PETERGOUMANS

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

IP-adres modem & router veranderen

Hallo,

Ik vroeg me af of ik zelf het IP-adres van het modem kan veranderen en hoe ik dit doe.
Dezelfde vraag geldt ook voor de router.

Nu weet ik wel dat als je het modem voor minimaal 24 uur van de stroom afhaalt, je IP-adres automatisch verandert, maar ik hoop dat dit sneller kan.

Alvast bedankt.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Het IP-adres is, als de Ziggo modem in bridge staat, gekoppeld aan het MAC-adres van je netgear router. Als je die, tijdelijk, vervangt door een andere krijg je een nieuw adres. Daarna kan je de eigen router weer terugzetten en krijg je, naar mijn verwachting, weer een nieuw adres. De interne IP-adressen worden door de DHCP van de router uitgegeven, al kan je natuurlijk daar ook zelf vaste reserveringen voor maken.

Bekijk in context

14 Reacties 14
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo PETERGOUMANS
Wat voor merk en type modem heb je en welk IP adres wil je wijzigen, het WAN-adres of de LAN-adressen en waarom?
Het WAN-IP-adres is inderdaad een dynamisch adres dat door Ziggo naar believen gewijzigd kan worden, dit is door jezelf echter niet te forceren, waarom zou je ook?
PETERGOUMANS
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Het modem is van Ziggo, en de router is van Netgear.

Aangezien ik een trojaans paard (virus) had op mijn computer, waarbij het daadwerkelijk zo was dat zelfs wachtwoorden werden veranderd, wil ik dus het liefst al mijn IP-adressen veranderen.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Het IP-adres is, als de Ziggo modem in bridge staat, gekoppeld aan het MAC-adres van je netgear router. Als je die, tijdelijk, vervangt door een andere krijg je een nieuw adres. Daarna kan je de eigen router weer terugzetten en krijg je, naar mijn verwachting, weer een nieuw adres. De interne IP-adressen worden door de DHCP van de router uitgegeven, al kan je natuurlijk daar ook zelf vaste reserveringen voor maken.
PETERGOUMANS
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt! Ik zal eens kijken wat er gebeurd als ik tijdelijk het modem vervang met een andere.
Verwijderd account
Niet van toepassing
PETERGOUMANS wrote:
Bedankt! Ik zal eens kijken wat er gebeurd als ik tijdelijk het modem vervang met een andere.

Je bedoelt je eigen router vervangt met een andere. Je Ziggo modem heb je er maar een van en die is niet (tijdelijk) te vervangen.
PETERGOUMANS
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
We hadden toevallig nog een oudere modem van Ziggo. Daar heb ik even mee gewisseld om vervolgens alles inclusief de router te resetten. Daarna heb ik weer het modem omgewisseld naar het nieuwe modem. Ik verwacht dat we nu wel een nieuw IP-adres hebben.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Met http://www.whatsmyip.org kun je zelf zien of je een nieuw IP adres hebt gekregen als je je oude nog weet.
PETERGOUMANS
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Be rt wrote:
Met http://www.whatsmyip.org kun je zelf zien of je een nieuw IP adres hebt gekregen als je je oude nog weet.


Nog bedankt voor het antwoord.
Inmiddels is mijn probleem opgelost.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Mooi zo, veel succes ermee.
Mirr

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
PETERGOUMANS wrote:
Be rt wrote:
Met http://www.whatsmyip.org kun je zelf zien of je een nieuw IP adres hebt gekregen als je je oude nog weet.


Nog bedankt voor het antwoord.
Inmiddels is mijn probleem opgelost.


Hoi Peter, zou je misschien stap voor stap kunnen aangeven hoe je het uiteindelijk hebt kunnen veranderen?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Hij heeft tijdelijk een oude Ziggo Modem/Router aangesloten.
Die moet je dan wel hebben.

Een andere truuk kan je toepassen als de Ziggo Modem/Router in Bridge staat
en je in je eigen Router het MAC address tijdelijk kunt wijzigen.
Dat kan niet bij alle Routers.

Gr Han
Downlord4all

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Als je een eigen tweede router hebt waar je en tab internet setup of setup  een optie hebt voor manual internet setup.

Soms staat er "gebruik dit als je ISP je geen wachtwoord gegeven heeft"

Als je daar je mac kan invullen, soms staat er een knop om je mac  van je PC te kopieren.(niet doen of wel en letters veranderen)

Als je daar een paar letters in de mac veranderd en je had je ziggo router/modem al in bridge staan.

Verander dan de mac in je tweede router en start je tweede router op. Ondertussen laat je de  Ziggo router 10 minuten uit staan.

Dan na het opstarten heb je nieuw IP adres.

Zet pas je Ziggo router/modem weer aan zodra je tweede router waar je de mac veranderd hebt helemaal klaar is met opstarten.

Meestal als ik de Ziggo router/modem uit zet trek ik ook even de internet kabel die van buiten komt los van de Ziggo router/modem.

 

 

Succes

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@Downlord4all je reageert op een 4 jaar oud topic, dat overigens allang gesloten had moeten zijn.

Downlord4all

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

excuses 😋

Uitgelicht topic