1
Vraag
2
Reacties
Rik_Netwerk

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

IP-Reservation ingesteld, werkt niet

Hallo, ik probeer een vast IP in te stellen, om op dat IP poorten te kunnen openen.

Ik heb zelf nog niet erg veel ervaring op dit gebied.

 

Ik heb bij IP reservation een IP ingesteld: 

192.168.178.11

Met een willekeurige zelfverzonnen MAC (hier gaat het fout denk ik)

 

Als ik daarna bijvoorbeeld op de PC een statisch IP instel, dan krijg ik geen verbinding...

Kan iemand hier mee helpen? alvast enorm bedankt

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Dan zou ik statische leases kiezen.

 

  1. Verzamel de MAC-adressen van de Xbox en PC.
  2. Bepaal welke IP-adressen je beide apparaten wilt laten toewijzen, deze mogen niet bezet zijn door een ander apparaat. *
  3. Maak statische leases voor beide apparaten in de DHCP-server van de router.
  4. Start de Xbox en PC opnieuw op (of maak hierop opnieuw verbinding met netwerk) om deze hun nieuwe leases op te laten halen.

 

* Op sommige routers kunnen statische leases alleen worden aangemaakt met een adres binnen de scope.

 

Wanneer je een router alleen als AP gebruikt (c.q. alleen voor WiFi) dan wordt aanbevolen om deze in AP mode te zetten. Anders is er sprake van twee LAN's en is extra configuratie nodig voor port forwarding voor apparaten achter de tweede router (DMZ of dubbele regels) = onnodige complexiteit.

Bekijk in context

16 Reacties 16
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Ten eerste: een reservering/statische lease en een statisch IP-adres zijn twee verschillende zaken. Een statische lease configureer je in de DHCP-server (in dit geval op de router), een statisch IP-adres configureer je op het betreffende apparaat (de PC). Je moet dus een van beide kiezen. Bij een statische lease hoef je dus geen statisch IP-adres in te stellen op de PC, deze ontvangt vanzelf het adres dat door de DHCP-server wordt toegewezen o.b.v. het MAC-adres.

 

Ten tweede: een verzonnen/willekeurig MAC-adres werkt niet voor een statische lease. Je moet het MAC-adres overnemen van de netwerkadapter van het apparaat.

 

Statische leases zijn gebruiksvriendelijker omdat je meerdere leases op dezelfde locatie configureert en beheert. Daarentegen zijn statische IP-adressen robuuster omdat je dan geen afhankelijkheid hebt van DHCP. Mocht de DHCP-server niet werken, dan kunnen apparaten met een statisch IP-adres gewoon blijven communiceren.

Rik_Netwerk
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wat ik wil:

Een vast IP instellen op de xbox en computer.

Hier wil ik poorten op openzetten.

 

Hoe kan ik nu zorgen dat ik op mijn xbox en PC een vast IP krijg?

zou je me dat kunnen uitleggen? alvast enorm bedankt.

PS: We hebben het modem van ziggo, en een router van TPlink, de TPlink router is alleen voor het wifi netwerk.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Dan zou ik statische leases kiezen.

 

  1. Verzamel de MAC-adressen van de Xbox en PC.
  2. Bepaal welke IP-adressen je beide apparaten wilt laten toewijzen, deze mogen niet bezet zijn door een ander apparaat. *
  3. Maak statische leases voor beide apparaten in de DHCP-server van de router.
  4. Start de Xbox en PC opnieuw op (of maak hierop opnieuw verbinding met netwerk) om deze hun nieuwe leases op te laten halen.

 

* Op sommige routers kunnen statische leases alleen worden aangemaakt met een adres binnen de scope.

 

Wanneer je een router alleen als AP gebruikt (c.q. alleen voor WiFi) dan wordt aanbevolen om deze in AP mode te zetten. Anders is er sprake van twee LAN's en is extra configuratie nodig voor port forwarding voor apparaten achter de tweede router (DMZ of dubbele regels) = onnodige complexiteit.

Rik_Netwerk
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Router staat al in AP mode.

Dus als ik het goed begrijp:

MAC van xbox noteren.

IP reserveren binnen de DHCP scope met het MAC adres van de xbox

 

Dus MAC blijft hetzelfde, IP binnen scope

Als ik dan dat IP handmatig invul op de xbox, dan moet die een verbinding kunnen krijgen?

En kan ik als ik bijv 192.168.178.3 pak, met dat IP kunnen port forwarden?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Bijna goed. Voor statische leases hoef je niets te configureren op het apparaat, deze kun je gewoon op DHCP (automatische configuratie) laten staan. Het apparaat vraagt zoals normaal een IP-adres via DHCP op en krijgt van de DHCP-server (de router) de door jou ingestelde lease toegewezen.

 

Volgens mij is het op de CB niet mogelijk om een lease buiten de scope aan te maken. Als je dus .3 wilt gebruiken voor een statische lease, dan moet de scope bij .2 of .3 beginnen. Standaard begint de scope op .10.

Rik_Netwerk
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dus, de request voor een IP door DHCP komt dus aan, en door middel van het MAC van het apparaat word het IP adres wat ik daaraan heb toegewezen door de reservering, geveven aan het apparaat?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Klopt!

 

DHCP_session.svg.png

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Een intern adres vastzetten kan op 2 manieren.

1. Of je kiest een IP adres buiten de DHCP server b.v. van 192.168.178.2 tot en met 192.168.178.9.

192.168.178.1 is je modem en vanaf 192.168.178.10 deelt de DHCP server de IP adressen uit.

Geeft je computer zijn eigen IP adres in de eigenschappen van de Ethernet of Wifi verbinding.

 

Mocht je hier niet mee bekend zijn, dan is de volgende optie de makkelijkste:

In je modem, geavanceerde instellingen -> DHCP -> Gereserveerde IPV4 adressen -> vink 1 apparaat aan van het MAC adres wat je wilt reserveren, vul het IP adres in wat je wilt gebruiken en klik op Instellingen opslaan.

 

Als je daarna op een Connect box port forward wilt uitvoeren, volg dan deze stappen: 

Port forwarding op de Connectbox - Ziggo Community

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

@Bert Goede toevoeging, op de CB is het inderdaad mogelijk om een bestaande (reguliere) lease statisch te maken. Echter dacht ik dat het op de CB niet mogelijk is om een nieuwe statische lease te maken buiten de scope, ondanks dat dit volgens mij best practice is.

Rik_Netwerk
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Als ik nu (Heb het op windows getest) dus een reservering heb voor 192.168.178.12 en het MAC van het IP wat erbij hoorde, dan zie ik dit nu met ipconfig /all

 

IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.178.12(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : zondag 20 juni 2021 20:44:32
Lease Expires . . . . . . . . . . : zondag 20 juni 2021 21:44:31
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.178.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.178.1

 

Klopt het dat de lease nu maar 1 uur is?

Rik_Netwerk
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dit zie ik nu:

IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.178.12(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : zondag 20 juni 2021 20:59:49
Lease Expires . . . . . . . . . . : zondag 20 juni 2021 21:59:46
Default Gateway . . . . . . . . . : fe80::e657:40ff:fedf:85bb%17
192.168.178.1

 

IP 192.168.178.12 is wat ik inderdaad heb gereserveerd.. maar de leastijd eindigt al over 1 uur?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De leasetijd is inderdaad gelijk aan die van 'normale' leases, je kunt dit uiteraard wel globaal verhogen. Ik gebruik 1 dag op mijn EdgeRouter. Ik vind de 1 uur van de CB ook kort, dit is een instelling die ik eerder voor hotspots/gastnetwerken zou gebruiken.

Rik_Netwerk
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Maar, dan werkt port forwarding toch niet? als het IP elke dag veranderd?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Het IP-adres verandert niet, daarvoor is het immers een statische lease. De PC vraagt door deze instelling alleen elk uur de lease opnieuw op, daarom zou ik dit aanpassen naar 1 dag.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@tobiastheebe  schreef:

@Bert Echter dacht ik dat het op de CB niet mogelijk is om een nieuwe statische lease te maken buiten de scope, ondanks dat dit volgens mij best practice is.


Buiten de DHCP server moet je het IP adres altijd handmatig invullen in het apparaat zelf, in de eigenschappen van de verbinding in de PC en in de instellingen van de XBox of printer enz.

Alles wat hier los staat, b.v een printer heeft hier altijd een IP adres buiten de DHCP server.

192.168.178.5

Een nieuw modem, dan geen verbindingsproblemen door een nieuw IP adres, de printer zit nog steeds op het vaste IP adres.

Voor b.v. wifiboosters / access points gebruikte ik wel de instelling in de DHCP instellingen om een IP adres te reserveren, want dat ging niet in de apparaten zelf.

192.168.178.100 / 192.168.178.101 / 192.168.178.102 dan kon ik snel en makkelijk de instellingen bereiken van de access points.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

@Bert Ik bedoelde het aanmaken van een nieuwe (statische) lease via de DHCP-server, maar buiten de scope, de CB staat dat volgens mij niet toe. Op andere merken en typen routers is dit geen probleem. Het voorkomt ook IP-conflicten met buggy DHCP-servers die statische leases niet goed isoleren wanneer deze in de scope staan en alsnog reguliere leases uitdelen bovenop de statische leases.

 

Op mijn LAN maak ik uitsluitend gebruik van statische IP-adressen voor AP, printer en server. DHCP-scope loopt van .101 tot .199. Wij hebben een klein aantal apparaten op WiFi (maximaal 7~8), in de praktijk blijven ook niet-statische leases daardoor altijd hetzelfde. Mijn laptop gebruikt nog steeds hetzelfde adres dat ik jaren geleden (2017/2018) had ingesteld als statische lease, op onze vorige router. Ik gebruik nog wel dezelfde Windows-installatie en het adres is al die tijd bewaard als 'preferred' adres, ook nu ik geen statische leases meer gebruik.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic