BenX
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

IP-adres wijzigen met Connectbox

Hallo allemaal,

Ik heb al gezocht en gelezen op de community over het veranderen van het externe IP-adres, maar ik kom er toch niet goed uit. Ik wil graag mijn IP-adres dat naar buiten treedt wijzigen. Ik ben een particuliere klant en ik heb een Connectbox. Particulieren hebben bij Ziggo volgens mij een dynamisch IP adres. Het heet dynamisch, maar we hebben dit IP adres al jaren lang. Wat kan ik doen om een ander (dynamisch) IP adres te verkrijgen?

Ik heb eerlijk gezegd maar weinig verstand van de technische dingen die er bij komt kijken als het gaat om modems, routers, etc, dus als het in duidelijke taal kan, heel graag :).

Groet,

BenX
1 Geaccepteerde oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Evert
Super Expert
Super Expert
  • 6773Posts
  • 772Oplossingen
  • 1662Likes
Hoi,

Het ip-adres is inderdaad dynamisch, maar in de praktijk blijft die lang hetzelfde.
Je hebt weinig opties om een ander IP-adres te krijgen.
Als je je modem 24 uur lang uit zet, heb je kans dat je een ander IP-adres krijgt. Je moet dan wel mazzel hebben. De kans is groter dat je geen nieuwe krijgt.
Je kunt ook je modem in bridge modus laten zetten, dan krijg je gegarandeerd een ander IP-adres. Je hebt dan wel een eigen router nodig voor internet. Je modem fungeert dan enkel als een doorgeefluik en doet verder niets.
Laatste optie is een nieuw modem. Maar Ziggo geeft niet zomaar een nieuw modem, dat is afhankelijk van welke je nu hebt. Dus, welk modem heb je?

En als ik vragen mag, waarom wil je een ander IP-adres?

Groet,
Evert

Edit: Steefb onze berichten hebben elkaar net gekruist 🙂

Bekijk in context

9 Reacties 9
Steefb
Expert
Expert
  • 10110Posts
  • 1852Oplossingen
  • 3191Likes
Heb je een reden om het te veranderen?

In principe kun je zelf niets doen om je ip adres te veranderen, vaak gebeurt het bij een modem wissel of als Ziggo iets aanpast. Ziggo verandert het ook niet op verzoek.
Evert
Super Expert
Super Expert
  • 6773Posts
  • 772Oplossingen
  • 1662Likes
Hoi,

Het ip-adres is inderdaad dynamisch, maar in de praktijk blijft die lang hetzelfde.
Als je je modem 24 uur lang uit zet, heb je kans dat je een ander IP-adres krijgt. Je moet dan wel mazzel hebben. De kans is groter dat je geen nieuwe krijgt.
Je kunt ook je modem in bridge modus laten zetten, dan krijg je gegarandeerd een ander IP-adres. Je hebt dan wel een eigen router nodig voor internet. Je modem fungeert dan enkel als een doorgeefluik en doet verder niets.
Laatste optie is een nieuw modem. Maar Ziggo geeft niet zomaar een nieuw modem, dat is afhankelijk van welke je nu hebt. Dus, welk modem heb je?

Groet,
Evert

Bekijk in context

BenX
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Steefb wrote:
Heb je een reden om het te veranderen?

In principe kun je zelf niets doen om je ip adres te veranderen, vaak gebeurt het bij een modem wissel of als Ziggo iets aanpast. Ziggo verandert het ook niet op verzoek.

Hoi Steefb, De reden is dat het IP adres op een enkele site nu een soort van blacklisted staat. De klantenservice ervan kan er niet veel in betekenen op dit moment, dus zou ik willen proberen dus mijn IP adres te laten wijzigen.
Nick999
Expert
Expert
  • 3912Posts
  • 225Oplossingen
  • 1073Likes
HOud er rekening mee dat een ander IP adres niet persé een beter IP betekent. Juist omdat veel mensen vanwege een ban of blacklist een nieuw IP pakken, loop je de kans op een IP wat ook blacklisted is, of gebanned bij bv Playstation, of niet mag mailen naar bepaalde servers etc. En jouw IP gaat uiteraard ook weer naar iemand anders die een ander IP wilt en vervolgens met dezelfde blacklist zit opgescheept.
BenX
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Evert wrote:
Hoi,

Groet,
Evert

Hoi Evert,

Dank je voor je reactie. Ik heb al eens eerder 3 dagen de modem uitgezet, maar helaas zonder een ander IP-adres te hebben verkregen. Ik heb naar aanleiding van je reactie een aantal vraagjes. Mocht je daar naar willen kijken, heel graag:)

Je geeft aan dat ik de modem in bridge modus kan LATEN zetten.
--> Ik zag bij het inloggen op mijn modem, ik heb een Connectbox, dat er een optie staat om aan te klikken om het modem in Bridge modus te zetten. Is dit hetzelfde als het door Ziggo in Bridge modus te zetten?

Ik heb een router op zolder staan die op dit moment het internetsignaal middels een kabel doorgeeft. Ik heb die overigens niet zelf geïnstalleerd, ik ben er niet goed in thuis.
--> Maar ik begrijp dat ik mijn modem in een Bridge modus kan (laten) zetten en deze daarmee te laten fungeren als doorgeefluik en de router dan eigenlijk als modem.
--> Hoe doe ik dat? Kan ik de Ziggo-modem op bridge modus zetten en wordt de router daarmee automatisch een modem of dient er nog het eea aangepast te worden in het Ziggo-modem (doorgeefluik) of (ook) aangepast te worden de router die ik heb staan?

--> Het nadeel van deze oplossing is, zoals ik het inschat, dat de router niet meer als router dient en ik dus de verbinding op zolder kwijt ben aangezien ik de router in de functie als modem niet meer op zolder zal zetten?

Dus mocht mij deze oplossing lukken aan te gaan (nogmaals ik ben niet zo technisch/ handig hiermee) en daarmee een nieuw IP-adres verkrijgen heb ik (naar mijn inschatting op dit moment) op de zolderverdieping geen of beperkt internetverbinding.
--> Dus ik vraag me af: als ik daarna het weer terugzet zoals het was, dus de router puur als router te laten fungeren en het Ziggo-modem niet meer als doorgeefluik maar weer terug als modem, verkrijg ik op dat moment wederom een nieuw IP adres, dat ongelijk is aan het initiele IP-adres dat ik op dit moment heb?

Groet,

BenX
BenX
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Nick999 Dank je wel voor je reactie.

Zou een VPN-verbinding iets kunnen betekenen? En een algemene vraag over een VPN. Ik zie bijvoorbeeld diverse aanbieders, bijvoorbeeld VPNExpress. Hoe werkt dit....verkrijg je dan een IP-adres dat uniek is voor jou als klant ervan of deel je die met andere VPNExpress gebruikers?
Nick999
Expert
Expert
  • 3912Posts
  • 225Oplossingen
  • 1073Likes
Het sterke punt van VPN is juist dat je een IP deelt met andere klanten zodat niet te achterhalen valt wat je allemaal doet (bv downloaden of torrents)

Maar het zou inderdaad een oplossing kunnen zijn omdat je dan vaak ook andere dingen kunt zoals ziggo kijken buiten de EU of tv programma's die alleen in de VS bekeken kunnen worden.
Evert
Super Expert
Super Expert
  • 6773Posts
  • 772Oplossingen
  • 1662Likes
Hoi Ben,

Je hebt gelijk, ik was niet helemaal correct met mijn antwoord.
Klanten die in voormalig UPC gebied wonen, kunnen zelf bridge modus instellen. Klanten die in voormalig Ziggo gebied wonen, kunnen het niet zelf doen en hebben daarvoor de klantenservice nodig.

Als je je modem in bridge modus laat zetten, zendt hij ook geen wifi meer uit. Je router zal dan denk ik inderdaad naar beneden moeten, anders heb je daar geen goed bereik. Voor jou niet echt een optie dan.

Het heen en weer switchen tussen bridge modus en daarna weer bridge modus uit, ik weet niet of je dan een ander IP adres krijgt. Dus het antwoord daarop moet ik je schuldig blijven. :disappointed_relieved:

Groet,
Evert
ShelLuser
Gedreven Raadgever
  • 220Posts
  • 10Oplossingen
  • 69Likes
Ik zou zeker uitkijken met het 'zomaar' in bridge mode zetten van de Ziggo router en er "even" een andere router achter te plaatsen. Onderschat nooit de ellende die Internet aan kan trekken en als je dan zelf de administratie van de router wilt oppakken dan zal je toch echt het een en ander van de materie moeten weten. Bijvoorbeeld hoe de firmware te upgraden in het geval er een ernstige bug wordt ontdekt.

Maar even iets anders... in de topic wordt een paar maal 'VPN' genoemd. Ik wil daar even aan toevoegen dat alhoewel een VPN handig kan zijn om je eigen IP adres te verbergen (bijvoorbeeld met het bezoeken van 'vreemde' sites); er zitten ook nadelen aan het gebruik ervan.

Als je snelheid nodig hebt op Internet dan kan een VPN niet de goede keuze zijn.

Feitelijk komt het erop neer dat je een beveiligde verbinding met een andere s erver maakt om vervolgens daar al je data naar toe te sturen. Die server (feitelijk een router) pakt dat allemaal op en stuurt het vervolgens voor je door naar de eindlocatie.

Maar met al die tussenstappen creëer je ook een hoop 'overhead' hetgeen niet altijd bevorderlijk is voor je snelheid. Hou er ook rekening mee dat de meeste VPN's een vast aantal IP adressen gebruiken en die 'range' is vaak al bekend bij grotere instanties. En dat kan resulteren in een blokkade omdat men het gebruik ervan wil ontmoedigen.

Al met al ook aspecten om rekening mee te houden vind ik.

Uitgelicht topic