Francesco

Level 6
  • 78Posts
  • 3Oplossingen
  • 7Likes

Hogere POST RS fouten dan PRE RS?

Mijn verbinding heeft sinds het laatste onderhoud (1 maart) regelmatig periodes waarin de verbinding effectief down gaat (er is nog wel wat verkeer, maar de latency wordt dan 40-50x zo hoog... Ping tijden naar meerdere hosts downstream gaan dan van ~15ms naar 600-700ms!), en Ziggo heeft het er over een monteur te sturen, met de opmerking dat als het toch in mijn bekabeling zit, ik moet betalen. Het 3e modem zit echter met het door Ziggo nu al 3x geleverde witte kabeltje aan de door Ziggo nu al 3x geleverde splitter, die direct in de muurdoos van de hoofdaansluiting steekt...
Het modem staat in bridge modus, met erachter een eigen router/firewall.

Wat mij echter opvalt is dat op het modem de POST RS errors hoger zijn dan de PRE RS errors, en volgens mij moet dat niet kunnen?

 

2021-03-22 19_21_26-Connect Box.png

2021-03-22 19_21_42-Connect Box.png

 

Ook de upstream power is vrij hoog als ik zo kijk:

2021-03-22 19_28_42-Connect Box.png

 

Om een idee te krijgen, hierbij de 15m, 2h en 24h grafieken uit smokeping op mijn NAS:

2021-03-22 19_34_49-SmokePing Latency Page for One.One.One.One.png2021-03-22 19_35_20-SmokePing Latency Page for Core Router AMS-IX.png2021-03-22 19_35_40-SmokePing Latency Page for One.One.One.One.png

(Gedurende die tijden zijn de PINGs naar de LAN en WAN zijden van mijn firewall constant: ~250us)

98 Reacties 98
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Ik wacht met smart op een berichtje van Group GO... 😓

Wij ook @Francesco! Helaas zie ik nog geen nieuws na het bericht dat de vergunning is aangevraagd.

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Hey @Francesco, ik weet dat een vergunning lang kan duren (8 weken is niet vreemd) maar ik heb er voor de zekerheid nog even achteraan gebeld voor je. Toeval wil dat er net vandaag reactie is en dat de werkzaamheden ingepland kunnen worden (mijn collega heeft het bericht laten zien, die is echt vandaag binnengekomen :D).

 

De aannemer zal binnen enkele dagen contact me je opnemen om de werkzaamheden in te plannen!

Francesco
Topicstarter
Level 6
  • 78Posts
  • 3Oplossingen
  • 7Likes

Bedankt voor het er achteraan bellen en voor de update! Ik wacht af en hoor wel wanneer ze komen!  🙂

Francesco
Topicstarter
Level 6
  • 78Posts
  • 3Oplossingen
  • 7Likes

2 juni...

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Fijn dat de aannemer contact met je heeft opgenomen en er een datum is ingepland om de werkzaamheden uit te voeren @Francesco. Het is helaas nog eventjes wachten tot 2 juni, maar in ieder geval positiever dan een periode van 8 weken die het nog wel eens in beslag wil gaan nemen met vergunningen. Geef je ons een update als de werkzaamheden zijn uitgevoerd? Dan kunnen we de puntjes nog op de i zetten wat betreft compensatie 🙂

Francesco
Topicstarter
Level 6
  • 78Posts
  • 3Oplossingen
  • 7Likes

Uiteraard!

 

Nog een paar weken doorbijten en hopen dat mijn zoon en ik niet tegelijk een Teams meeting (hij voor school en ik voor werk) hebben! 😉

 

(PS: misschien kunnen jullie de website developers laten kijken naar de login flow. Toen ik de eerste keer deze reactie typte kreed ik een log-in prompt, en ipv terug naar mijn thread/reactie te gaan, ging ik naar mijn profile dashboard, en moest ik bovenstaande opnieuw schrijven!)

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Francesco Fijn dat je ons op de hoogte houdt. Zodra het probleem is opgelost kijken we graag met je naar een vergoeding. Wat betreft het inloggen; heb je jouw Community profiel inloggegevens opgeslagen in je browser? In dat geval kun je gelijk aanmelden zonder opnieuw je gebruikersnaam en wachtwoord in te hoeven voeren. Het inloggen is echter wel noodzakelijk voor je kunt reageren op een post of binnen een thread. 

Francesco
Topicstarter
Level 6
  • 78Posts
  • 3Oplossingen
  • 7Likes

Morgen gaan ze beginnen... de brieven zijn al ruim een week geleden binnen gekomen en spreken van 2 én 3 Juni... We gaan het zien!

 

En ja, het staat opgeslagen, maar waar het om ging is dat het login scherm me doorleidde naar het dashboard ipv terug naar mijn reactie...

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Francesco Fijn dat er licht is aan het eind v.d. tunnel. We houden even contact en wachten je terugkoppeling dan even af.
Laat voor wat betreft het inloggen op de Community en het plaatsen van een reactie anders weten of dit vaker voorkomt.

Francesco
Topicstarter
Level 6
  • 78Posts
  • 3Oplossingen
  • 7Likes

Vandaag heeft de halve straat opengelegen, en de mannen hebben aardig staan zweten in de hete zon (Behalve dat dikke uur dat een opzichter ze "bezig" gehouden heeft, en ze geen r*** konden doen! <G>), maar de kabel is voor 80% vervangen... Ze hebben vlak vóór het 2e slechte punt, net vóórdat de kabels onder de fundering van het hoekhuis van ons blok verdween (Yup! De KPN, stroom en Ziggo kabels lopen hier ónder de huizen door! Oh Joy! 😓), een las gemaakt, en in de kruipruimte van ons huis een 2e las... Alles daartussen is een nieuw stuk coax kabel.

 

De laagste waarde op het modem is bij 850Mhz, met 3 dBmV, het beste bij 602MHz is 7 dBmV. Als ik direct inplug zonder de splitter en de TV zijn die waarden resp. 6 en 10 dBmV...

Ik moet dus nog even kijken hoe ik kan zorgen dat de TV aftakking niet zoveel demping veroorzaakt! Ik gebruik voor de TV een nieuwe Ziggo coax kabel die abusievelijk met het modem meegestuurd was, dus de kabel zelf kan het niet zijn!
Ik heb nog een Ziggo-Approved versterker - mét retourkanaal voor modems - liggen, dus wellicht dat ik daarmee kan experimenteren om te zien of het dan beter is!

Belangrijker is dat ook bij vol-belasting de ping niet meer oploopt naar 600~700ms, dus daar ben ik al heel blij mee! 👍🏻

De snelheid is nog niet helemaal wat het zou moeten zijn (246/29), maar ik ben daar al heel blij mee, vooral omdat ik de laatste tijd nog niet eens in de buurt van de 15Mbps kon komen!  😉
(Een dezer dagen wil ik rechtstreeks een PC aansluiten en kijken wat dan de snelheid is, om volledig de firewall als mogelijk "probleem" uit te sluiten! Ik denk niet dat die het probleem is, omdat de CPU last zelfs tijdens de speedtest niet boven de 15% uit komt, maar ik wil het zeker weten!)

Uiteraard was er die éne buurman die zijn auto niet verplaatst had, maar die man kent so-wie-so het woord "sociaal" niet, en na een paar keer aanbellen rond een uur of 10 is hij toch maar eens uit bed gekomen - vermoedelijk lag hij zoals gewoonlijk zijn roes uit te slapen - en heeft, nádat hij tevergeefs een kwartier tegen de mannen van Group Go heeft staan aanklagen, toch zijn auto maar eens verplaatst toen hij zag dat de geul wel heel dicht langs "zijn"* parkeerplek zou gaan lopen! 😂

*) Het is een openbare plek, maar omdat hij voor zijn huis ligt, vindt hij dat het 'zijn' parkeerplek is! 🙄

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Francesco schreef: "De laagste waarde op het modem is bij 850Mhz, met 3 dBmV, het beste bij 602MHz is 7 dBmV. Als ik direct inplug zonder de splitter en de TV zijn die waarden resp. 6 en 10 dBmV..."

 

Besef dat 0 dBmV de ideale waarde is voor je modem en dat een modem achter een versterker problemen kan geven als er toch een beetje versterking op zit.

Vandaar dat de standaard aansluitwijze de laatste jaren is: AOP -> POA-1 splitter met 1 uitgang naar je modem en 1 uitgang naar de TV's met of zonder een versterker.

 

Connect box.

Downstream signaal waarden:

Uitstekend: -7 dBmV tot +7 dBmV 
Goed: -8 tot -10 dBmV / +8 tot +10 dBmV
Voldoende: -10 tot -11 dBmV / +10 tot +11 dBmV
Matig: -12 tot -14 / +12 tot +14
Slecht: -15 dBmV en hoger / +15 dBmV en hoger

 

Upstream signaal waarden zijn +35 dBmV tot +49 dBmV.

 

SNR: 33 dB of hoger.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Francesco Hartelijk dank voor je uitgebreide terugkoppeling! En goed om te lezen dat je snelheid nu rond de 246 (Download) en 29 (Upload) zit. Ik begrijp dat ook je latency op de verbinding ook weer goed is. Zie je kans in de loop van deze week ook met een bekabeld aangesloten computer/laptop te testen? Laat onder dit topic dan maar weten wat je bevindingen zijn inclusief de speedtestresultaten. En voor wat betreft het aanpassen van de binnenhuisinstallatie raad ik aan het advies van @Bert goed door te lezen. 

Francesco
Topicstarter
Level 6
  • 78Posts
  • 3Oplossingen
  • 7Likes

Vannacht heeft een remote backup gelopen die altijd een uur of 4 duurde door de 500+ms latency... Voltooid binnen een half uur zonder waarneembare latency verhoging!

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Francesco Kijk aan dat is nog eens positief nieuws! 😉 Fijn dat het nu goed gaat met de verbinding.Laat je het weten als wij je nog ergens mee kunnen helpen?

Francesco
Topicstarter
Level 6
  • 78Posts
  • 3Oplossingen
  • 7Likes

Je collega @Cecilia (en jijzelf ook vlg mij, @Paul) hebben het gehad over een compensatie voor de 'geleden schade'... Ik neem echter aan dat dat niet via de community gaat lopen? 😋

(Mijn zoon heeft extra kosten moeten maken om beschikbaar te zijn voor school (online lessen) gedurende deze periode, en ik heb al aangegeven dat ik die extra kosten van hem overneem, omdat ik niet vind dat hij daarvoor hoeft op te draaien...)

Verder denk ik dat we het probleem als opgelost kunnen beschouwen, ik moet alleen nog een moment vinden waarop:
1) Er verder niemand thuis is
2) Ik niet hoef te werken en
3) Ik geen andere verplichtingen heb
zodat ik de firewall kan afkoppelen en de snelheid kan testen met een rechtstreeks aangesloten PC (dit heeft nogal tijd nodig, omdat ik in bridge-mode zit, en dus niet zomaar een nieuw DHCP adres krijg op een willekeurig apparaat dat ik aansluit, omdat het MAC adres dan anders is, etc. etc.)

Francesco
Topicstarter
Level 6
  • 78Posts
  • 3Oplossingen
  • 7Likes

Zoals je kunt zien, wordt bij snelheidstesten toch regelmatig de 300Mbps aangeraakt, dus ik denk (hoop?) dat het verschil zit in de firewall zelf en achtergrond verkeer...

Francesco_0-1623154673150.png

 

Wat ik nog wél zie is dat als ik IPsec (NAT-T) verkeer gebruik boven een redelijk lage threshold (een paar Mbps) dat dan alsnog de ping voor het gewone verkeer óók oploopt... Ik probeer een manier te vinden om te testen of dat een gebrek van de firewall is, of dat het modem raar doet als er zoveel UDP/4500 pakketten doorgestuurd worden...
(Maar dat is niet echt iets wat per sé in deze thread thuishoort, want de verbinding is stabiel zolang ik NIET grote verkeersstromen over die IPsec VPN verbinding stuur...  😉

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemiddag @Francesco,

Fijn dat alles weer naar tevredenheid werkt. Zoals eerder besproken heb ik voor jou een vergoeding aangevraagd voor wat betreft de storingsperiode conform de garantieregeling in de voorwaarden. Het te vergoeden bedrag zal worden verrekend met de volgende facturen en tevens ook gespecificeerd terug te vinden zijn op de factuur. Laat je het ons weten als wij je verder nog ergens mee kunnen helpen?

Francesco
Topicstarter
Level 6
  • 78Posts
  • 3Oplossingen
  • 7Likes

Een definitieve test, vergelijk vóór en ná... 😉

Francesco_0-1623183126393.png

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Francesco Dat is een flink verschil zeg! Super dat de snelheid nu weer dik in orde is. 😉 

Uitgelicht topic