1
Vraag
2
Reacties
Justme1

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

IP adres Connectbox Giga aanpassen lukt niet

Helaas lukt het mij niet om het IP adres van de Connectbox Giga aan te passen van het standaard IP adres 192.168.178.1 naar 192.168.1.1.

In het "Geavanceerde menu" - "DHCP" pas ik het IP adres aan waarna ik de volgende foutmelding krijg bij het opslaan van de wijzigingen: "Het start IP-adres dat je hebt gekozen, kan niet gebruikt worden. Kies een ander."

Hoe kan dit aangepast worden zodat weer van de reeks 192.168.1.1 gebruik kan maken?

51 Reacties 51
Acm78

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Kan het ook als je alle octetten wil aanpassen ik wil graag een 10.x.x.0/24 subnet hebben, dit is nodig heb om een GRE over IPSec wil draaien naar build en production servers van mijn werk. Helaas werkt dat niet als ik geen 10.x.x.0/24 subnet kan instellen en is best lastig als je als programmeur je build en production servers niet kan bereiken.

10.0.0.0/24 - 10.255.255.0/24

172.16.0.0/24 - 172.31.255.0/24

192.169.0.0/24 - 192.168.255.0/25

zijn local subnets die gewoon toegestaan volgens de IEEE spec en vindt het vreemd dat dit en het gateway adres niet aanpasbaar is, het aanpassen van het subnet is een security advisory, en ziggo blokkeer het onder het mom van security, dat is wat mij verteld werd toen ik er naar vroeg bij de klanten service!

In bedrijfs netwerk is een 10.1.1.0/24 subnet met 10.1.1.254 gateway heel gebruikelijk, ziggo levert ook zakelijk vandaar mijn verbazing, voor het bedrijf waar ik werk zou ziggo als ISP alleen hierdoor al geen optie zijn gezien het probleem waar ik mee zit.

robinjoo19

Level 18
Expert
  • 6155Posts
  • 87Oplossingen
  • 2267Likes

een subnet van iets anders dan 192.168.x.x is niet mogelijk

als je zakelijk heb gebruik je het beste bridge mode

Acm78

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Gaat hier om verbinden naar een zakelijk netwerk vanaf mij privé verbinding met een vpn protocol genaamd GRE wordt niet door velen gebruikt,  het is mijn privé verbinding dat ik gebruik als ik thuis werk, en eerlijk gezegd is dit de eerst router van ziggo die ik dus juist niet in bridge wil zetten vanwege de uitstekende wifi6 en 2.5G ethernet.

Volgens IEEE zijn het gewoon legitieme local adressen, ik zelf zeer ervaren op gebied van netwerken en vindt dat de optie altijd beschikbaar zou moeten zijn voor diegene die wel weten wat ze doen, en met een simpele regx is te controleren of het op voldoet aan de local ranges. Elke andere router heeft de optie wel.

Helaas zal dat voor mij betekenen ik dus een mikrotik router ernaast moet gaan zetten hopelijk is ip forwarding wel goed in te stellen op deze router…

robinjoo19

Level 18
Expert
  • 6155Posts
  • 87Oplossingen
  • 2267Likes

tja ik kan er ook niet veel van maken het is het modem van ziggo, dus ziggo bepaalt wat wel of niet kan

Acm78

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Helaas wel ja vandaar dat ik al jaren een eigen gebruik en brigde-mode aan had staan, maar die nieuwe is een stuk beter vanwege die 2.5g ethernet en ben echt voor het eerst onder de indruk van de wifi.

Om nu veel geld uit te geven aan een eigen 2.5G microtik router en wifi6 AP’s met de daarbij behorende kosten aan stroom vindt ik zonde want als ik het doe doe het goed.

Hoop alleen dat de ip forwarding wel goed werkt op het vastzetten van het subnet na is het een verdomd goeie consumenten router, maar absoluut niet vergelijkbaar met een managed router waar ik regelmatig mee werk en daardoor mis je af en toe gewoon sommige instellingen.

Gelukkig is instellen van eigen ipv4/6 dns servers wel mogelijk want anders had Hij dus wel in brugmodus gestaan want ik kies mijn eigen dns geen discussie mogelijk.

TOER

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

IK heb gisteren ook het SAGEM F3896LG-ZG modem ontvangen, en wil ook graag de laatste 2 octetten aanpassen, omdat mijn camera's, printers e.d. allemaal vaste adressen hebben in een ander subnet.

Ton

Lotte
Community Moderator
Community Moderator
  • 2763Posts
  • 404Oplossingen
  • 972Likes

@TOER Dat kan ik voor je aanvragen! Wat is je gewenste subnet? 

TOER

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor je reactie Lotte,

192.168.40.0

Lotte
Community Moderator
Community Moderator
  • 2763Posts
  • 404Oplossingen
  • 972Likes

@TOER Super ik heb de wijziging voor je aangevraagd! We gaan er zo snel mogelijk mee aan de slag. 

TOER

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

👌👍snel geregeld, bedankt voor de service. Ik kan overal weer bij

StevieD

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb hetzelfde issue, graag zou ik het derde octet op 1 hebben, dus 192.168.1.x als reeks 

Jiri
Community Moderator
Community Moderator
  • 2502Posts
  • 335Oplossingen
  • 969Likes

Ik heb het voor je aangevaagd, @StevieD
Zodra ik iets hoor, koppel ik het terug.

StevieD

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Super !

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 2045Posts
  • 165Oplossingen
  • 607Likes

@StevieD ik ben even voor je achter de stand van zaken aangegaan, dus je hoort snel van ons!

Pinvis

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Heb vandaag ook het nieuwe modem aangesloten en zou ook graag het IP adres willen veranderen in 192.168.1.16

Bert

Level 21
Super Expert
  • 63295Posts
  • 4376Oplossingen
  • 16721Likes

@Pinvis Je krijgt krijgt een IP range op je modem die bestaat uit de 1e 3 octetten 192.168.178.X of 192.168.1.X zoals jij wil of je moet hem zelf nog invullen als de mogelijkheid is gegeven.

Je router verwerkt dit verder, je router zelf wordt dan automatisch 192.168.1.1 

Standaard begint dan de DHCP met 192.168.1.10 het automatisch uitdelen van de IP adressen aan aangesloten apparaten tot 192.168.1.255

Bert_0-1671092277523.png

192.168.1.2 tot en met 192.168.1.9 is vrij te gebruiken binnen je eigen netwerk om apparaten zelf een IP adres te geven binnen de software van die apparaten.

Wil je meer vrije IP adressen om zelf in te vullen in apparaten, dan kun je de DHCP server laten beginnen met automatisch IP adressen uitdelen op 192.168.1.100 of zoiets.

Pinvis

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Bedankt,
klopt, heb nu diverse apparaten met vast IP adres (printer, domotica, NAS, camera's etc). Dus als mijn router weer in de 192.168.1.x zit kan ik ze weer in de lucht krijgen, vanaf 192.168.1.16 worden dan mijn automatische adressen.

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 2873Posts
  • 337Oplossingen
  • 874Likes

@Pinvis Een duidelijke wens! Welk subnet wens je te gebruiken? Dan geef ik het door aan de betreffende collega.

Pinvis

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Top,
De router graag 192.168.1.1
Verder is alles oké
Is dit voldoende?
Bedankt,
Kees

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 2873Posts
  • 337Oplossingen
  • 874Likes

@Pinvis Is helemaal prima. Ik zet het door naar mijn collega. Het wordt vermoedelijk pas na het weekend, maar je krijgt er vanzelf lucht van. Hopelijk red je het tot die tijd. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Ga je voor een film of een serie?

Uitgelicht topic