Rene8

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

IMAP: Wat gebeurt er als de mailbox vol zit?

IMAP instellen heeft de voorkeur van Ziggo en ik heb dat eind vorig jaar gedaan. Werkt goed. Ik zie via webmail dat per mailbox 5GB opslag beschikbaar is. Wat gaat er gebeuren wanneer die 5GB vol is. Geen mail meer ontvangen? Of kan ik meer ruimte krijgen?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Eddy

Level 13
  • 848Posts
  • 162Oplossingen
  • 90Likes

Hallo @Rene8 

 

Je hebt gelijk imap wordt aangeraden. Dit vooral omdat het veel handiger is als je je mail op meerdere apparaten wilt kunnen beheren. Als je een mailtje wilt behandelen of verwijderen hoeft dit maar een keer, dit geldt dan gelijk overal.

 

Ontvangen via protocol POP kan nog steeds maar wordt steeds minder gebruikt. De meeste mensen gebruiken immers meer dan een apparaat voor de mail.

 

Je hoofdvraag betreft de opslag. Die is inderdaad 5 GB. Nee je kunt er niet meer ruimte bij Ziggo bijkopen. Als de box vol is kun je geen mail meer ontvangen. De verzender krijgt een foutmelding. Dit zal alleen bij gewoon gebruik niet vaak voorkomen. Enkel als je al je mail in je mailbox voor altijd wil bewaren, loop je er een keer tegen aan. 5GB is best veel ruimte, helemaal als het simpele boodschappen zijn.

Af en toe beetje opruimen werkt prima in het huishouden en bij het beheer van e-mail. Krijg je vaak grote bijlagen? Download ze lokaal en verwijder dan die mail. Gooi overbodige boodschappen gelijk weg. Met IMAP hoeft dit maar een keer. En heel belangrijk leeg af en toe de pedaalprullie.

 

Tip: Je kunt heel makkelijk de gebruikte ruimte in je mailbox inzien in Ziggo Mail. Als je daar onder het hoofdstuk overzicht de widget Quota toevoegt, zie je gelijk de gebruikte ruimte.

overigens ben ik privé nog nooit in de buurt van vol geweest.

 

Tip: Gebruik je een mailprogramma? In de meeste kun je een lokale map aanmaken die alleen met die computer is te bekijken waar je mail kunt archiveren. Die is dan niet meer in de mail account en telt dan niet meer mee.

 

ik hoop dat je met dit verhaal wat kunt 

,

 

gr Eddy

Bekijk in context

7 Reacties 7
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Als het vol is, is het vol. en er kan geen ruimte bijkomen.

 

IMAP kan de voorkeur hebben van Ziggo.

 

De meeste ICT'ers hebben de voorkeur voor POP.

Waarom?

Je haalt de mail binnen op je computer en kunt er dan ook makkelijk een backup van maken op een andere harde schijf of USB stick, want eens gaat je computer stuk.

Als er iets fout gaat op de mailserver van Ziggo, ben je je mail kwijt, Ziggo maakt geen backups.

Ziggo mag volgens de voorwaarden alles ouder dan 12 maanden verwijderen als dit nodig is voor de stabiliteit van het netwerk.

 

POP is even veilig als IMAP met de juiste instellingen: IMAP-, POP-, SMTP-instellingen | Klantenservice | Ziggo

Eddy

Level 13
  • 848Posts
  • 162Oplossingen
  • 90Likes

Hallo @Rene8 

 

Je hebt gelijk imap wordt aangeraden. Dit vooral omdat het veel handiger is als je je mail op meerdere apparaten wilt kunnen beheren. Als je een mailtje wilt behandelen of verwijderen hoeft dit maar een keer, dit geldt dan gelijk overal.

 

Ontvangen via protocol POP kan nog steeds maar wordt steeds minder gebruikt. De meeste mensen gebruiken immers meer dan een apparaat voor de mail.

 

Je hoofdvraag betreft de opslag. Die is inderdaad 5 GB. Nee je kunt er niet meer ruimte bij Ziggo bijkopen. Als de box vol is kun je geen mail meer ontvangen. De verzender krijgt een foutmelding. Dit zal alleen bij gewoon gebruik niet vaak voorkomen. Enkel als je al je mail in je mailbox voor altijd wil bewaren, loop je er een keer tegen aan. 5GB is best veel ruimte, helemaal als het simpele boodschappen zijn.

Af en toe beetje opruimen werkt prima in het huishouden en bij het beheer van e-mail. Krijg je vaak grote bijlagen? Download ze lokaal en verwijder dan die mail. Gooi overbodige boodschappen gelijk weg. Met IMAP hoeft dit maar een keer. En heel belangrijk leeg af en toe de pedaalprullie.

 

Tip: Je kunt heel makkelijk de gebruikte ruimte in je mailbox inzien in Ziggo Mail. Als je daar onder het hoofdstuk overzicht de widget Quota toevoegt, zie je gelijk de gebruikte ruimte.

overigens ben ik privé nog nooit in de buurt van vol geweest.

 

Tip: Gebruik je een mailprogramma? In de meeste kun je een lokale map aanmaken die alleen met die computer is te bekijken waar je mail kunt archiveren. Die is dan niet meer in de mail account en telt dan niet meer mee.

 

ik hoop dat je met dit verhaal wat kunt 

,

 

gr Eddy

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

En een backup maken is sowieso verstandig, want imap of pop3s, dat maakt niet uit, ook Ziggo biedt geen garanties op de mail. Weg=weg en dat kan (zij het zelden) toch wel eens gebeuren.

Met een gratis programma als Mailstore Home kun je makkelijk backups maken, van al je mails, zowel van mail clients maar ook van webmail als je geen client programma gebruikt.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

"Ontvangen via protocol POP kan nog steeds maar wordt steeds minder gebruikt. De meeste mensen gebruiken immers meer dan een apparaat voor de mail."

 

Ook met POP gebruik ik andere apparaten waar ik de mail kan lezen, want in de instellingen van POP is aangegeven dat er nog 100 dagen in de mailserver een kopie moet blijven staan en die zijn te zien met IMAP op de andere apparaten.

Rene8
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Eddy,

 

Dank. Helder antwoord. Ik heb inmiddels in mijn mailprogramma gevonden hoe ik daar mails kan bewaren in lokale mappen. Gaat werken.

 

hanse1.is

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoe krijg ik meer dan 5gb

Judith
Community Moderator
Community Moderator
  • 1105Posts
  • 115Oplossingen
  • 548Likes

Hi @hanse1.is goed dat je je vraag hier stelt. Op Ziggo Mail is het niet mogelijk om meer opslagruimte te ontvangen. Per Ziggo Mail account krijg je 5GB online opslag en 10GB voor je bestanden. 

Uitgelicht topic