1
Vraag
2
Reageer en help mee
Almagro

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

IP adressen mee in backup?

hallo ziggo gebruikers!

 

ik vroeg mij af, bij een backup worden mijn vaste IP adressen dan mee opgeslagen? Of moet ik dan alles weer handmatig 1 voor 1 toekennen? Dit ivm Domotica in huis met 25+ Devices die vaste adressen hebben.

 

dank! 

11 Reacties 11
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik neem aan dat je een backup van de Ziggo modem/router bedoeld?

Welk modem heb je precies?

Mogelijk weet iemand met hetzelfde modem of dit werkt zoals je wenst.

Almagro
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb een ziggo Connect box op DOCSIS 3.0 en ja de backup op dit apparaat 

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Goedemiddag @Almagro

Goed dat je die vraag hier stelt! Fijn dat Bert je al te hulp is geschoten. Zoals hier wordt aangegeven in dit topic, zou je instellingen kunnen opslaan. Kun je daar verder mee?

wesselgrotenhui

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Goedemiddag @Maud ,

 

Als ik een restore uitvoer van de backup worden de gereserveerde DHCP adressen niet teruggezet. Ook andere forum-leden hebben dit eerder aangegeven:

https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Connectbox-perikelen/td-p/81188

 

De reden dat ik dit zojuist ontdek, is omdat ik de modem wilde herstarten. Na de herstart waren de gereserveerde DHCP adressen weg, vreemd! Gelukkig had ik een backup, maar dit helpt dus niets.

 

Lijkt er dus op dat de gereserveerde DHCP adressen altijd verdwijnen (na reboot of restore).

wesselgrotenhui

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Ziggo 

Toch nog maar keer melden, dat ingestelde gereserveerde DHCP adressen verdwijnen met een reboot van de modem (uitzetten en na tijdje weer aan). Dit is super vervelend om een aantal redenen:

  • Ik heb alle Sonos en smart home apparaten een gereserveerd IP gegeven, dan werkt alles namelijk beter. Apparaten zijn namelijk altijd te vinden op hetzelfde adres. Na reboot is dit weg en werkt Sonos een tijdje niet lekker, omdat de apparaten op een ander adres zitten (en zo ook voor de andere apparaten).
  • Invoeren van de apparaten in het modem kost +/- 2 minuten per apparaat (omdat de webpagina extreem veel SNMP requests uitvoert tijdens het invullen en versturen van het formulier). Als je 20 apparaten hebt ben je dus zo een uur verder.
  • De gereserveerde adressen zitten niet in de backup, dus dit is ook geen oplossing.

Graag dit aandacht geven, dit is echt mega vervelend. Bij ieder normaal model werkt dit gewoon out-of-the-box.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

 

@wesselgrotenhui Dit gaat mij ook de pet te boven en valt daardoor buiten mijn service bereik.

 

Ik haak @anoniemforum eens aan. Wie weet valt dit binnen zijn expertise en kan hij support bieden.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

zelf heb ik de modem in bridge mode staan 

 

maar bij een backup zou ook de gereserveerd ip-adressen inbegrepen moeten zijn 

 

om het zeker te weten raad ik aan het even te testen 

ik snap ook dat je het risico niet wilt nemen dat je ze kwijt raakt

 

zie wel eerde reacties

FE827D14-73B5-4778-A2AE-2AC52C5FA59B.jpeg

 toch lijkt het mijn vreemd want in dat geval heeft het reseveren van ip-adressen geen nut

het lijkt mijn een bug in de firmware van de connectbox

 

@Dave! 

zou jij het met je connectbox giga kunnen proberen als je die in router mode hebt ingesteld

 

 

wesselgrotenhui

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@anoniemforum 

Backup en restore

Backup en restore heb ik meermaals getest en de gereserveerde DHCP adressen zitten niet in de backup. Na restore krijgt alles weer een adres uit de dynamische range, i.p.v. de vooraf geconfigureerde adressen.

 

Bridge modus

Ik had begrepen dat de connectbox in bridge modus zetten ervoor zorgt dat IPv6 weg valt, of is dit inmiddels opgelost?

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

@wesselgrotenhui 

 

als je zelf een eigen ip range zoals 192.168.1 etc instelt

worden die dan wel mee genomen in de backup ?

 

ipv6 in bridge mode is sinds december 2021 mogelijk in het oud ziggo gebied 

oud upc gebied volgt later dit jaar waarschijnlijk Q2

 

https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Eindelijk-IPv6-in-Bridge-modus/td-p/869035

 

wesselgrotenhui

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@anoniemforum 

 

Ik heb inderdaad een eigen IP voor het modem en IP range ingesteld voor de DHCP server en dit wordt wel netjes gerestored. Alleen dus de gereserveerde IP adressen niet.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Dit zou toch eigenlijk getest moeten worden tijdens de ( blijkbaar niet zo ) uitvoerige testen van nieuwe firmware!!! Het lijkt me één van de eerste tests die gedaan moeten worden, namelijk werken alle opties en doe ze ook waarvoor ze gemaakt/bedacht zijn.

Als de IP reservaties niet in de backup komen, dan vrees ik voor veel meer settings die dan ook niet meegaan. Weer een reden om die Ziggo meuk, zo snel mogelijk achter je te laten. Als je al niet op zo'n simpele backup kan vertrouwen, dan .....

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic