de apparaten zijn ingesteld.
Ik heb een nieuw modem van Ziggo gekregen en zit in het voormalige UPC gebied.

Mijn oude (!) modem, een Technicolor TC7200U, zit in de 192.168.0.x range, het modem zelf had het IP 192.168.0.1.
Het nieuwe modem heeft standaard het ip 192.168.178.1 waarbij de standaard range dus anders is geworden.
Dit betekend dat al mijn apparaten en apps die hard zijn ingesteld op een verbinding met een apparaat in die range opnieuw moeten worden ingesteld. Met name als je ook wat custom domotica apparaten, een NAS of andere servers in huis hebt is het erg lastig om zomaar te switchen van range. Regelmatig communiceren apparaten namelijk met hun IP en die IP's zijn ergens in de instellingen of programma code opgeslagen. Deze instellingen moeten dan dus op al die apparaten worden gewijzigd, wat een zeer tijdrovende klus is.

Daar zitten wij natuurlijk niet op te wachten en daarover ben ik dus erg ontevreden!

Als je hier ook last van hebt, meldt het dan even bij de klantenservice, dan kunnen ze hier iets aan doen.

Voorlopig blijf ik maar gewoon mijn oude modem gebruiken, ik zelf en mijn huisgenoten gaan niet uren instellingen zitten wijzigen omdat een eenvoudige instelling op de connectionbox geblokkeerd/niet beschikbaaar is.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 654Oplossingen
  • 1966Likes
Hi rpd, welkom op onze Community!

Dit fenomeen is mij niet bekend, zou inderdaad raar zijn als het bij de ene Connectbox wel te wijzigen is en bij de andere niet.

Volgens mij heb je het nieuwe modem nog niet geactiveerd toen je dit hebt getest.
Op dat moment heeft het modem nog een afwijkend profiel waardoor je dit misschien niet aan kunt passen. Zodra het modem wordt geactiveerd haalt hij het juiste profiel voor jouw abonnement binnen en moet je gewoon het 3e octet aan kunnen passen in de DHCP range.

Ik ben benieuwd of dit het geval is!

En mocht het nodig zijn kunnen we het oude modem gewoon weer activeren ipv de nieuwe.

Bekijk in context

52 Reacties 52
Meldingen
Aan Uit
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo rpd,
bij dit modem kun je wel degelijk de ip-range wijzigen d.m.v. de laatste 2 octets, zie bijgaande printscreen:

Het is wel verstandig je nieuwe modem te activeren, anders doet Ziggo dat automatisch voor je binnen uiterlijk 14 dagen.
Succes.
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
Los het in een keer goed op, laat dat "Ziggo-gebakje" in bridged-modus zetten en zet er een goede eigen router achter. 😉
rpd
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
N.N., dat ishet hem dus, ik kan in het nieuwe modem het 3e octet niet wijzigen.
Hij zit al weer in de doos dus heb even geen screenshot voor je, maar het is helaas anders dan bij jou.

Gusto, ja dat zou natuurlijk ook kunnen, maar dat kost me helaas wel weer geld voor een nieuwe router, plus nog een apparaat dat continu aan staat, zou erg zonde zijn. Lijkt me een kleine moeite om iedereen de mogelijkheid te geven om de range aan te passen.
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
rpd ,afwijkende wensen kosten nu eenmaal geld. 😉
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo rpd,
ik heb de Compal-versie, daar zit het verschil waarschijnlijk in.
Nu is Ziggo aan zet.
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
En, als je er geen extra geld voor over hebt, is het niet zo belangrijk. :joy:
rpd
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Gusto, ik zie het niet zozeer als een afwijkende wens hoor.
Ik had ergens de mogelijkheid voor en die heb ik nu niet meer, van mijn kant is de wens niet veranderd.
Daarnaast is het niet bepaald een zeer complexe/ongewone wens.
De mogelijkheden zijn met dit nieuwe modem gewoon minder geworden, erg jammer.
Dat is natuurlijk heel leuk voor de gebruikers die nooit iets in hum modem instellen, maar voor de groep gebruikers die dat wel gewend zijn te doen niet.

De klantenservice gaf trouwens aan dat ze deze vraag regelmatig krijgen, daarom deel ik dit hier ook even. Ik verwacht niet zo zeer een oplossing uit de community, ik wil anderen hiermee graag informeren zodat men weet waar ze aan toe zijn, en dus niet denken het nieuwe modem te kunnen gebruiken in een andere dan standaard range en dat die range dus ook anders kan zijn dan hun huidige.
rpd
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
N.N., Er zijn ook altijd zo veel varianten van dit soortapparaten, lijkt me erg lastig te onderhouden voor Ziggo...

We zullen zien of hier ooit verandering in komt.
Kijk over een tijdje wel even wat ik doe, router er tussen of alle IP's wijzigen.
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
rpd , voor meer dan 90% van de klanten zijn deze modem/routers afdoende.
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
Voor mij niet, dus ik heb er een eigen router achter gezet.
rpd
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Gusto, waar baseer je die 90% op?
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
rpd , op de vragen die ik hier voorbij zie komen. 🙂
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo rpd,
Omdat de ConnectBox, zowel en Compal-versie als de Arris-versie wereldwijd verspreid worden binnen het werkingsgebied van LibertyGlobal, de baas van Ziggo, weet men(=LibertyGlobal) dat 99 van de 100 gebruikers 'standaard' gebruikers zijn, die sluiten het modem aan, wachten totdat deze online is en doen er verder niets mee. Enkele veeleisende gebruikers zetten er een eigen router achter met meer mogelijkheden, daarom kunnen de meeste modems in de bridgestand geplaatst worden voor de veeleisenden.
In de loop van dit jaar wordt de markt in NL voor kabelmodems vrijgegeven en kun je meteen kiezen, een modem/router van de provider of zelf een naar wens kopen bij een willekeurige leverancier.
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
N.N. ,
ook de "nieuwe" docis 3/3.1 modem-routers gaan die extra mogenlijkheden niet geven. 😉
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Gusto,
daar weet ik niets van, maar daarom geven de providers binnen hun modem/routers de mogelijkheid te bridgen en er een eigen router achter te hangen.
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
Hallo N.N. , daarom zit ik nog steeds bij Ziggo. 😉
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 654Oplossingen
  • 1966Likes
Hi rpd, welkom op onze Community!

Dit fenomeen is mij niet bekend, zou inderdaad raar zijn als het bij de ene Connectbox wel te wijzigen is en bij de andere niet.

Volgens mij heb je het nieuwe modem nog niet geactiveerd toen je dit hebt getest.
Op dat moment heeft het modem nog een afwijkend profiel waardoor je dit misschien niet aan kunt passen. Zodra het modem wordt geactiveerd haalt hij het juiste profiel voor jouw abonnement binnen en moet je gewoon het 3e octet aan kunnen passen in de DHCP range.

Ik ben benieuwd of dit het geval is!

En mocht het nodig zijn kunnen we het oude modem gewoon weer activeren ipv de nieuwe.
rpd
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Thnx Mark Ziggo, dat had ik niet verwacht. Ik zal het proberen.
rpd
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Oke, that did the trick.
Na eerste keer opstarten van nieuwe Connectbox zag ik bij de status iets van updaten/bijwerken.
Na ongeveer 10 min herstart gegeven, DHCP pagina was tijdelijk niet te benaderen.
Nog effe wachten en jawel, nieuwe DHCP pagina, range zelfde gemaakt zoals bij mijn vorige (UPC) modem:

Mgt pagina is zoals je ziet nu ook in die range.
Opgelost dus!
Thnx Mark Ziggo

Let wel, ik hoefde gelukkig enkel het 3e octet van de range te wijzigen, eerste en 2e kunnen nog steeds niet gewijzigd worden. Als zal het aantal gebruikers die daar last van hebben wel nog veel kleiner zijn.