Het 5 GHz WiFi netwerk kent twee frequentie gebieden. Op de kanalen 100 en hoger mag een groter zend vermogen gebruikt worden. Als je router dit ondersteund, en je in staat bent je 5 GHz netwerk zo in te stellen dat je die hogere kanalen gebruikt, dan kan dat handig zijn. Op mijn Fritz!box ging het WiFi netwerk meteen ook een grotere bandbreedte gebruiken, dus hogere snelheid.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Hoe bedoel je hoger vermogen, bij mijn weten mag men voor 2,4 ghz niet boven de 100Mw uitkomen en bij 5 ghz rond de 200Mw. Er zijn merken router en accespunten die hoger kunnen.
Vanaf kanaal 100 mag het 1000 mW zijn, en vanaf kanaal 155 zelfs 4000 mW.
https://w.wol.ph/2015/08/28/maximum-wifi-transmission-power-country/
Bij mij komen de waardes niet overeen met wat de regels zouden zijn. Ik heb gezocht naar wat voor mij het "beste land" en instelling is.
Ik heb in de Unifi controller Taiwan als land ingesteld hiermee kan ik mijn 2,4ghz TX vermogen instellen op maar liefst 35dbm (3,16 watt) en op 5ghz heb ik op kanaal 36 27dbm en op kanaal 149 24dbm.
Op 2.4 gebruik ik die 35dbm niet ik heb daar de tx power op de laagste stand gezet.
Ook heb ik ingesteld dat wanneer mogelijk altijd voor de 5ghz kanalen gekozen moet worden.
Op 2,4ghz heb ik kanaal breedte op HT20 en op 5ghz HT40.
Alle vermogens zijn EIRP.
Zo doe ik dat ook. Is alleen illegaal.
Da's het voordeel van Unifi. Maar voor de meeste hier boven hun budget.
Algemeen :
Ik ben benieuwd of de buren daarvan hinder ondervinden.
Dat alles toch niet onder het motto '...niet omdat het nodig is, maar omdat het kan...' ?
Pasi schreef eens:
"...Uiteindelijk is het ook niet nodig om in een ‘wifi-magnetron’ te wonen en hoe minder wifi stations, hoe beter de wel aanwezig wifi stations kunnen werken...."
Illegaal ja dat klopt.
Als agenschap telecom kan aantonen dat wat ik hierboven schreef de waarheid is dan zie ik de boete wel verschijnen. Dan zal ik de staatskas weer eens spekken.
Zonder af en toe ene beetje stout te zijn is het leven maar saai 😎
Ik woon niet in een rijtjes huis of flat. Ik heb rond mijn huis gemeten en daar zijn de signalen acceptabel. zoals gezegd gebruik ik 2.4ghz vrijwel niet en staat de tx power op de laagste stand. 5 ghz signalen dringen minder goed door muren en andere objecten heen. Om in mijn huis goede wifi dekking te krijgen heb ik 2 accesspoints en die tx power nodig.
Ik doe niet zomaar wat ik houd rekening met mijn omgeving. Ik heb dit zo al heel veel jaren en ik heb nog steeds leuke contacten met al mijn buren.
Wat magnetron effect betreft:
Onder de zendtoren in hulsberg meten ze minder dan 3volt veldsterkte wat overigens toegestaan is. Dat gaan we thuis nooit van zijn leven halen met die paar (milli)watjes.
Met mijn bovenstaande berichten bedoelde ik te zeggen: misschien dat je Fritz!box ook die optie heeft om voor je wifi een ander land in te stellen. Bij mijn Ubiquity accesspoints kan ik door een ander land in te stellen andere kanalen en TX power configureren die bij dat land horen. Nou ja horen het komt allemaal totaal niet overeen met de waardes die ik online vind zoals de website die jij ook vond https://w.wol.ph/2015/08/28/maximum-wifi-transmission-power-country/
Ik heb nog niemand horen klagen.
Ben ook niet roomser dan de paus.
En als ze in Den Haag mogen liegen en bedriegen dan.......................
Nog een aanvulling op gevaarlijke (ioniserende) en niet gevaarlijke (niet ioniserende) straling waar o.a. de wifi frequenties onder vallen, 10khz - 100Ghz.
https://www.antennebureau.nl/antennes-en-techniek/wat-is-elektromagnetische-straling
Tis eigenlijk ook een non discussie, geizen er weinig tot geen clients zijn die dit vermogen uitzenden, feitelijk betekend dat dan alleen maar dat je roaming issues gaat krijgen, de clients denken dat het goed zit omdat ze het AP horen, maar doen er best wel een tijdje over om tot de conclusie te komen dat er toch iets mis gaat.
Het heeft in de praktijk nauwelijks zin om meer dan 3dB zendvermogen te gebruiken dan je client kan genereren, Of je moet een grote range voor enkele, en problemen voor vele generieke clients willen accepteren.
Vergeet ook niet dat je met dergelijk hoevelheden vermogen ook op afstand vatbaarder bent voor externe invloeden en dus alleen maar en grotere bende van maakt waar niet alleen jij maar ook anderen last van hebben.
Dus gedraag je, schreeuwen wordt ook op RF niet op prijs gesteld 🙂
@Mash_man02 klopt helemaal wat je zegt. Ik had alleen geen zin om dat te typen.
Ik heb inderdaad de indruk dat de Fritz!box met meer vermogen gaat zenden bij kanaal 100 en hoger, en ik zie ook dat hij dan meer kanalen gaat gebruiken. Met mijn Android telefoon haalde ik een snelheid van 500 Mb/s.
Voor die snelheden is bandbreedte nodig nog eerder dan een hogere veldsterkte.
Meerdere kanalen gebruiken staat los van een hogere zendvermogen. Dat is gewoon een instelling. Hier staat de boel strak ik gesteld op 1 kanaal dus Max MHz daarmee haal ik genoeg snelheid.
Ik kan met mijn standaard modem/router ook ongeveer 500 tot 600 Mbps halen als deze via 5 GhZ op 80 tot 160 staat ingesteld.
@Mash_man02 schreef:Tis eigenlijk ook een non discussie, geizen er weinig tot geen clients zijn die dit vermogen uitzenden, feitelijk betekend dat dan alleen maar dat je roaming issues gaat krijgen, de clients denken dat het goed zit omdat ze het AP horen, maar doen er best wel een tijdje over om tot de conclusie te komen dat er toch iets mis gaat.
Ik heb geen roaming problemen. Ik kan in de Unifi controller instellen bij welk minimum RSSI overgeschakeld moet worden naar andere AP's.
Ik heb het het vermogen dusdanig ingesteld dat bij beiden Accesspoints bij het zwakste gebied in huis het signaal nog net acceptabel is.
Beide accespoints moeten door een aantal muren en ergens in het midden van het huis is het signaal het minst. Daar heb ik mij op gericht dat op dat minste punt het signaal nog goed genoeg is en dat dan de accesspoints op basis van het minimum RSSI gaat roamen. Dat werkt als een speer.
Die opstelpunten heb ik zodanig gekozen dat ik mijn voor en achtertuin en garage ik ook nog verbinding heb.
Dus ik sta hier niet zomaar wat te schreeuwen ook niet in RF 😉
Als ik met minder vermogen toe kan zal ik daar zeker voor kiezen anders had ik die 2.4ghz ook op maximaal 35dbm laten staan als ik had willen schreeuwen want dat geeft inderdaad een behoorlijk signaal naar de hele omgeving nergens voor nodig en inderdaad zelfs potentieel juist onveilig.
Ook de bandbreedte van 40mhz is voor mij snel zat. Dat geeft mij netto ~ 150mbps. Mijn mobiele apparatuur hoeven geen gbps snelheid te hebben.
Op deze manier heb ik in mijn hele huis en perceel rond mijn huis acceptabele dekking en snelheid.
Er is iets verkeerd gegaan met het posten, hier wordt dus maximaal 20 MHz gebruikt waarmee ik 86 Mbps intern haal snel zat voor een 100 Mbps abonnement.
Hou er wel rekening mee dat het gebruik van kanaal 149 niet erg standaard is en dat daarom dat spectrum vaak niet gebruikt wordt. Er zijn ook clients die dat simpelweg niet ondersteunen.
Uiteraard heb ik dat eerst getest met mijn wifi clients voordat ik voor vast die hoge kanalen ging gebruiken.
Voorheen had ik 2 accesspoints in de laagste 5ghz band dan geven ze ook meer zend vermogen 27dbm i.p.v. 24dbm op kanaal 149. Vanwege mogelijke interferentie en ook omdat er nog iemand anders op die lage 5ghz kanalen te zien was heb ik 1 accesspoint in de hoge band gezet en dat gaat goed.
De radar (DFS) kanalen gebruik ik bij voorkeur niet zo kortbij vliegveld Maastricht geeft dat geregeld gedoe dat ie opeens van kanaal veranderd als ie radar signalen oppikt.
Mijn moeder woont in een flat op 25 meter afstand van zo'n veldsterkte meter van Agentschap Telecom.
Elke dag staat er ook wel 1 of 2 meetwagens op de stoep. Maar ik heb geen idee of men echt actief dit soort dingen opspoort.
Ik heb wel een Ubiquiti PoE switch maar geen WiFi van Ubiquiti dus ik kan het niet proberen.
Ik heb al wel een jaar of 5, op een tactische positie (zo dicht mogelijk bij dat meetpunt) een LoraWAN Gateway staan. Horen we niets van.
Voor zover ik weet gaan men alleen handhaven zodra er sprake is van overlast.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.