@Mash_man02 schreef:
Tis eigenlijk ook een non discussie, geizen er weinig tot geen clients zijn die dit vermogen uitzenden, feitelijk betekend dat dan alleen maar dat je roaming issues gaat krijgen, de clients denken dat het goed zit omdat ze het AP horen, maar doen er best wel een tijdje over om tot de conclusie te komen dat er toch iets mis gaat.
Ik heb geen roaming problemen. Ik kan in de Unifi controller instellen bij welk minimum RSSI overgeschakeld moet worden naar andere AP's.
Ik heb het het vermogen dusdanig ingesteld dat bij beiden Accesspoints bij het zwakste gebied in huis het signaal nog net acceptabel is.
Beide accespoints moeten door een aantal muren en ergens in het midden van het huis is het signaal het minst. Daar heb ik mij op gericht dat op dat minste punt het signaal nog goed genoeg is en dat dan de accesspoints op basis van het minimum RSSI gaat roamen. Dat werkt als een speer.
Die opstelpunten heb ik zodanig gekozen dat ik mijn voor en achtertuin en garage ik ook nog verbinding heb.
Dus ik sta hier niet zomaar wat te schreeuwen ook niet in RF 😉
Als ik met minder vermogen toe kan zal ik daar zeker voor kiezen anders had ik die 2.4ghz ook op maximaal 35dbm laten staan als ik had willen schreeuwen want dat geeft inderdaad een behoorlijk signaal naar de hele omgeving nergens voor nodig en inderdaad zelfs potentieel juist onveilig.
Ook de bandbreedte van 40mhz is voor mij snel zat. Dat geeft mij netto ~ 150mbps. Mijn mobiele apparatuur hoeven geen gbps snelheid te hebben.
Op deze manier heb ik in mijn hele huis en perceel rond mijn huis acceptabele dekking en snelheid.