1
Vraag
2
Reageer en help mee
dddd

Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hogere latency sinds extern IP-adres in andere range

Ik heb een Ziggo Connect Box (staat er al jaren) welke in Bridge Mode staat, zodat mijn Ubiquiti Security Gateway het gehele netwerk beheert.

Nu heb ik even terug de gateway vervangen waardoor er een ander MAC-adres werd doorgegeven aan Ziggo (dat van eth0 van de nieuwe gateway). Hierdoor kreeg ik een nieuw extern IP-adres toegewezen.

Ik heb eerder een nieuw IP-adres gekregen van Ziggo, maar toen zat dit wel in dezelfde range, alleen het laatste octet veranderde. Na de laatste verandering kwam ik in een volledig ander netwerk, ook de hostname veranderde. (Eerst dynamic.upc.nl, nu chello.nl).

Sinds ik ben verbonden via dat subnet is mijn ping de ene keer laag en de andere keren hoog. De hoogte fluctueert, dit is de ene keer 200ms en de andere keer >2000ms.
Ik test hierbij direct vanaf de gateway. Ook heb ik een keer mijn laptop (Firewall uit, verse installatie van Windows 10) direct aan de Connect Box gehangen (laptop kreeg publiek IP-adres toegewezen). Hierbij was de latency ook hoog.

De snelheden zelf zijn in orde, abonnement is 40/4 en dit haal ik ook met gemak.
Er is een monteur langsgeweest, deze heeft het AOP vervangen. Ook heeft hij de Connect Box direct aangesloten op het AOP met een korte kabel. Daar staat de box op dit moment nog steeds.

Ik ben vanuit de Ziggo chat naar de community gestuurd.
@Ziggo Mods, ik heb mijn profiel ingevuld.

Wat betreft de Connect Box, hierbij een aantal dingen:

Ingesteld Downstream kanaal (Hz) - 778000000 - Locked
Ingesteld Upstream kanaal (Hz) - 50900000 - Locked
Provisioning status - Verbonden

Netwerk historie staat niets van de afgelopen tijd.
Zie bijlages voor kanalen.

Misschien erg veel informatie in een keer maar beter te veel dan te weinig 🙂 en misschien zoek ik wel helemaal in de verkeerde hoek, maar het is mij te toevallig dat het plaatsvind sinds het nieuwe IP.
50 Reacties 50
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
dddd wrote:
Michael Ziggo Ik wacht op je reactie.

Ik stuur je even een DM wat betreft een nieuw modem om dat ook uit te sluiten.
dddd
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hi all,
Michael Ziggo heeft zojuist een nieuw modem verstuurd. Ik ga deze zodra deze is ontvangen aansluiten en nog een paar testen uitvoeren.
dddd
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hi all,
Inmiddels is het modem binnen en aangesloten.
Een ping ziet er nu zo uit:

Pinging 1.1.1.1 with 32 bytes of data:
Request timed out.
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=90ms TTL=54
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=76ms TTL=54
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=66ms TTL=54
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=98ms TTL=54
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=83ms TTL=54
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=70ms TTL=54
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=172ms TTL=54
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=92ms TTL=54

Oftewel niet veel verbetering. Michael Ziggo kan jij nog iets zien in de systemen van Ziggo?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Nee is nog steeds niet goed.
Hierbij een plaatje. Ik heb 1.1.1.1 een tijdje (minuut of 10) in de gaten gehouden.
Kijk alleen naar hop 10. Vergeet PL% (Packet Loss) bij eerdere hops. Dat is normaal en geen reden tot zorg.
Gr Han
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Hoi dddd,

Ik heb er nog eens naar gekeken en het valt op dat je constant de volledige upload gebruikt van je abonnement. Er is dus iets wat constant aan het uploaden. Dit lijkt me nu de meest aannemelijke reden waarom je deze problemen ervaart. Kan dit kloppen?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
dddd
Volledig gebruikte Upload bij jou is: Download vanaf elders in het Internet. Wat zou dat kunnen zijn? Torrent seeding? Dat vreet je Upload niet op, zover ik weet, want gaat druppelsgewijs. Al met al onderzoekje waard.
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Indien geen malware achtige zaken.
Zoiets meestal bewaking en/of backup systemen.

Lijkt me dat andere zaken als webcam.... en co hier niet.:wink: ?

Alhoewel er zijn ook best veel vogelaars met diverse aan cams op het net, privacy van die vogels en hun pasgeboren ...... vallen schijnbaar niet onder de AVG :blush:

Of men een soort duurtest van de verbinding...?
dddd
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Michael Ziggo wrote:
Hoi dddd,

Ik heb er nog eens naar gekeken en het valt op dat je constant de volledige upload gebruikt van je abonnement. Er is dus iets wat constant aan het uploaden. Dit lijkt me nu de meest aannemelijke reden waarom je deze problemen ervaart. Kan dit kloppen?

Hey Michael,

Ik heb even gekeken in mijn USG en ik zie niets opvallends:

(Log van de afgelopen vierentwintig uur)

Als ik het even (ruw) optel kom ik rond de 1700 MB uit. Dat zou dan in totaal 3400 seconden duren oftewel bijna een uur, en (naar mijn idee) dus niet constant op maximale snelheid.
dddd
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Om het topic af te sluiten, ik ben inmiddels overgestapt naar een andere provider. Bedankt voor de hulp Community-leden.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Mooi. Bevalt het? Heb je glasvezel of VDSL?
dddd
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Bevalt zeker, lagere latency en stabielere verbinding. VDSL. Ook 10mbps upload i.p.v. 4mbps met het laagste abbo.
Daarnaast scheelt het aardig in de portemonnee, nieuwe abbo kost 27 euro p.m. 😉

Glasvezelproject zijn ze nog mee bezig.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic