1
Vraag
2
Reacties
mt07

Level 6
  • 93Posts
  • 2Oplossingen
  • 20Likes

IP-adres verandert spontaan

Ik heb al zo’n 15 jaar denk ik Ziggo en IP adres veranderd nooit. Wel als ik modem/router reset o.i.d. maar nooit als ik nergens aankom. Zit ik net beetje te internetten valt heel ff de verbinding weg en zie ik dat mijn Ziggo IP adres veranderd.

Hoe kan dat nu opeens. Dat hoort toch niet?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ziggo heeft een dynamisch IP systeem.

Als er bij voorbeeld een DHCP server wordt gewisseld of iets dergelijks, krijg je een ander IP adres, soms na jaren soms na een paar maanden.

Bekijk in context

17 Reacties 17
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ziggo heeft een dynamisch IP systeem.

Als er bij voorbeeld een DHCP server wordt gewisseld of iets dergelijks, krijg je een ander IP adres, soms na jaren soms na een paar maanden.

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Het IP-adres dat u van Ziggo krijgt is dynamisch. Het kan wijzigen, maar dat komt zelden voor. U heeft een zeldzame gebeurtenis kunnen waarnemen. 

mt07
Topicstarter
Level 6
  • 93Posts
  • 2Oplossingen
  • 20Likes
Jan F. wrote:

Het IP-adres dat u van Ziggo krijgt is dynamisch. Het kan wijzigen, maar dat komt zelden voor. U heeft een zeldzame gebeurtenis kunnen waarnemen. 


Dank voor je snelle reactie, maar Ik ben er nog niet gerust op. Mijn IP is namelijk nog NOOIT spontaan veranderd in al die 15 jaren.

En laten we hopen dat je gelijk hebt, want het is onhandig. Ik heb o.a. diverse diensten die kijken naar mijn IP adres. Beetje vervelend als ik dat steeds moet aanpassen.
 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
mt07 wrote:

Mijn IP is namelijk nog NOOIT spontaan veranderd in al die 15 jaren.
..

Ik heb o.a. diverse diensten die kijken naar mijn IP adres. Beetje vervelend als ik dat steeds moet aanpassen.
 

@mt07 
15 Jaar, …….en dan heb je het over steeds?

Als er zo veel belang is bij het benaderbaar blijven, dan kan het registreren bij een DDNS-diensten een oplossing zijn. Verder kan je natuurlijk ook overwegen een zakelijk abonnement te nemen met een statisch IP-adres. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Van 2001 tot 2010 heb ik zeker een keer of 15 een ander IP adres gehad, maar het is nooit een probleem geweest met een DynDNS, nooit de verbinding kwijt geweest met buiten of thuis.

mt07
Topicstarter
Level 6
  • 93Posts
  • 2Oplossingen
  • 20Likes
Be rt wrote:

Van 2001 tot 2010 heb ik zeker een keer of 15 een ander IP adres gehad, maar het is nooit een probleem geweest met een DynDNS, nooit de verbinding kwijt geweest met buiten of thuis.

 

@DannyW

Ik heb niks aan DynDNS. Gaat om externe ‘diensten’ waarbij mijn IP adres of toegang geeft, of me niet meetelt, bepaalde rechten geeft, etc.

Toevallig had ik tussen kerst en oud en nieuw e.e.a. gedaan met nieuwe opzet router en dus nieuw IP adres. Toen alles extern ook aangepast. Dan is het wel apart dat je nog geen 3 dagen later zit te internetten, de verbinding een paar seconden wegvalt, en dan opeens je IP adres (alweer) veranderd.

Laten we het maar houden op een toevallige samenloop van omstandigheden.

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Een nieuwe opzet van een router, wat dat ook moge inhouden, hoeft niet automatisch te leiden tot een nieuw IP-adres. Een nieuwe router met een ander MAC- adres, wel.

mt07
Topicstarter
Level 6
  • 93Posts
  • 2Oplossingen
  • 20Likes
Jan F. wrote:

Een nieuwe opzet van een router, wat dat ook moge inhouden, hoeft niet automatisch te leiden tot een nieuw IP-adres. Een nieuwe router met een ander MAC- adres, wel.

Gaan we nu reageren op mijn slechte formulering? Als je op je router andere firmware set (van stock naar xwrt bijv) of je doet een factory reset bijvoorbeeld dan veranderd je IP. Iets in die trant heb ik afgelopen week gedaan.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Als je in de eigen router zaken veranderd krijg je geen nieuw ip adres in principe.

Of het zo is dat als je een andere eigen router met een ander mac adres een nieuw extern ip adres geeft betwijfel ik, immers aan je modem veranderd er niks.

 

Bij de bridge modes weet ik het niet.

 

Met eigen router bedoel ik niet het Ziggo modem/router maar een eigen gekochte router. < Dit ten overvloede 😉

 

En het is zo dat je van Ziggo een dynamisch IP adres krijgt wat in principe elke week /dag kan veranderen.

Wil je dit niet moet je een zakelijk abonnement nemen met een vast IP adres.

https://www.ziggo.nl/zakelijk/

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Ronihd wrote:

….Bij de bridge modes weet ik het niet.

Als de modem in bridge staat is het MAC-adres van de router gekoppeld aan het IP-adres.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

… en bij sommige (?) ASUS Routers kun je het MAC address tijdelijk wijzigen, dus ….

Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2180Likes

@mt07 Zoals Be rt al schreef kan dit voorkomen, het blijft immers een dynamisch IP. Zal ik dit draadje sluiten of zijn er nog vragen die je graag door de Community beantwoord ziet?

mt07
Topicstarter
Level 6
  • 93Posts
  • 2Oplossingen
  • 20Likes
Sander Ziggo wrote:

@mt07 Zoals Be rt al schreef kan dit voorkomen, het blijft immers een dynamisch IP. Zal ik dit draadje sluiten of zijn er nog vragen die je graag door de Community beantwoord ziet?

 

Van mij mag je sluiten.

Enige dat mij verbaasde is dat nadat ik mijn router nieuwe firmware had geplaats en dus een ander IP kreeg, wat verwacht was, ik een paar dagen later alweer spontaan tijdens het internetten een nieuw IP kreeg. En ik weet dat we geen vast IP hebben enzo.

Het heeft dus niet te maken met hoe lang je het IP adres heeft maar met ‘werkzaamheden’ bij Ziggo. Dan zouden logischerwijs een hoop mensen in mijn regio nu een ander IP moeten hebben.

Maar ik weet dat waarschijnlijk 95% niet eens weet wat een IP adres is dus er nooit naar kijkt.

Ik heb mijn IP adres altijd in beeld staan dus als de verbinding wegvalt, mijn browser reageert niet bijvoorbeeld, dan kijk ik altijd even naar mijn IP adres of de verbinding weg is (geen IP zichtbaar). Het is dan erg vreemde gewaarwording als je dan je IP adres ziet en je ziet hem dan verspringen naar een ander IP.

That’s all.

 

Happy New Year.

 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Of @mt07  gebruik je nog ouderwets de Windows gadget's zoals ik , werkt ook prima op windows 10 😉  kijk even naar het plaatje netwerkmonitor , ik heb mijn externe ip ff geblurd en als mijn verbinding wegvalt gaat een aardige dame dat ook nog een X hardop roepen.

 

mt07
Topicstarter
Level 6
  • 93Posts
  • 2Oplossingen
  • 20Likes
Ronihd wrote:

Of @mt07  gebruik je nog ouderwets de Windows gadget's zoals ik , werkt ook prima op windows 10 😉  kijk even naar het plaatje netwerkmonitor , ik heb mijn externe ip ff geblurd en als mijn verbinding wegvalt gaat een aardige dame dat ook nog een X hardop roepen.

 

Ik werk niet meer met Windows, alleen wat gamen. Werk met Linux, Fedora en met Conky mijn eigen panel/overlay gemaakt.

 

Conky Fedora

 

veens

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Zelfs met zakelijk abonnement beweert Ziggo dat je geen enkel recht hebt op een vast ip adres. Bovendien wisselen ze de laatste tijd binnen een paar weken.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

@veens Alleen bij Zakelijk Internet Pro zijn de IP-adressen volledig statisch.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic