hallo ziggo gebruikers!
ik vroeg mij af, bij een backup worden mijn vaste IP adressen dan mee opgeslagen? Of moet ik dan alles weer handmatig 1 voor 1 toekennen? Dit ivm Domotica in huis met 25+ Devices die vaste adressen hebben.
dank!
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Ik neem aan dat je een backup van de Ziggo modem/router bedoeld?
Welk modem heb je precies?
Mogelijk weet iemand met hetzelfde modem of dit werkt zoals je wenst.
Ik heb een ziggo Connect box op DOCSIS 3.0 en ja de backup op dit apparaat
Goedemiddag @Almagro!
Goed dat je die vraag hier stelt! Fijn dat Bert je al te hulp is geschoten. Zoals hier wordt aangegeven in dit topic, zou je instellingen kunnen opslaan. Kun je daar verder mee?
Goedemiddag @Maud ,
Als ik een restore uitvoer van de backup worden de gereserveerde DHCP adressen niet teruggezet. Ook andere forum-leden hebben dit eerder aangegeven:
https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Connectbox-perikelen/td-p/81188
De reden dat ik dit zojuist ontdek, is omdat ik de modem wilde herstarten. Na de herstart waren de gereserveerde DHCP adressen weg, vreemd! Gelukkig had ik een backup, maar dit helpt dus niets.
Lijkt er dus op dat de gereserveerde DHCP adressen altijd verdwijnen (na reboot of restore).
Toch nog maar keer melden, dat ingestelde gereserveerde DHCP adressen verdwijnen met een reboot van de modem (uitzetten en na tijdje weer aan). Dit is super vervelend om een aantal redenen:
Graag dit aandacht geven, dit is echt mega vervelend. Bij ieder normaal model werkt dit gewoon out-of-the-box.
@wesselgrotenhui Dit gaat mij ook de pet te boven en valt daardoor buiten mijn service bereik.
Ik haak @anoniemforum eens aan. Wie weet valt dit binnen zijn expertise en kan hij support bieden.
zelf heb ik de modem in bridge mode staan
maar bij een backup zou ook de gereserveerd ip-adressen inbegrepen moeten zijn
om het zeker te weten raad ik aan het even te testen
ik snap ook dat je het risico niet wilt nemen dat je ze kwijt raakt
zie wel eerde reacties
toch lijkt het mijn vreemd want in dat geval heeft het reseveren van ip-adressen geen nut
het lijkt mijn een bug in de firmware van de connectbox
zou jij het met je connectbox giga kunnen proberen als je die in router mode hebt ingesteld
Backup en restore
Backup en restore heb ik meermaals getest en de gereserveerde DHCP adressen zitten niet in de backup. Na restore krijgt alles weer een adres uit de dynamische range, i.p.v. de vooraf geconfigureerde adressen.
Bridge modus
Ik had begrepen dat de connectbox in bridge modus zetten ervoor zorgt dat IPv6 weg valt, of is dit inmiddels opgelost?
als je zelf een eigen ip range zoals 192.168.1 etc instelt
worden die dan wel mee genomen in de backup ?
ipv6 in bridge mode is sinds december 2021 mogelijk in het oud ziggo gebied
oud upc gebied volgt later dit jaar waarschijnlijk Q2
https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Eindelijk-IPv6-in-Bridge-modus/td-p/869035
Ik heb inderdaad een eigen IP voor het modem en IP range ingesteld voor de DHCP server en dit wordt wel netjes gerestored. Alleen dus de gereserveerde IP adressen niet.
Dit zou toch eigenlijk getest moeten worden tijdens de ( blijkbaar niet zo ) uitvoerige testen van nieuwe firmware!!! Het lijkt me één van de eerste tests die gedaan moeten worden, namelijk werken alle opties en doe ze ook waarvoor ze gemaakt/bedacht zijn.
Als de IP reservaties niet in de backup komen, dan vrees ik voor veel meer settings die dan ook niet meegaan. Weer een reden om die Ziggo meuk, zo snel mogelijk achter je te laten. Als je al niet op zo'n simpele backup kan vertrouwen, dan .....
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.