1
Vraag
2
Reageer en help mee
dddd

Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hogere latency sinds extern IP-adres in andere range

Ik heb een Ziggo Connect Box (staat er al jaren) welke in Bridge Mode staat, zodat mijn Ubiquiti Security Gateway het gehele netwerk beheert.

Nu heb ik even terug de gateway vervangen waardoor er een ander MAC-adres werd doorgegeven aan Ziggo (dat van eth0 van de nieuwe gateway). Hierdoor kreeg ik een nieuw extern IP-adres toegewezen.

Ik heb eerder een nieuw IP-adres gekregen van Ziggo, maar toen zat dit wel in dezelfde range, alleen het laatste octet veranderde. Na de laatste verandering kwam ik in een volledig ander netwerk, ook de hostname veranderde. (Eerst dynamic.upc.nl, nu chello.nl).

Sinds ik ben verbonden via dat subnet is mijn ping de ene keer laag en de andere keren hoog. De hoogte fluctueert, dit is de ene keer 200ms en de andere keer >2000ms.
Ik test hierbij direct vanaf de gateway. Ook heb ik een keer mijn laptop (Firewall uit, verse installatie van Windows 10) direct aan de Connect Box gehangen (laptop kreeg publiek IP-adres toegewezen). Hierbij was de latency ook hoog.

De snelheden zelf zijn in orde, abonnement is 40/4 en dit haal ik ook met gemak.
Er is een monteur langsgeweest, deze heeft het AOP vervangen. Ook heeft hij de Connect Box direct aangesloten op het AOP met een korte kabel. Daar staat de box op dit moment nog steeds.

Ik ben vanuit de Ziggo chat naar de community gestuurd.
@Ziggo Mods, ik heb mijn profiel ingevuld.


Wat betreft de Connect Box, hierbij een aantal dingen:

Ingesteld Downstream kanaal (Hz) - 778000000 - Locked
Ingesteld Upstream kanaal (Hz) - 50900000 - Locked
Provisioning status - Verbonden

Netwerk historie staat niets van de afgelopen tijd.
Zie bijlages voor kanalen.


Misschien erg veel informatie in een keer maar beter te veel dan te weinig 🙂 en misschien zoek ik wel helemaal in de verkeerde hoek, maar het is mij te toevallig dat het plaatsvind sinds het nieuwe IP.
50 Reacties 50
King006

Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
Kan het geen firewall zijn? Of bijvoorbeeld “QOS” ?
dddd
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Bedankt voor het meedenken King006, zit er ergens nog iets van een Firewall / QoS op de Connect Box als deze in Bridge Mode staat dan? Verder in het netwerk van Ziggo kan ik uiteraard niet kijken.
King006

Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
Hoi dddd,

Ik doel eigenlijk meer op je eigen apparatuur 😉 de Connectbox in bridge mode stuurt namelijk alles 1 op 1 door naar je eigen apparatuur.

Behoudt je wel verbinding met Ziggo als de ‘ms’ omhoog gaat? Heb je dat naar alle websites of alleen specifieke?
dddd
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ah King006, ik heb dat naar mijn idee al uitgesloten door te testen met m'n laptop (firewall uitgeschakeld).

De verbinding met Ziggo werkt nog, ik krijg bijvoorbeeld gewoon antwoord op een DNS-request (via CloudFlare DNS).
De pingtests heb ik uitgevoerd naar allerlei doelen, waaronder de eerste router buiten mijn netwerk (77.*.*.1), maar daarnaast ook naar allerlei websites en servers.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes
Ik zie heel veel T3 time outs, daar hapert iets flink in de verbinding.

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers erop?
King006

Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
dddd wrote:
Ah King006, ik heb dat naar mijn idee al uitgesloten door te testen met m'n laptop (firewall uitgeschakeld).

De verbinding met Ziggo werkt nog, ik krijg bijvoorbeeld gewoon antwoord op een DNS-request (via CloudFlare DNS).
De pingtests heb ik uitgevoerd naar allerlei doelen, waaronder de eerste router buiten mijn netwerk (77.*.*.1), maar daarnaast ook naar allerlei websites en servers.


Duidelijk! 🙂 er zijn inderdaad wat T3 errors op de lijn. Wil je een foto van je AOP maken?
dddd
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hierbij Be rt en King006
King006

Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
Waar gaat die witte kabel (of kabels) naartoe die ik naast AOP zie lopen?
dddd
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
King006 wrote:
Waar gaat die witte kabel (of kabels) naartoe die ik naast AOP zie lopen?


Dat is een kapotte kabel die nergens op aangesloten zit :sweat_smile:
King006

Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
dddd wrote:

King006 wrote:
Waar gaat die witte kabel (of kabels) naartoe die ik naast AOP zie lopen?
Dat is een kapotte kabel die nergens op aangesloten zit :sweat_smile:


Duidelijk! 🙂 wil je de AOP eens openen? en dan een foto maken van de binnenkant?
dddd
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ik krijg dit te zien King006
King006

Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
Dat is de nieuwste AOP. Kun je ook eens een foto maken van je kabels?
dddd
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hierbij King006, er zitten twee kabels in de splitter. Een gaat naar de TV (5m, Hirschmann) en een gaat naar de Connect Box (was meegeleverd). Als je iets specifiekers wilt zien hoor ik het graag.
King006

Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
Dit zijn prima kabels en connectoren 🙂 het lijkt mij verstandig dat je een monteur laat komen om de verbinding te laten meten. Aan je installatie lijkt op het eerste gezicht niets te mankeren. Toch ervaar je problemen.
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Doe eerst een paar keer loggen met bijv WINmtr tooltje

Bestanden opslaan enz, heb je wat meer bewijzen achter de hand doe verschillende tests naar verschillende locaties.

Plus voordeel zie je ook beter waar er vertragingen zijn.

Kan dus naast de T3 errors nog meer zijn
dddd
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
King006 Er is een monteur van Ziggo geweest en die heeft het AOP vervangen.

Zpiep Ik merk vooral de latency, en dit niet alleen maar door pingtestjes naar sites maar ook sites die langzaam laden.
En daarnaast, als er uit je tooltje meer komt, dan heb ik dit probleem nog niet opgelost ?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
dddd
Hi,
Even tussendoor. Om het lekker makkelijk te maken.

Het origineel geformuleerde probleem was: hogere latency na ingrijpende/opvallende wijziging van het externe Ip.
Het kan een samenloop van omstandigheid zijn dat er ineens ook iets aan de hand is met het signaal.
Laten we het hier maar op houden. Dat is het beste.

Toch houdt me dit bezig. Is er vanaf dat nieuwe IP een andere Routering met minder performance? Zal wel niet, toch?
Stel het is zo (=complex & interessant probleem): tests kunnen niet meer makkelijk worden gedaan.
Om te beginnen: Weet je je oude Ip nog? Etc, etc.

Sorry voor het ongemakkelijke gevoel dat dit commentaar kan opleveren.
Zo is het niet bedoeld. Het is slechts wat giswerk, dat ik kwijt moest.
Eerst dat signaal maar in orde.

Gr Han
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
dddd wrote:
King006 Er is een monteur van Ziggo geweest en die heeft het AOP vervangen.

Zpiep Ik merk vooral de latency, en dit niet alleen maar door pingtestjes naar sites maar ook sites die langzaam laden.
En daarnaast, als er uit je tooltje meer komt, dan heb ik dit probleem nog niet opgelost ?



Meten is weten, bewijs waar het allemaal stokt of vertragingen komen, pas dan kan je gericht gaan zoeken. Des te meer zulke info's des te makkelijker lokaliseren waar de oplossing vandaan moet(en) komen.

Ziggo support in modem logs laten kijken heeft dat al plaats gevonden?
En na dat uitlezen een hard reset enz?
King006

Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
Zpiep wrote:

dddd wrote:
King006 Er is een monteur van Ziggo geweest en die heeft het AOP vervangen.

Zpiep Ik merk vooral de latency, en dit niet alleen maar door pingtestjes naar sites maar ook sites die langzaam laden.
En daarnaast, als er uit je tooltje meer komt, dan heb ik dit probleem nog niet opgelost ?
Meten is weten, bewijs waar het allemaal stokt of vertragingen komen, pas dan kan je gericht gaan zoeken. Des te meer zulke info's des te makkelijker lokaliseren waar de oplossing vandaan moet(en) komen.

Ziggo support in modem logs laten kijken heeft dat al plaats gevonden?
En na dat uitlezen een hard reset enz?


Ziggo zal ook een monteur willen sturen richting de klant 😉 die hebben vaak geen verstand van de log file in de modems of signaalwaardes.

dddd,

Toch denk ik dat een monteur het signaal wat omlaag moet gaan brengen. Als je die POA01 eraf zou halen komen je waardes uit op 13 a 14. (dat is het randje)
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic