1
Vraag
2
Reacties
Julos

Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Huisaansluiting/AOP ontbreekt in woning

Beste Community,

Gisteren heb ik mijn aansluitpakket ontvangen na overstap van KPN naar Ziggo. Bij de aansluiting loop ik tegen wat problemen aan door het ontbreken van een aansluitpunt/AOP. Volgens de website van Ziggo zou ziggo op mijn adres wel beschikbaar zijn (Op jouw adres is tot 1000 Mbit/s downloadsnelheid haalbaar.), maar de benodigde aansluiting is niet aanwezig, dan wel onvindbaar. Ik heb al even telefonisch contact gehad met Ziggo en a.s. maandag komt een monteur langs. Ik wil echter voorkomen dat hij/zij voor niets komt en daarom heb ik nog wat vragen.

 

 

Wat is de situatie: Ik woon in een jaren '30 woning, eengezins en grondgebonden, net buiten het stadscentrum van Deventer. De woning grenst direct aan de stoep van de straat, daar ligt ook de perceelgrens (geen voortuin dus). Mijn woning heeft een redelijk toegankelijk kruipruimte (=/- 1,0m hoog/diep) die onder de hele woonkamer aanwezig is. Onder de hal waar de voordeur op uitkomt kan ik niet bijkomen (geen kruipruimte), in de hal zit een kleine meterkast .

 

In de kruipruimte komt binnen:

- Riool

- Drinkwater

- Gas

- Glasvezel (oranje kabel) is aangesloten op Genexis kastje in woonkamer (deze gebruik ik nog voor KPN aansluiting), ik was in de veronderstelling dat hier ook het Ziggo kastje op aangesloten wordt, maar dat is dus niet zo begrijp ik inmiddels..

- Een oude PTT telefoonaansluiting (met een soort ouderwetse lasdoos op 't einde, deze is verder nergens op aangesloten).

 

In de gang/meterkast komt uitsluitend een voedingskabel voor de meterkast omhoog, geen andere kabels/leidingen.

 

Verder komen er vanuit de straat geen kabels leidingen binnen in de kruipruimte. In de ruimte onder de hal kan ik dit niet beoordelen omdat dit niet toegankelijk is. Mijn woning beschikt ook nergens over wandcontactdozen met coax aansluitingen. Er is alleen een Genexis kastje voor glasvezel aanwezig in de woonkamer.

 

Ik heb al wat gezocht op internet en begrijp dat een aansluitpunt/AOP noodzakelijk is om het pakket aan te sluiten. Doorgaans komt een groene kabel de woning binnen waarop een aansluitpunt wordt gemaakt. Deze is dus niet aanwezig.

 

Waar die ik naar verwachting rekening mee te houden?

Hoe gaat de monteur die maandag langskomt hier naar verwachting mee om?

Kan ik zelf al voorbereidende maatregelen treffen? Zoals aan de buitengevel van de woning voorzicht graven om de ligging van de kabel te achterhalen? Nodige gaten boren door gevel om kabel door te voeren, etc?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties en adviezen.


Met vriendelijke groet,

Juul

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Zeker goed nieuws dat nu de locatie van de kabel bekend is!

 

Niet verstandig dat de kabel zo kort en ruw doorgeknipt is door vorige bewoners. Verlengen van de kabel met een C9/C9-koppeling kan overigens wel geregeld worden door de monteur. Het is inderdaad handig als jij er alvast voor zorgt dat de nieuwe kabel doorgevoerd kan worden naar de woonkamer.

Bekijk in context

Julos
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Monteur is vandaag geweest en heeft de kabel verlengd en een opbouwdoos met AOP bevestigt. Was zo gefixt gelukkig. Signaal is goed en alles werkt. 😀

Bekijk in context

19 Reacties 19
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Het AOP is inderdaad een essentieel onderdeel van de Ziggo-installatie. Ziggo levert alleen over eigen coaxkabels, de FTU (glasvezel) en het ISRA-punt (DSL) zijn alleen voor KPN en andere providers geschikt.

 

Aangezien Ziggo aangeeft dat er wel diensten beschikbaar zijn op jouw adres, is er wel een groene buitenkabel aanwezig en is er destijds een AOP geïnstalleerd als onderdeel van de CAI maar is deze waarschijnlijk verwijderd/onzichtbaar gemaakt door vorige bewoners. Bij woningen gebouwd voor ~1990 is het gebruikelijk dat het AOP in de woonkamer werd geïnstalleerd. De groene kabel zou via de voorgevel het huis moeten binnenkomen en vanaf daar ofwel (bovengronds) direct naar het AOP of (ondergronds) via de kruipruimte. Familie van ons woont ook in een woning van ~1930, daar komt de kabel onder de voordeur binnen en loopt via de hal naar de woonkamer.

 

@Ronihd Heb jij misschien nog verdere tips/suggesties?

Julos
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Bedankt voor de snelle reactie! Ik vermoed inderdaad ook dat het een en ander door vorige bewoners in het kader van modernisatie van de woning is weggehaald. Laten we er vanuit gaan dat er dus ergens een groene kabel ligt, waarschijnlijk onder de stoep aan de voorzijde van de woning. Zal de monteur van Ziggo daar zelf ook naar op zoek gaan? Graven dus?

Ik ben zelf niet onhandig (heb in elk geval geen twee linkerhanden) en kan dus al wat voorbereidend werk doen als dat handig is, maar weet niet of dat wenselijk is. Hoe diep ligt zo'n kabel doorgaans?

 

Waar ik ook wel benieuwd naar ben is in hoeverre ik te maken kan krijgen met bijkomende kosten hierdoor, oftewel, wat is inbegrepen in de service door Ziggo, en wat niet meer? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Een Ziggo-monteur gaat geen graaf- en boorwerk doen. Je zou inderdaad zelf (voorzichtig) kunnen graven aan de voorzijde van het huis om de kabel op te sporen, echter ga ervan uit dat de kabel zeker 20~30 cm diep in de grond ligt. Als het ook voor de monteur lastig gaat worden om de kabel op te sporen, dan zal er waarschijnlijk een aannemer aan te pas moeten komen. Wat betreft de kosten: in principe loopt de verantwoordelijkheid van Ziggo tot en met het AOP, werkzaamheden aan en vóór het AOP zijn voor rekening van Ziggo. Ik durf echter niet uit te sluiten dat er kosten in rekening gebracht zullen worden.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@tobiastheebe  schreef:

Het AOP is inderdaad een essentieel onderdeel van de Ziggo-installatie. Ziggo levert alleen over eigen coaxkabels, de FTU (glasvezel) en het ISRA-punt (DSL) zijn alleen voor KPN en andere providers geschikt.

 

@Ronihd Heb jij misschien nog verdere tips/suggesties?


Tja , soort van 😉 

Als Ts een abonnement kon/kan afsluiten moet er inderdaad een AOP aanwezig zijn.

Normaal gesproken tijdens de aanleg werd de kabel naar binnengebracht daar waar de kabel in de stoep ligt langs de kortste weg , of het nu de keuken is of de woonkamer die aan de stoep grenst.

 

Wat ook kan dat de bewoners destijds de aansluiting niet naar binnen hebben laten brengen en de kabel op rol tegen de gevel onder het maaiveld ligt en daar kan TS gaan zoeken ( graven ) In gemeentegrond mag dat niet zo maar 😉 

 

Kan dus zo zijn dat in de Ziggo systemen staat dat de kabel binnen ligt maar dat dit niet zo is.

 

Zou zo maar kunnen dat de monteur die komt controleren dit niet zo maar kan oplossen en er een aannemer aan te pas moet komen...... 

Julos
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Dank voor jullie reacties! Als ik dit van te voren had geweten dan had ik de overstap nog wel een keer heroverwogen, maar dat is het nu al te laat voor vrees ik, bedenktijd is al verstreken. Ik zou het namelijk erg vervelend vinden als dit tot aanvullende kosten leidt en risico op dat we een periode zonder aansluiting zitten (ivm overstap). Maandag maar eens horen wat de monteur zegt.

Quadral

Level 6
  • 77Posts
  • 8Oplossingen
  • 22Likes

@tobiastheebe Voor een nieuwe invoer doet de monteur wel boorwerkzaamheden(en boorwerk om AOP vast te zetten), maar dit zijn dan wel de enigste boorwerkzaamheden die de monteur doet.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

@Quadral Monteren van het AOP in de meterkast is natuurlijk goed te doen maar in de woonkamer wordt al lastig als er geen inbouwdoos beschikbaar is of als deze dichtgemaakt is. Ik zie een installatiemonteur geen gat in de muur maken voor het inbouwen van een AOP, dan wordt het een opbouwdoos plaatsen met eventueel een kabelgoot tegen de wand. Een nieuwe kabelinvoer maken door de spouw lijkt mij werk voor een aannemer.

Quadral

Level 6
  • 77Posts
  • 8Oplossingen
  • 22Likes

wordt natuurlijk wel altijd opbouw de woonkamer, ombouwrand wordt dan altijd over het gat gezet aan de binnenzijde

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

We moeten maar even afwachten hoe het monteursbezoek gaat lopen. Toen wij in 2016 in onze huidige woning kwamen wonen (en nog relatief weinig Ziggo-kennis had), dacht ik ook dat we geen AOP hadden, maar uiteindelijk bleek de buitenkabel hierop aangesloten te zijn, ik herkende het destijds niet als AOP:

 

IMG-20161122-WA0002.jpg

Julos
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Ook zo'n inbouwdoos ontbreekt helaas in de woning. Die had ik zeker herkend. Als er een opbouwdoos op de muur moet komen is dat voor mij geen probleem. Het vinden van de kabel zal de grootste uitdaging zijn vrees ik. Wordt vervolgd. Dank voor de reacties. Ondanks dat de overstap nog niet zo gaat als gehoopt, ik kan deze community wel waarderen!

Julos
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Goed nieuws! Na nog eens goed gezocht te hebben in de kruipruimte onder woonkamer heb ik de groene kabel toch ontdekt. Hij zat achter boven plaat weggewerkt die tegen een vloerbalk zat aangeschroefd. Zie foto's. De beschikbare lengte is echter wel heel kort en er zit verder geen aansluiting meer aan. Er zit ook geen rek in de kabel, die zal misschien wel wat verlengd moeten worden (als dat kan). Kan de monteur hier maandag wat mee denken jullie? Is het slim als ik alvast een doorgang maak door de vloer zodat de kabel hier doorheen gevoerd kan worden en de aansluitdoos dus in de woonkamer komt te zitten, vlakbij de aansluiting van de al aanwezige glasvezel. Tips zijn welkom. Bedankt nogmaals voor het meekijken!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Zeker goed nieuws dat nu de locatie van de kabel bekend is!

 

Niet verstandig dat de kabel zo kort en ruw doorgeknipt is door vorige bewoners. Verlengen van de kabel met een C9/C9-koppeling kan overigens wel geregeld worden door de monteur. Het is inderdaad handig als jij er alvast voor zorgt dat de nieuwe kabel doorgevoerd kan worden naar de woonkamer.

Julos
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Klasse, ga ik dat doen. Ik lees her en der dat een monteur niet in de kruipruimte mag komen, klopt dat?  

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Ik lees in de PDF 'Voorwaarden monteursbezoek' het volgende:

 

"In sommige gevallen is het nodig dat de monteur in de kruipruimte werkzaamheden verricht. Ter plekke zal hij kunnen inschatten of de omstandigheden veilig genoeg zijn om de kruipruimte in te gaan."

Julos
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Duidelijk. Bedankt!

Quadral

Level 6
  • 77Posts
  • 8Oplossingen
  • 22Likes

De monteurs van Ziggo gaan inderdaad de kruipruimte in als dat nodig is(mits veilig)

Julos
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Monteur is vandaag geweest en heeft de kabel verlengd en een opbouwdoos met AOP bevestigt. Was zo gefixt gelukkig. Signaal is goed en alles werkt. 😀

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Top! Fijn om te lezen dat alles naar behoren werkt.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@Julos  schreef:

Monteur is vandaag geweest en heeft de kabel verlengd en een opbouwdoos met AOP bevestigt. Was zo gefixt gelukkig. Signaal is goed en alles werkt. 😀


Super !

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic