Sushi78

Level 4
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

IP adres uit Londen

Sinds eind vorig jaar (december), heb ik rare gedragingen waar ik eindelijk het onderliggende probleem van gevonden heb, nu de oplossing nog...

 

Ik had in december mijn wachtwoord van mijn werk gewijzigd en dacht dat daarna de ellende begon. Op mijn werk laptop maar ook op mijn telefoon, alle Microsoft apps begonnen continue om mijn gebruikersnaam en wachtwoord te vragen met MFA. Soms wel om het half uur. Echt gruwelijk irritant.

 

Vorige week kwam ik erachter dat het ietsje anders in elkaar zit.

Maandag de hele dag bij een klant gewerkt, niks aan de hand. Dinsdag en woensdag op de zaak, niks aan de hand. Donderdag thuis gewerkt en ja hoor, daar begon de ellende. Continue weer opnieuw inloggen op de Microsoft omgeving van mijn werk. Zowel op mijn laptop als op mijn telefoon.

 

Ik heb support van mijn werk gebeld en die hebben naar mijn account gekeken. Wat blijkt, als ik vanuit huis inlog, ziet de Microsoft omgeving dat alsof ik uit Londen kom.... Omdat Microsoft dat niet vertrouwd (hoe kan ik ineens in Londen zijn) moet ik continue opnieuw inloggen. Als ik naar whatsmyip.com ga dan zie ik wel gewoon dat mijn IP adres uit Nederland komt en van Vodafone/Ziggo is.

 

Om bovenstaande kracht bij te zetten: Het toeval wilde dat ik ergens vorige week ook een F1 TV Pro abbo af wilde sluiten. Toen ik dat wilde doen, kreeg ik de melding dat dit abonnement niet beschikbaar was in mijn regio. Ik werd doorgestuurd.... naar het Verenigd Koninkrijk.... Ik heb toen via de Chat dit voorgelegd aan F1 TV en konden het ook niet verklaren, anders dat er bij hun in de registratie wel wat problemen waren. Ik heb op mijn telefoon verbinding gemaakt met 4G en jawel, ik kon het abonnement bestellen.

 

Voor deze issues heb ik afgelopen vrijdag de helpdesk van Ziggo gebeld. Ik ga hier verder geen woorden aan vuil maken maar laten we het er even op houden dat ze me niet verder konden helpen.

 

Hoe kan ik nu de juiste mensen van Ziggo te pakken krijgen om naar dit probleem te kijken? Blijkbaar wordt de IP reeks waar ik in zit, gezien als deze van Londen komt en dat is hoogstens irritant. Tot nu toen heb ik nog geen problemen ondervonden met Netflix, Disney of andere streamingdiensten maar ik sluit niet uit dat deze hierdoor ook rare gedragingen kunnen gaan geven.

 

Van het weekend met mijn zwager over gehad. Hij heeft ook Ziggo en woont in dezelfde stad. Ook bij hem gingen ineens belletjes rinkelen dat hij thuis problemen heeft met zijn werkomgeving e.d. Ook bij hem zal dit dus spelen.

 

57 Reacties 57
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Dit zijn kenmerken van dat je een vpn gebruikt.

Er zijn antivirus programma's die dit doen. Controleer dit eens.

Sushi78
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Dat zouden zeker kenmerken van een VPN zijn ja, echter gebruik ik die niet. Antivirus is ook uitgesloten gezien ik dit probleem op al mijn devices heb. Op mijn laptop gebruik ik Defender en op mijn telefoon heb ik geen virusscanner. En een virusscanner zou deze problemen dan ook ergens anders dan als ik thuis ben moeten veroorzaken.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes
Omdat Microsoft dat niet vertrouwd (hoe kan ik ineens in Londen zijn) moet ik continue opnieuw inloggen. Als ik naar whatsmyip.com ga dan zie ik wel gewoon dat mijn IP adres uit Nederland komt en van Vodafone/Ziggo is.

Ik vermoed zelf dat bij Microsoft het betreffende subnet en/of IP block niet aan de juiste geografische regio is gekoppeld.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Wat zijn de eerste 3 blokken van je IPv4 adres? What Is My IP? Shows Your Public IP Address - IPv4 - IPv6

Sushi78
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

@tobiastheebe Dat dacht ik eerst ook, totdat het bestellen bij F1 TV Pro ook niet goed ging. Of zij moeten ook daarvoor op Microsoft leunen wellicht....

@Bert  Dat is: 83.80.183.x

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Dit is gewoon een ziggo adres.

 

83.80.180.0/22 IP range details - IPinfo.io

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Misschien is het waardevol om ook het IPv6-adres te controleren op geolocatie.

 

Hoewel de IPv6-adressen van apparaten in het LAN willekeurig kunnen veranderen (door privacy extensions), blijft de eerste helft (prefix /64) normaliter hetzelfde.

Sushi78
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Hoe doe ik dat? Whatsmyip.com geeft aan dat er geen extern ipv6 adres is..

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Je kunt een andere site gebruiken, bijvoorbeeld whatismyipaddress.com. Daarna kun je het IPv6-adres op www.iplocation.net invoeren om te controleren wat voor locaties hiervoor worden getoond.

Sushi78
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ook die site geeft Not Detected aan bij het ipv6 adres.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

In dat geval is IPv6 vermoedelijk uitgeschakeld op (de netwerkadapter van) jouw PC of op de (eigen) router. Dit helpt wel met uitsluiten.

 

Misschien kun je aan je zwager vragen of zijn publieke IPv4-adres ook met 83.80(.183) begint?

Sushi78
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Zijn IP adres begint met: 83.81.152.*

Sushi78
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Net van een collega een link gekregen naar whois van DomainTools.
Deze geeft dus Ziggo Engeland aan... in London....
Het lijkt dus wel degelijk daar te liggen, maar hoe krijg ik dit opgelost?

 

https://whois.domaintools.com/83.80.183.1 (heb ff fictief .1 gepakt)

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1067Likes

welke software gebruik je om met het werk contact te krijgen?

Sushi78
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ik gebruik geen aparte software om contact te krijgen. Is gewoon de Microsoft 365 omgeving met diens apps via internet beschikbaar.

 

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

Dit is dan weer apart

https://whatismyipaddress.com/ip/83.80.183.1

 

Edit: dat had je zelf ook al aangegeven🤐

 

Sushi78
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ja precies. Verwarring alom...

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

Nog een paar getest en die komen in NL uit

 

https://www.iplocation.net/ip-lookup

 

https://www.ip-adres.nl/ip/83-80-183-1

 

 

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Goedemiddag @Sushi78,

Welkom op de Community! Fijn dat je na de - op zijn zachts gezegd- mindere ervaring via de helpdesk hier goed met je wordt meegedacht.

Verwarring is natuurlijk niet goed. Vanuit hier kijken we daarom graag hoe het aan onze kant staat. Kun je in je Community-profiel je adres gegevens delen? Alleen moderators zoals ik kunnen dat inzien.

 

Uitgelicht topic