1
Vraag
2
Reageer en help mee
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Humor met een Giga Connectbox, een Ziggo AOP, een Ziggo modem kabel, en mijn internet abonnement.

Nadat ik bij Ziggo te kennen had gegeven dat ik mijn eigen Fritz!box wilde aansluiten, schoot de klachtenafdeling van Ziggo volledig in de stress, en besloot mij - ongevraagd - een Giga Connectbox toe te sturen.

 

Gelukkig konden de technici die mijn Fritz!box moesten activeren, nog net voorkomen dat die Giga box aan mijn account gekoppeld werd, anders had ik die eerst in gebruik moeten nemen voordat de Fritz!box geactiveerd kon worden.

 

Echter, de Giga box arriveerde wel bij mij thuis. Ik liet hem rustig ingepakt staan, wat moest ik er mee. Maar toen kreeg ik een brief dat ik de oude Connectbox in de doos van de nieuwe terug moest sturen. Toen moest ik de Gigabox wel uitpakken. Dat heb ik gedaan, en ik heb hem in een lade met overbodige elektronica neergelegd.

 

Er zat wel een mooie handleiding bij die mij vertelde dat ik een verkeerde AOP had. Ik moest nieuwe aanvragen, maar dat kon gelukkig on-line !! Dat viel tegen, het on-line aanvragen van een monteur kon toch niet, ik moest bellen. Dat deed ik de volgende dag (zondag), en een allervriendelijkste Ziggo medewerker vertelde mij dat de monteur reeds de volgende ochtend tussen 8 en 12 langs kon komen. Sublieme service, kan niet anders zeggen.

 

Maar ik had nog een ander probleempje. Op het bestaande AOP zat een splitter met drie uitgangen, FM radio, TV, en data. Die laatste had een f-connector met schroefdraad als aansluiting. De nieuwe splitter met twee uitgangen was bedoeld voor antenne coax plugjes. Ziggo had daarvoor een nieuwe kabel geleverd van 1,5 meter, maar die was wat aan de korte kant. Mijn eigen modem aansluitkabel met twee f-connectors was iets langer, dus ik vroeg of de monteur daar wellicht een ander plugje op kon zetten. Welzeker, dat kon inderdaad. Ziggo monteurs zijn overal op voorbereid, en hebben vele plugjes en kabels in de auto.

 

De volgende ochtend stond de Ziggo monteur om 11 uur op de stoep. Wat of hij voor mij kon betekenen. Welnu, graag een nieuw AOP en een ander plugje op mijn modem kabel zei ik hem. Het AOP was geen probleem, het plugje wel. Ziggo modemkabels mogen niet langer zijn dan 1,5 meter, daarboven breekt hel en verdoemenis los over het Ziggo netwerk, zo begreep ik. Dat leek mij wat overdreven, ik had nog nooit problemen gehad. Maar de monteur was niet te vermurwen, de officiële Ziggo modem kabel moest het zijn. Het lukte hem ook nog om het officiële Ziggo modem kabeltje aan te sluiten, het stond wel strak, en de splitter zat 90 graden gedraaid in het AOP, maar een kniesoor die daar op let.

 

Deze kniesoor vond dat maar niks. Dus ik naar mijn plaatselijke elektronicaboer, die mij voor € 1,50 een verloopje kon leveren van f-connector naar vrouwtje antenne connector, klaar. Hij was overigens geen voorstander van die opschuif f-connectors die Ziggo gebruikt, "er zit niet voor niets een schroefverbinding op een f-connector" was zijn stelling. Tja, hoe kan hij dat nou weten, zijn elektronica zaak bestaat pas 92 jaar .....

 

De aldus gemodificeerde 'eigen' modem kabel doet het prima. Het Ziggo netwerk is niet geëxplodeerd, dus modem kabeltjes kunnen best wat langer zijn. Ik zag trouwens bij een internet winkel dit soort modem kabels van Hirschmann in lengtes van 0,5 m tot 10 m .......

 

Alles was nu klaar dacht ik in mijn onschuld, maar nee, ik ontving een e-mail van Ziggo. Men had mijn oude conncetbox in dankbaarheid ontvangen, geconstateerd dat ik nu geen connectbox meer had, zodat mijn internet abonnement over aan maand beëindigd zou worden. Nou begrijp ik best dat ze van mij af willen, maar zo snel hoeft dat nou ik weer niet.

 

Dus maar fluks de helpdesk gebeld. Daar begreep men het probleem, en ik werd doorgezet naar de afdeling die 'eigen' modems behandeld. Daar begreep men het probleem ook, en noteerde het serienummer van mijn Giga box. Dat zou worden ingevoerd in de administratie, zodat mijn internet abonnement niet beëindigd zou worden. Over een weekje of zo zouden mijn gegevens aangepast moeten zijn met het serienummer van de Giga box, ik moest dat maar even in de gaten houden. De Giga box ligt nu weer lekker te sluimeren in de lade met overbodige elektronica.

10 Reacties 10
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

wordt vervolgd ...... 😉

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

De linkerkant van Ziggo weet weer eens niet wat de rechterkant doet.🙂

Maar gelukkig snel en adequaat opgelost.

 

"Ziggo modemkabels mogen niet langer zijn dan 1,5 meter, daarboven breekt hel en verdoemenis los over het Ziggo netwerk, zo begreep ik."

 

Ik lees ineens in meer topics een sterke kramp in de regels van de monteurs.

Eerder was dat toch 3 meter?

Ik kreeg altijd 3 meter kabels bij het modem, zeker geen 1,5 meter, ik heb er nog een bos in reserve liggen, die met de verschillende modems meegekomen zijn.

 

Ik heb op het AOP een POA-01 met 1 uitgang naar de versterker en 1 uitgang met 2 stuks 3 meter coax kabels die op elkaar passen (groen/blauw - groen/rood) = 6 meter naar het modem, dan kan het modem tegen de dunne muur van de woonkamer hangen en niet aan de verkeerde kant van de meterkast aan de buitenkant en met een AOP op 5 cm van de vloer kom je met 1,5 meter zeker niet bovenin de meterkast.

 

Bij een familielid, met een meterkast in de buitengang van het appartementencomplex, direct op het AOP een 20 meter coax kabel naar de woonkamer, lag daar al in een goot, daar op een splitter de TV en het modem aangesloten, heeft jarenlang tot volle tevredenheid gewerkt.

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

Die kabels die Ziggo meelevert zijn Technetix RLA++ en die kan je ook gewoon in 3 meter lengte krijgen.

 

Ik heb het juist andersom, ik wil een kortere maar die zijn dus moeilijk te vinden.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@BertM3 

Zo'n kabeltje kun je heel eenvoudig zelf maken. Je kunt van Hirschmann de QFC5 opschuif f-connector kopen, de KOK5 vrouwelijke IEC coax steker, een stukje goede antennekabel (koka 9), en je maakt zelf zo'n kabeltje . Behalve een scherp mesje (of eventueel een coax stripper) heb je verder niets nodig.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

@tobiastheebe 

 

volgens mij mag die niet korter zijn dan 1 meter

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Een kabel van 0,5 meter moet ook kunnen, deze lengte IEC/F-kabel werd meegeleverd met de FRA-752N.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik dacht dat dat qua demping vermogen niet mocht 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Te korte kabels (lees: enkele tientallen cm's) kunnen overmatige reflectie veroorzaken in het signaal, dit vertaalt zich vervolgens naar lagere MER. Als ik van 862 MHz uitga (einde downstream ED 3.0) en dit converteer naar golflengte kom ik uit op circa 35 cm, dit zou ik zelf dus als minimum hanteren. Het begin van de downstream (602 MHz) komt overeen met 50 cm.

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

@caesar 

Ik heb die Koka 9 kabel gewoon liggen. Maar die RLA++ kabels hebben nog meer afscherming als de gewone Koka-9 kabel. In hoeverre dat helpt laat ik dan weer in het midden 🙂

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@BertM3 

De Koka 9 kabel heeft de hoogste waardering gekregen die mogelijk is in de industrie, de Ziggo goedkeuring !!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic