1
Vraag
2
Reacties
Willem 5

Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

IP adres van HUMAX 5050C

Sinds kort ben ik geswittched naar Ziggo-internet, met de Connectbox modem/router. De Humax 5050C ontvanger, die ik al langer had (en voorheen voor FTP-communicatie uitstekend functioneerde met een "Experiabox") is via een Switch met de Connectbox verbonden. Bij aanschakelen van de Humax (in DHCP-mode) verkrijgt deze niet altijd een goed IP-adres: meestal niet (IP = 0.0.0.0), soms wel goed (IP = 192.168.etc.). Indien fout adres is dat te herstellen door de Ethernet kabel uit- en weer in te pluggen.

Is e.e.a. te verhelpen (anders dan weer terug te gaan naar mijn voormalige internet-provider)?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Hoi, 
Terug gaan naar de vorige provider omdat je zo een probleem hebt is wel erg rigoureus 😉

 

Onderstaande info van de humax site , ik adviseer om voor het vaste IP adres te gaan. , zoek met een ip scanner welk IP adres gebruikt zijn of in gebruik zijn en kies er dan een die je zelf maakt vaak alleen de laatste 2 of 3 cijfers.

Als de humax zelf een dhcp sever heeft moet je deze uitschakelen omdat je anders 2 kapiteins op een schip kringen en dat zorgt er voor dat je ip adres conflict krijgt.

 

 

https://myhumax.info/veelgestelde-vragen-over-de-humax-ihdr-5050c/

 

De meest eenvoudige manier is om de IHDR-5050C met een UTP-kabel aan te sluiten op uw router. Deze router geeft de HUMAX ontvanger dan een IP-adres waarop deze bereikbaar is in het netwerk.
U kunt ook een vast IP-adres opgeven in het ‘Systeeminstellingen’ – ‘Netwerk’ menu. Het op te geven IP-adres moet daarbij deel uitmaken van uw eigen IP-bereik (bijv. 192.168.1.2). En het netwerkmasker moet gelijk zijn aan het netwerk masker van de rest van uw installatie (bijv. 255.255.255.0). De instellingen “router adres” en “DNS server” zijn niet nodig omdat de IHDR-5050C geen verbinding met het internet kan maken.

Bekijk in context

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

De switch zal snel genoeg zijn , daar hoef je geen problemen uit te verwachten , mogelijk dat in het geheugen van de Humax er nog een ip adres van de experiabox is blijven hangen ? 

 

En heb je voor de zekerheid de Humax al een keer terug gezet op fabrieksinstellingen ? 

 

Linkje van Caiway omdat ik even zo snel hem niet kan vinden bij Ziggo maar is hetzelfde apparaat.

 

https://www.caiway.nl/klantenservice/televisie-en-radio/tv-ontvangers/humax/humax-ihdr-5050c/fabriek...

 

 

 

 

 

 

 

Bekijk in context

8 Reacties 8
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Hoi, 
Terug gaan naar de vorige provider omdat je zo een probleem hebt is wel erg rigoureus 😉

 

Onderstaande info van de humax site , ik adviseer om voor het vaste IP adres te gaan. , zoek met een ip scanner welk IP adres gebruikt zijn of in gebruik zijn en kies er dan een die je zelf maakt vaak alleen de laatste 2 of 3 cijfers.

Als de humax zelf een dhcp sever heeft moet je deze uitschakelen omdat je anders 2 kapiteins op een schip kringen en dat zorgt er voor dat je ip adres conflict krijgt.

 

 

https://myhumax.info/veelgestelde-vragen-over-de-humax-ihdr-5050c/

 

De meest eenvoudige manier is om de IHDR-5050C met een UTP-kabel aan te sluiten op uw router. Deze router geeft de HUMAX ontvanger dan een IP-adres waarop deze bereikbaar is in het netwerk.
U kunt ook een vast IP-adres opgeven in het ‘Systeeminstellingen’ – ‘Netwerk’ menu. Het op te geven IP-adres moet daarbij deel uitmaken van uw eigen IP-bereik (bijv. 192.168.1.2). En het netwerkmasker moet gelijk zijn aan het netwerk masker van de rest van uw installatie (bijv. 255.255.255.0). De instellingen “router adres” en “DNS server” zijn niet nodig omdat de IHDR-5050C geen verbinding met het internet kan maken.

Willem 5
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

De Humax 5050C is via een (oude: 10/100 Mb/s) Switch met een UTP/Ethernet kabel verbonden met de Connectbox modem/router. Een vast IP-adres is zeer waarschijnlijk een goede 'work-around' als alternatief, maar geen oplossing voor de "DHCP-mode". Is de Switch te traag voor de Connectbox of de Connectbox te snel voor de Humax?  Voorheen, voor mijn overstap, met een andere router (Experiabox) maar met dezelfde Switch en bekabeling werkte de communicatie prima.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

De switch zal snel genoeg zijn , daar hoef je geen problemen uit te verwachten , mogelijk dat in het geheugen van de Humax er nog een ip adres van de experiabox is blijven hangen ? 

 

En heb je voor de zekerheid de Humax al een keer terug gezet op fabrieksinstellingen ? 

 

Linkje van Caiway omdat ik even zo snel hem niet kan vinden bij Ziggo maar is hetzelfde apparaat.

 

https://www.caiway.nl/klantenservice/televisie-en-radio/tv-ontvangers/humax/humax-ihdr-5050c/fabriek...

 

 

 

 

 

 

 

Willem 5
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Herstel van fabrieksinstellingen schijnt de oplossing te zijn!!! Dank!!

Willem 5
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Te vroeg gejuicht. Toch geen verschil: IP adres bij opschakelen (in DHCP-mode) toch vaak 0.0.0.0 .....???

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Hi,

Zelf een vast ip adres geven geprobeerd ? 

Zorg er wel voor dat dit buiten de normale rance valt , je kan in het modem als het goed is aangeven vanaf welk ip adres het modem moet beginnen met afgeven en daaronder kan je een ip adres vastzetten in de humax een dus die het modem niet afgeeft.

Willem 5
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Dank Roni voor je bijdrage. Nee, een vast adres heb ik nog niet geprobeerd. Wellicht gaat het daar op uitdraaien. Maar ik zie dat als een 'work-around', zonder te weten waarom de "DHCP-mode" niet meer werkt (werkte met de Experia modem/router prima in die mode).

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Ja het waarom is ook wel belangrijk, maar belangrijker is denk omdat ie het weer doet ?😉

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic