1
Vraag
2
Reacties
renboo69

Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Huidige bekabeling internet, geschikt voor Gigabit internet?

Beste allen,

 

Heb een vraagje over de bestaande bekabeling van mijn Ziggo internetaansluiting ivm upgraden naar het pakket Giga.

 

Betaal nu 78 euro voor mijn 600/40 internet en TV Complete, terwijl Gigabit en TV Complete nu 79,50 kost.
Dus voor 1,50 extra heb je Gigabit internet.

 

Snelheid niet echt nodig, maar anders ben je eigenlijk een dief van je eigen portemonnee, zullen we maar zeggen.

 

Huidige bekabeling voor internet:
AOP, rechtstreeks aangesloten op een Braun POA-3IEC-NL, met afsluitweerstand op de radio-uitgang.

Heb een oudere woning met aansluiting in de woonkamer, vandaar deze aansluiting zonder wandcontactdoos (rechtstreeks gekoppeld aan de groene buiten coaxkabel via een haakse coax adapter op de POA-3IEC-NL).
Eigenlijk nog nooit een wandcontactdoos gehad, vanaf 2000 (toen nog @Home). Ik heb uitstekend TV beeld en stabiel internet.

 

Huidige Connectbox aangesloten met (oud)) coax kabel met schroefdraad. Hierbij schroef je de kabel vast aan zowel het AOP als het modem.
Werkt probleemloos met 600/40. (zie bijgevoegde foto's)

 

2 vragen:

1. kan ik gewoon mijn huidige coaxkabel gebruiken en deze vastschroeven op het Gigabit modem? Heeft de coax aansluiting op het modem schroefdraad?

2. is de Braun POA-3IEC-NL geschikt voor Gigabit internet? Als ik zo het forum doorlees, zou deze ook prima geschikt zijn voor Gigabit.

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

Goedemiddag @renboo9 en een warm welkom op de Community,

Goed dat je met deze vragen een topic bent gestart op dit forum! Zo te zien zijn onze experts @tobiastheeb en @Bert al met jou aan het analyseren geslagen. Er dient hier inderdaad een monteur te komen om een geschikt AOP (Abonnee Overname Punt) te plaatsen zodat je optimaal gebruik kan maken van de Gigabitsnelheid. Ik heb hiervoor direct een afspraak geregeld op vrijdag 19 augustus 2022 tussen 12 en 18 uur. Mocht het op deze datum niet schikken dan kun je de afspraak tot uiterlijk 24 uur voorafgaand aan de afspraakdatum wijzigen. Dit doe je via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspraken. Laat je onder dit topic weten wat jouw bevindingen zijn na het monteursbezoek? 

Bekijk in context

7 Reacties 7
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Internet Giga en DOCSIS 3.1 vereisen een geschikt AOP. In de woonkamer is dit normaliter een btv 01-SET, of een X10DER bij te korte kabel. Aan de foto kan ik niet zien welk type AOP in gebruik is, de constructie ziet er wat vreemd uit. Zou je een foto kunnen plaatsen zonder de POA-3IEC-NL? Overigens maak ik uit je tekst op dat er geen AOP aanwezig is, in dat geval is een monteursafspraak noodzakelijk.

 

De POA-3IEC-NL kan het beste vervangen worden door een POA-254, deze zorgt voor iets minder demping, beschermt de upstream van het modem door een high-pass-/retourbandfilter op de TV-uitgang en bevat geen overbodige radio-aansluiting. Tevens kun je de huidige kabels blijven gebruiken.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Er zal een AOP = Abonnee Overname Punt = een galvanisch gescheiden overname punt in een wandcontactdoosmoeten komen en deze zal allerlei ruis en storingen buiten je netwerk houden met een nieuwe splitter, die meer hedendaags is.

Dit kan gratis aangebracht worden door een Ziggo monteur.

De nieuwe modems vergen een zuiverder signaal vanwege de vele en straks bredere frequenties / kanalen.

 

Een Ziggo moderator komt hier vanzelf langs en kan kijken wat nu de beste stappen zijn om te nemen.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

Goedemiddag @renboo9 en een warm welkom op de Community,

Goed dat je met deze vragen een topic bent gestart op dit forum! Zo te zien zijn onze experts @tobiastheeb en @Bert al met jou aan het analyseren geslagen. Er dient hier inderdaad een monteur te komen om een geschikt AOP (Abonnee Overname Punt) te plaatsen zodat je optimaal gebruik kan maken van de Gigabitsnelheid. Ik heb hiervoor direct een afspraak geregeld op vrijdag 19 augustus 2022 tussen 12 en 18 uur. Mocht het op deze datum niet schikken dan kun je de afspraak tot uiterlijk 24 uur voorafgaand aan de afspraakdatum wijzigen. Dit doe je via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspraken. Laat je onder dit topic weten wat jouw bevindingen zijn na het monteursbezoek? 

renboo69
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hallo Paul,

 

Het was niet helemaal de bedoeling om een monteur te laten komen. om het AOP te laten vervangen. Mijn vraag was meer om info hierover te krijgen, niet om dit direct te regelen. 

 

Toch bedankt voor de snelle actie, ik heb echter de gemaakte afspraak geannuleerd binnen mijn Ziggo.

Mocht ik toch willen overstappen, dan zal ik zeker een monteur laten komen om het AOP te vervangen.

 

Groet, René

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@renboo69 Het is niet alleen om te voorkomen dat je problemen gaat krijgen met het Giga modem, maar ook met je huidige verbindingen.

Het is niet of, maar wanneer dat zal gebeuren.

 

Ik vermoed dat er al verstoringen in je signaal te zien zijn, gelukkig nu zonder dat je het werkelijk merkt.

 

Mocht je dat zeker willen weten?

 

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/... 

renboo69
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hallo Bert,

 

Mee eens hoor. Heb nu geen problemen, maar dat kan inderdaad in de toekomst nog gebeuren, zolang er geen geschikt AOP is geplaatst. 

 

Heb een foto bijgevoegd, zoals het met de oude splitter in 2017 was aangesloten, in geel omcirkelt.

De groene kabel heeft een schroefaansluiting, zoals je ziet. (ooit door een @Home monteur erop gemonteerd). De oude splitter is nu vervangen door de POA-3IEC-NL.

Ik had in 2017 problemen met het niet kunnen ontvangen van bepaalde zenders, die op een hogere frequentie zaten, die de oude splitter niet kon weergeven.

 

Heb in 2017 zelf de POA-3IEC-NL, icm met een f-connector verloopstekker female naar iec-male geplaatst en deze rechtstreeks gekoppeld aan de POA-3IEC-NL (zie foto). Vastgezet met ducktape aan de muurplaat, die er nog zat.

En toen TV/radio en internet aangesloten. Werkt zo al 5 jaar zonder problemen of storingen. 

 

Vraag is nu of bij mij door de Ziggo monteur een Technetix TRISZ-DG300 geplaatst kan worden als geschikt AOP?

Las dat deze een female aansluiting heeft, waarop je de groene buitenkabel kan vastschroeven. En op de IEC-male aansluiting kan dan een POA-254 geplaatst worden, voor TV en internet. Lijkt me zo een goede oplossing.

 

Hoor graag van je.

 

Groet, René

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

In de woonkamer wordt een btv 01-SET geplaatst als AOP, de TRISZ-DG300 is dubbel galvanisch gescheiden en voor de meterkast bedoeld.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic