1
Vraag
2
Reacties
OliebolvanKrent

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

IP- en Poortfiltering op de Connect Box

Dag allemaal,

Dit is mijn eerste post hier op het forum. Ik zit met een vraag over de instellingen van mijn Connect Box.

Om samen met enkele anderen minecraft te kunnen spelen draai ik een kleine minecraft-server en heb ik daarvoor in de Connect Box een tweetal poorten geforward naar het vaste (interne) IP-adres van de server.

Op de server draait een firewall die op de geforwarde poorten alleen inkomend verkeer toestaat afkomstig van de IP-adressen van degenen die verbinding mogen maken met de minecraft-server. Voor het overige blokt die inkomend verkeer van buiten.

Dit werkt allemaal prima 🙂 

Mijn vraag is, is deze filtering op IP-adressen ook in te stellen in de Connect Box? Ik zie een optie ‘IPv4-filtering‘ onder ‘IP- en Poortfiltering’ en vraag me af of daarmee hetzelfde resultaat kan worden bereikt als met de firewall van de server en zo ja, hoe dan?

Over port forwarding is veel te vinden op dit forum, maar over ip- en poortfiltering op de Connectbox vind ik maar heel weinig…

Any thoughts, someone?

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemorgen @OliebolvanKrentenkoek en welkom op de Community,

Goed dat je met je vraag aanklopt op dit forum. Ik begrijp uit je bericht dat je vanwege online gamen (Minecraft) bepaalde poorten open wilt zetten. Naast handmatige portfowarding instellingen zou je eerst ook eens de UPnP functie aan kunnen zetten in de routerinterface van de Connectbox. 
Dit vind je onder “Geavanceerde instellingen” en daarna “UPnP”. De UPnP functie stelt apparaten op het netwerk in staat om elkaar ‘te zien’. Elk apparaat kan zichzelf aankondigen op het netwerk, zodat het eenvoudig is voor apparaten om met elkaar te communiceren en samen te werken. Eén van de functies van UPnP is om een apparaat toe te staan om poorten te forwarden, zodat jij dat niet handmatig hoeft te doen.
 

Lukt het niet met de UPnP functie? Dan zou je met behulp van deze informatie de benodigde portforwards handmatig in kunnen stellen.  Op deze pagina staat per platform beschreven welke poorten Minecraft gebruikt voor online games. 
Laat onder dit topic maar weten of het gelukt is. 

Bekijk in context

3 Reacties 3
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemorgen @OliebolvanKrentenkoek en welkom op de Community,

Goed dat je met je vraag aanklopt op dit forum. Ik begrijp uit je bericht dat je vanwege online gamen (Minecraft) bepaalde poorten open wilt zetten. Naast handmatige portfowarding instellingen zou je eerst ook eens de UPnP functie aan kunnen zetten in de routerinterface van de Connectbox. 
Dit vind je onder “Geavanceerde instellingen” en daarna “UPnP”. De UPnP functie stelt apparaten op het netwerk in staat om elkaar ‘te zien’. Elk apparaat kan zichzelf aankondigen op het netwerk, zodat het eenvoudig is voor apparaten om met elkaar te communiceren en samen te werken. Eén van de functies van UPnP is om een apparaat toe te staan om poorten te forwarden, zodat jij dat niet handmatig hoeft te doen.
 

Lukt het niet met de UPnP functie? Dan zou je met behulp van deze informatie de benodigde portforwards handmatig in kunnen stellen.  Op deze pagina staat per platform beschreven welke poorten Minecraft gebruikt voor online games. 
Laat onder dit topic maar weten of het gelukt is. 

BasDeVries

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes

Beste Paul

Mijn zoon wil nu ook Minecraft spelen met eigen server en dat mag natuurlijk en dan kan je forwarden met Upnp of handmatig. Zoals OlibolvanKrentenkoek vroeg kan er dan extra beveilig worden in de ziggo box?

 

OliebolvanKrentenkoek wrote:

Mijn vraag is, is deze filtering op IP-adressen ook in te stellen in de Connect Box? Ik zie een optie ‘IPv4-filtering‘ onder ‘IP- en Poortfiltering’ en vraag me af of daarmee hetzelfde resultaat kan worden bereikt als met de firewall van de server en zo ja, hoe dan?

 

Je geeft dus geen antwoord op zijn vraag en begint over Upnp en het forwarden, niet over het gevraagde afschermen voor alleen je matties….en ik zou dat nu gelezen hebben… helaas.. Maar daarom toch nogmaals...

Het forwarden lukt, maar we willen dat niet voor heel de wereld open zetten en vragen ons af of de ziggo box een mogelijkheid heeft om dat af te schermen. Nee is ook een antwoord. Je hoeft er niet om heen te draaien?

Met de firewall kan ik geen IP rages toestaan. Met filtering is het niet duidelijk of er nou toegestaan word of juist niet. Zou top zijn hier meer info over te krijgen.

 

 

 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Het eerlijke antwoord? Geen idee. 
Ik weet niet wat het filter precies doet (zou moeten doen). Portforwarding is in principe ook iets wat buiten onze servicedefinities valt. Kort (en ja, dat is wat lomp) gezegd houdt dat in dat we hier niet bij kunnen helpen. Natuurlijk zijn er opties en voor zover mogelijk delen we wat hulp met de klanten (zoals in het topic hierover), maar verdere specifieke informatie hebben wij er niet over. 

Wel hebben we Google natuurlijk, en dat levert me de volgende kennis op: je kunt specificeren dat voor specifieke ip-adressen (over bepaalde poorten) geen dataverkeer mogelijk is. Wat jij wil is andersom; specificeren welke ip-adressen wel doorgelaten worden en alle andere uitsluiten.  In theorie zou ik zeggen dat het misschien te configureren moet zijn. Stel dat je alleen verkeer van afzender C en G wilt accepteren, de rest wijs je af:

Regel 1: accepteer niets van afzenders A t/m B

Regel 2: accepteer niets van afzenders D t/m F

Regel 3: accepteer niets van afzenders H t/m Z

Maar hoe je dit precies doet en of dit gegarandeerd werkt, dat durf ik je niet met zekerheid te zeggen. 

Wellicht komt er nog een expert langs die hier meer over weet en je hier verder mee kan helpen 🙂 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic