1
Vraag
2
Reacties
Birdman5

Level 5
  • 59Posts
  • 4Oplossingen
  • 25Likes

Huidige status Full Dual Stack in fUPC gebied

Beste Ziggo moderators,

 
Eind mei is bij mij de bootfile/configuratiefile aangepast van internet300_30_wifion_v4-sip.bin naar bac104000106xxxxxxx vanwege project prime time (harmonisatie fUPC en fZiggo systemen en dergelijke). 
 
Begin mei is aangegeven door een Ziggo moderator dat de uitrol van Full Dual Stack (IPv4+IPv6) in bridge modus in fUPC gebied nog zo'n 2 a 3 maanden zou duren. Inmiddels is het eind juli en is er bij mij nog steeds geen Full Dual Stack in bridge modus beschikbaar. Vandaar een paar vragen:
 
1. Klopt de planning van 2 a 3 maanden sinds begin mei qua uitrol ervan nog steeds of is de uitrol van Full Dual Stack in bridge modus in fUPC gebied vertraagd? Indien de planning is veranderd, wat is nu de verwachte einddatum qua voltooiing?
 
2. Is Full Dual Stack in bridge modus beschikbaar in de CMTS van mijn (fUPC) regio?
 
3. Is er toevallig een profiel actief in mijn modem/bootfile welke Full Dual Stack in bridge modus op een bepaalde manier blokkeert?
 
Uiteraard heb ik zowel mijn modem als router (Asus RT-AC68U) meermaals van het stroomnet gehaald (voor het laatst vandaag rond 14.15-14.20) om de nieuwste bootfile te laden. Modem staat in bridge modus. Ook heb ik IPv6 geconfigureerd in mijn router, zie de instellingen hieronder.
 
2022-07-25 15_57_09-ASUS Wireless Router RT-AC68U - IPv6.jpg
 
Mocht er een blokkerend profiel in mijn modem/bootfile zijn dan zou ik graag gebruik willen maken van het Full Dual Stack profiel (in bridge modus) indien deze beschikbaar is in mijn regio.
 
Let op: het gaat hier om Full Dual Stack en geen Dual Stack Lite aangezien ik gebruik maak van port forwarding.
72 Reacties 72
TmV2ZXIgR29ubmE

Level 4
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Dankjewel @Lotte. Ook hier alles werkend nu.

Jan2708

Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Lotte 

Enige tijd terug hebben jullie dual stack geactiveerd voor mij zie hierboven.

Het valt mij echter op dat elke keer als ik mijn router reboot ik zowel op de WAN verbinding maar ook op de /64 reeksen er iedere keer nieuwe IPv6 adressen worden toegekend. Volgens mij is het juist de bedoeling dat de IPv6 reeksen niet steeds wijzigen als ze eenmaal zijn toegewezen, dit zou ook niet nodig zijn gezien de grote hoeveelheid beschikbare adressen voor Ipv6. Ik wil graag op al mijn VLAN's IPv6 gebruiken maar moet dan wel fixed adressen hebben. Hoe gaat Ziggo hiermee om?

Met vriendelijke groet.

Jan

 

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Hallo @Jan2708 ,
 

Wij maken gebruik van een dynamisch IP systeem. Alleen bij Zakelijk Internet Pro worden statische IP-adressen uitgedeeld. De dynamische IP-adressen die wij uitdelen biljven over het algemeen lang bij 1 klant. Het komt weinig voor dat je een nieuw IP-adres krijgt na een reboot. Echter kan het wel voorkomen.


@Bert heeft heel veel ervaring hiermee en kan dit ook heel goed uitleggen op deze Community aan je.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Zowel het IPv4-adres als de IPv6-prefix zouden niet moeten veranderen, werkzaamheden op het CMTS voorbehouden. Ik maak zelf sinds eind 2019 gebruik van hetzelfde IPv4-adres, ook met een nieuw modem (bridge mode) en nieuwe router (MAC cloning gebruikt) is dit hetzelfde gebleven.

 

Waar het IPv4-adres is gekoppeld aan het MAC-adres van de WAN-interface van de router, is de IPv6-prefix gekoppeld aan de DHCPv6 client DUID. Voor jouw router zou je dus moeten controleren of de DUID statisch is, dan zou je bij elke reboot van de router dezelfde prefix moeten ontvangen van de DHCPv6-server.

Jan2708

Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@tobiastheebe Ha Tobias, Ik gebruik ook al jaren MAC cloning op mijn routers. Het IPv4-adres  blijft ook hetzelfde na een reboot. Ik heb de afgelopen 2 dagen mijn router nu 2 x een reboot gegeven. De 1e keer bleef mijn /64 toegewezen reeks hetzelfde, echter vanmorgen was deze na een reboot gewijzigd. De DUID is steeds hetzelfde. Ik heb niets gewijzigd in de config van mijn edgerouter.

Jan

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Was alleen de /64 gewijzigd of ook de IA_PD (/56 of /57)?

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Heeft je Asus deze optie?

Release prefix on exit - Enabled/Disabled

 

Zoja, zet die eens op disabled.

Jan2708

Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@efok 

Mijn Edgerouter 6P is niet van Asus maar van Ubiquiti.

mvg

Jan

 

Jan2708

Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@tobiastheebe Sorry vergeten te noemen, in beide gevallen was IA_PD /57 gewijzigd.

Dus 1e reboot alleen IA_PD gewijzigd en /64 hetzelfde gebleven

2e reboot (dag later) zowel IA_PD en /64 gewijzigd.

mvg

Jan

 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

@Jan2708Aha, ik was even op het verkeerde been gezet door het screenshot hierboven, maar dat was niet van jou. De Edgerouters hebben deze optie niet. Mijn ER-Lite kreeg aanvankelijk ook steeds een nieuwe prefix na een reboot. Daarop heb ik de DUID vastgezet. Ik weet eigenlijk niet of dat heeft geholpen, omdat ik de ER niet meer heb gereboot sinds lange tijd. In mijn herinnering ging het de laatste keer wel goed.

Jan2708

Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@efok Dank voor je reactie mijn DUID blijft steeds hetzelfde, vraag hem met onderstaand statement uit op de router t.w: show dhcpv6-pd duid

mvg

Jan

 

Jan2708

Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@efok Nog een vraag van mijn kant, met welk commando op je edgerouter heb jij de DUID vastgezet?

mvg

Jan

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

@Jan2708In de config tree: interfaces/eth0/dhcp-v6

 

En dan in het veld duid, daar heb ik gewoon de duid geplakt die ik via de CLI had gevonden, daaronder rapid-commit enable.

efok_0-1666628316589.png

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic