Ik download niet vaak, maar de afgelopen dagen wel en merk dat de downloads via VPN traag zijn ( max 6Mb ).
Ik heb al tijden een UBC1318ZG, maar nu zie ik voor het eerst de onderstaande regel in de eventlog, maar is dat juist?
"...Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4..."
Zie ook de bijlages.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Prima hoor, het is hier in huis ook altijd een uitdaging om downtime in te plannen. Gelukkig duurt opnieuw opstarten van de UBC1318ZG maar een minuut of twee.
Gisteravond laat de Ubee uit/aan gezet en vanmorgen de onderstaande screenshots gemaakt. Qua logs ziet alles er veel beter, maar waarom dat is de vraag! Misschien omdat de herstart gisteravond laat was en er 's nachts minder belasting en 'verstoringen' zijn dan overdag?
De upstream waarden zijn nog steeds goed en de uncorrectables staan nog steeds op 0. Beide sterk verbeterd sinds afgelopen vrijdag de Ziggo monteur langs is geweest.
Wat mij wel verbaast is de data in de 'Event log'. Was voor de laatste reboot e.e.a. nog instabiel, daarna verbazend stabiel.
Maar .... ik wil nog even afwachten, zoals al gezegd is dit data/logs van afgelopen nacht. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als we gaan streamen, tv kijken, downloaden en online tv kijken, waardoor ons netwerkje pas echte 'belast' wordt.
De resolutie staat wel vast de bitrate niet.
@RoWi. schreef:De resolutie staat wel vast de bitrate niet.
Inderdaad, maar dat is altijd zo. Zo werken slimme internet sites.
Maar ik bedoel eigenlijk meer of ons netwerkje ook zo goed blijft onder 'overdagse belasting'.
Van de event log van de UBC1318ZG is mij opgevallen dat events met een severity lager dan critical worden gewist na een reset, daardoor zie je de eerdere OFDM events niet meer terug.
@tobiastheebe schreef:Van de event log van de UBC1318ZG is mij opgevallen dat events met een severity lager dan critical worden gewist na een reset, daardoor zie je de eerdere OFDM events niet meer terug.
Ik bedoelde eigenlijk, dat gisteren regelmatig een OFDM melding gelogd werd, terwijl er nu in de afgelopen 12 uur ( sinds de herstart ) nauwelijks 1 staat.
Dat is inderdaad wel opvallend. Gisteren werd profile ID 3 (4096-QAM) gebruikt, mogelijk nu 2 (2048-QAM) i.v.m. het vrij lage vermogen. Helaas toont de UBC1318ZG niet de actieve profile ID, i.t.t. het SmartWifi modem Giga.
@Pasi schreef:
@RoWi. schreef:De resolutie staat wel vast de bitrate niet.
Inderdaad, maar dat is altijd zo. Zo werken slimme internet sites.
Maar ik bedoel eigenlijk meer of ons netwerkje ook zo goed blijft onder 'overdagse belasting'.
De DVB streams hebben ook verschillende bitrates, dat bedoelde ik aan te geven dat staat los van de resolutie.
Of het stabiel blijft weet je pas als het wordt gebruikt. Ik ben wel zeer benieuwd of je 'oude TV' nu ook weer goed beeld geeft via DVB.
@RoWi. schreef:
......Of het stabiel blijft weet je pas als het wordt gebruikt. Ik ben wel zeer benieuwd of je 'oude TV' nu ook weer goed beeld geeft via DVB
Inderdaad, natuurlijk houd ik de zaak nu even goed in de gaten.
Helaas voor m'n oude tv ( hoe goed die ook werkelijk is ), de veel duurdere LG OLED geeft natuurlijk een veel beter en mooier beeld ! Maar het is inderdaad interessant, of er ook verschil merkbaar is bij de LG !!
Ps. M'n oude Samsung UE48J6200AW gaat in de verkoop.
De Ubee heeft nog steeds goede waardes, zie bijlages. Wat mij echter wel verbaast, is de herstart vanmorgen vroeg, die het modem zelf heeft geïnitieerd.
Inderdaad een automatische reset via SNMP vanuit het CMTS (docsDevResetNow). Meestal is dit t.b.v. het doorvoeren van een configuratiewijziging in de boot file of een firmware-upgrade. Het laatste is hier niet het geval.
Tot mijn blijdschap, is de huidige Ubee verbazingwekkend stabiel. De correctable-errors zijn nog steeds erg laag en er is zelfs nog geen uncorrectable-error, terwijl het zendvermogen laag blijft. Ook geen 'spontane' herstart meer gehad.
Zo stabiel heeft een Ziggo modem/router ( hier in huis ) in tijden niet gedraaid.
....wel ff afkloppen 😇.
Nog steeds een 100% stabiel modem !
De gestaag oplopende fouten in het OFDM kanaal, zijn opvallend, maar deze zijn nog te corrigeren, dus nog steeds 0 uncorrectable-errors. De enige wijziging in de log file, is een DHCP aanvraag, wat volkomen normaal is.
Wat betreft het OFDM-kanaal is het normaal dat de correctable FEC errors (significant) sneller oplopen dan op de SC-QAM-kanalen. Het gaat erom dat de uncorrectable errors 0 blijven.
Alles nog stabiel en zonder fouten, dus zal dit voorlopig mijn laatste log in dit draadje zijn.
Ps. ook het "Beste antwoord" gekozen. Het is wel een eigen antwoord, maar daarin staat wel exact wat allemaal gedaan is, om de verbinding te repareren.
ehhhh .... vergeten te vermelden 😳 .... @tobiastheebe : natuurlijk jij ook bedankt 👍👍👍
Graag gedaan!
Ik zou alsnog de POA 03-UPC door een POA-01-B vervangen en de TV naar de versterker verplaatsen, dat scheelt 2 dB demping en verbetert het vermogen nog iets in zowel DS als US.
@tobiastheebe schreef:Graag gedaan!
Ik zou alsnog de POA 03-UPC door een POA-01-B vervangen en de TV naar de versterker verplaatsen, dat scheelt 2 dB demping en verbetert het vermogen nog iets in zowel DS als US.
Maar heeft dat voordeel ?
Ik had juist de tv gekoppeld via de POA-03-UPC, i.v.m. de eerdere beeld problemen. Onder de noemer, hoe minder apparatuur in de 'lijn' hoe beter.
Nu heb ik wel het idee, dat het beeld beter ( = niet meer vaag/onscherp ) is, maar dat kan natuurlijk ook een hersenspinsel 😇 ( placebo ) zijn.
Als het vervangen van de splitter ( en dus het aansluiten van de Tv op de versterker ) geen werkelijk effect heeft voor het modem, dan laat ik graag e.e.a. zoals het nu is 🤔.
Maar ik laat me natuurlijk graag overtuigen door een andere techneut, want ook deze oude IT'er kan vast en zeker nog veel leren 😏.
Het is meer optimalisatie i.p.v. het oplossen van een probleem. Het vermogen is nu acceptabel, maar kan dus nog verbeterd worden.
Zelf wil ik altijd het onderste uit de kan, ik ben bijvoorbeeld al niet meer tevreden met mijn huidige DS MER van gemiddeld 42 dB omdat ik in het voorjaar een maand 43+ dB haalde. Het downstream-vermogen is hier juist aan de hoge kant (~8 dBmV). Ik gebruik nu nog een POA-01-B met 3 dB wideband attenuator (verzwakker), maar heb dus nog iets meer verzwakking nodig, daarom ga ik een CSX-02 met een 6 dB forward path attenuator plaatsen. De CSX-02 heeft betere specificaties dan de door Ziggo geleverde splitters (POA-01-B, ESX-02) en moest ik in het VK bestellen, in NL is deze helaas niet verkrijgbaar.
@tobiastheebe schreef:...Zelf wil ik altijd het onderste uit de kan, .
Ik herken dat .... het kan altijd beter 😬.
ik heb er zelf ook last 😇 van. Maar accepteren dat het zo voldoende is ( als er geen werkelijk voordeel is ), is ook een kunst !!
Ik zal er over nadenken ( ik ben niet overtuigd 😉 ) of ik nogmaals in de hoek kruip of e.e.a. zo laat zitten 🤔.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.