LaurensH

Level 6
  • 119Posts
  • 2Oplossingen
  • 22Likes

Hogere upload bij Ziggo

Goedendag allen,

 

Hierbij wil ik spreken over een topic waarvan al veel is over gezegd. Wanner krijgen Ziggo klanten eindelijk een keer hogere uploadsnelheid? Onlangs zijn klanten afgekoppeld van analoge radio en TV. Ziggo heeft nooit bevestigd dat dit tot hogere upload snelheden zal lijden, maar ik denk dat dit wel was wat klanten verwachten.

 

Als klant verwacht je dat jouw provider zich probeert te verbeten bij zijn zwakste punten, naar mijn mening was dit overduidelijk de uploadsnelheid. Nu hebben klanten van Ziggo dus moeten inleveren met analoge radio en TV, maar het bedrijf weigert zich dat te compenseren voor meer upload.

 

De uploadsnelheid die verbonden zit aan een compleet abonnement (wat waarschijnlijk de meest gekozen optie is) zijn tegenwoordig niet meer van deze tijd. Livestreamen op: Instagram, Tiktok maar voornamelijk Twitch is wel mogelijk maar de streams zitten vast aan een lage kwaliteit, wanneer vervolgens iemand in een Zoom/ Teams meeting zit met de webcam is het helemaal feest. Ondanks dit allemaal weigert Ziggo de upload te verhogen, in een artikel van het NRC laten Ziggo weten dat 30 tot 50 mbps wel ‘’voldoende’’ zou moten zijn voor consumenten is.

 

Nu ben ik erg tevreden bij Ziggo, zo is de relatief nieuwe mediabox next een topervaring, en is downloadsnelheid wel van deze tijd. Het gebruik maken van een eigen modem was goed te doen, de team die zich bezighoudt met het vrijemodem keuze kan ik niet genoeg bedanken. Toch verwacht ik een beetje openheid van Ziggo met de stand van zaken, zelfs als dit slecht nieuws is.

153 Reacties 153
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

"Ondanks dit allemaal weigert Ziggo de upload te verhogen, in een artikel van het NRC laten Ziggo weten dat 30 tot 50 mbps wel ‘’voldoende’’ zou moten zijn voor consumenten is."

Dat is vastgeroeste marketing taal, de praktijk lijkt toch iets anders te worden.

 

Er zit nu nog een technisch verschil, wat betreft internet, tussen oud-UPC en oud-Ziggo, dit wordt nu gelijk getrokken en de laatste van de 400.000 straat/wijk/regio kasten worden nu omgebouwd naar Docsis 3.1.

Oud-UPC gebied wordt inmiddels qua technische internet achtergrond gelijk getrokken met oud-Ziggo per kleine regio en als Docsis 3.1 overal te gebruiken is en alles gelijk getrokken is, verwacht ik de verhoging van de upload.

LaurensH
Topicstarter
Level 6
  • 119Posts
  • 2Oplossingen
  • 22Likes

Hoi Bert,

 

Dank voor jouw reactie. Sorry voor de grammaticafout ''in een artikel van het NRC laten Ziggo weten dat 30 tot 50 mbps wel ‘’voldoende’’ zou moten zijn voor consumenten is'' > ''in een artikel van het NRC laat Ziggo weten dat 30 tot 50 mbps wel ‘’voldoende’’ zou moeten zijn voor de consumenten''.

 

Ik hoop dat Ziggo deze laatste 400.000 consumenten kan omzetten voor het einde van het jaar. Zelf zou Ziggo toch ook profijt moeten hebben van hogere upload, Ziggo verliest elk kwartaal toch echt redelijk wat klanten, het gebruiken van F1 als smoes zou dan de pleister op de wond moeten zijn voor de aandeelhouders, maar dat truckje kan Ziggo niet blijven herhalen. Bovendien is het een wel bekend probleem dat je bij Ziggo altijd vast zit aan lagere upload snelheden dan als bij glasvezel. Nu zou dat nooit gelijk getrokken worden, maar een upgrade naar 200 mbit zou en top start zijn. 

 

 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ze zijn al wel bezig met upload snelheden boven de 50 mb 

maar nu nog alleen maar voor zakelijke klanten waarbij die opgehoogd wordt tot 70 mb

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

@LaurensH schreef: "Ik hoop dat Ziggo deze laatste 400.000 consumenten kan omzetten voor het einde van het jaar."

 

Even voor de duidelijkheid, ik schreef: "en de laatste van de 400.000 straat/wijk/regio kasten worden nu omgebouwd naar Docsis 3.1."

Dus het zou zomaar eerder kunnen zijn.

Zeeburgia

Level 15
  • 1101Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes

@Bert 

Op 23-10-2019 plaatste je in het topic 'Wanneer gaat upload snelheid omhoog?' het volgende bericht:

De analoge afschakeling (radio) zal afgerond zijn rond eind 2020 en dan pas zijn de analoge frequenties vrij voor een hogere upload.

Opgelost: Wanneer gaat upload snelheid omhoog? - Ziggo Community

 

En nu schrijf je in dit topic dat wanneer de laatste van de 400.000 straat/wijkkasten zijn voorzien van Docsis 3.1 naar verwachting de upload snelheid omhoog zal gaan.

Ben benieuwd wat je gaat schrijven als excuus uit de Ziggo-koker wanneer Ziggo na voltooiing van Docsis 3.1 de upload niet of nauwelijks verhoogt.

 

LaurensH
Topicstarter
Level 6
  • 119Posts
  • 2Oplossingen
  • 22Likes

Hoi Zeeburgia,

 

Thx voor jouw reactie. Zelf denk ik ook dat de docsis 3.1 upload teleur gaat stellen, uiteraard hoop ik dat ik fout ben, maar heb het idee dat Ziggo geen duidelijk plan van aanpak heeft hoe ze nou bij al zijn klanten de upload kan verhogen. 

 

Ik weet dat coax nog niet is uitontwikkeld, maar het verschil met glasvezel (Delta 8 Gbit dit najaar) wordt wel extreem groot. Het moet mij denken aan het verschil met Ziggo en KPN koper van 12 jaar geleden. 

 

Zelf ben ik nog steeds tevreden bij Ziggo. Maar wat openheid met de stand van zaken zou ik waarderen. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@LaurensH  schreef:

Goedendag allen,

 

Hierbij wil ik spreken over een topic waarvan al veel is over gezegd. Wanner krijgen Ziggo klanten eindelijk een keer hogere uploadsnelheid? Onlangs zijn klanten afgekoppeld van analoge radio en TV. Ziggo heeft nooit bevestigd dat dit tot hogere upload snelheden zal lijden, maar ik denk dat dit wel was wat klanten verwachten.

 

Als klant verwacht je dat jouw provider zich probeert te verbeten bij zijn zwakste punten, naar mijn mening was dit overduidelijk de uploadsnelheid. Nu hebben klanten van Ziggo dus moeten inleveren met analoge radio en TV, maar het bedrijf weigert zich dat te compenseren voor meer upload.

 

De uploadsnelheid die verbonden zit aan een compleet abonnement (wat waarschijnlijk de meest gekozen optie is) zijn tegenwoordig niet meer van deze tijd. Livestreamen op: Instagram, Tiktok maar voornamelijk Twitch is wel mogelijk maar de streams zitten vast aan een lage kwaliteit, wanneer vervolgens iemand in een Zoom/ Teams meeting zit met de webcam is het helemaal feest. Ondanks dit allemaal weigert Ziggo de upload te verhogen, in een artikel van het NRC laten Ziggo weten dat 30 tot 50 mbps wel ‘’voldoende’’ zou moten zijn voor consumenten is.

 

Nu ben ik erg tevreden bij Ziggo, zo is de relatief nieuwe mediabox next een topervaring, en is downloadsnelheid wel van deze tijd. Het gebruik maken van een eigen modem was goed te doen, de team die zich bezighoudt met het vrijemodem keuze kan ik niet genoeg bedanken. Toch verwacht ik een beetje openheid van Ziggo met de stand van zaken, zelfs als dit slecht nieuws is.


Ik verwacht dat het nog lang gaat duren, voordat Ziggo voor iedereen de upload verhoogt. Het levert Ziggo namelijk geen extra inkomsten. Dat gezegd hebbende, zou het mij niet verbazen als Ziggo t.z.t. met een extra upload abonnement komt. Waarbij men voor €5 of €10 een extra upload 'pakket' kan huren en zo 10 of 20Mbps extra upload krijgt. Ziggo is tenslotte een commercieel bedrijf en ieder duppie dat verdient kan worden, moet ook verdient worden.

Toegegeven, een upload van 50 Mbps is voor velen voldoende, maar dat is 100Mbps als download vaak ook al. Toch heeft Ziggo ook 1000Mbps ( 1 Gbps ) download in de 'aanbieding', waarmee Ziggo haar eigen stelling ( "...50Mbps upload is voldoende..." ) toch in een ander licht zet.
In de tijd dat internet beslist een noodzakelijke dienst is ( bijna net zoals water, gas en elektriciteit ), is een wat luxere 300Mbps als download natuurlijk fijn en zou een iets hogere upload ook beter zijn.

Maar gezien de huidige kortings acties, is Ziggo blijkbaar ongerust over haar toekomst. Want glasvezel is in aantocht en daarmee zijn symmetrische bandbreedtes wel standaard en zijn dus hogere upload zonder meer mogelijk
Wanneer Ziggo voor alle klanten de upload verhoogt, geen idee, maar dat kon nog wel eens lang gaan duren. Maar misschien ziet Ziggo het licht ( en de glasvezel dreiging ) en gaat e.e.a. toch sneller dan Ziggo's oorspronkelijke planning?

Zeeburgia

Level 15
  • 1101Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes

Ziggo negeert met bagatelliserende uitspraken als 'het is gebleken dat het merendeel van onze klanten geen behoefte heeft aan een hogere upload' de ontwikkeling (met name sterk toegenomen na het meer en structureel thuiswerken) dat er een flinke stijging is van het uploaden door hun klanten naar de cloud. Bij mij speelt uploaden naar cloudservice dagelijks naast het uploaden van plaatjes en bestanden naar de server van mijn webhoster. Uiterst teleurstellend in dit verband is dat zelfs een minimale verhoging van MAX per 1 juli niet wordt doorgevoerd.

 

Dit neemt niet weg dat ik verder zeer tevreden ben over de kwaliteit van Ziggo. Met name de wonderwel geslaagde upgrade 1 jaar geleden van de MediaboxXL heeft mij verrast.

PieterBoes

Level 6
  • 91Posts
  • 2Oplossingen
  • 43Likes

Met 'het is gebleken dat het merendeel van onze klanten geen behoefte heeft aan een hogere upload' zullen ze zeker gelijk hebben, maar dat geldt zeker niet voor alle klanten! Door die pakket-structuur wordt er te weinig gekeken naar individuele behoefte van de klant.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

@Zeeburgia  schreef:

@Bert 

Op 23-10-2019 plaatste je in het topic 'Wanneer gaat upload snelheid omhoog?' het volgende bericht:

De analoge afschakeling (radio) zal afgerond zijn rond eind 2020 en dan pas zijn de analoge frequenties vrij voor een hogere upload.

Opgelost: Wanneer gaat upload snelheid omhoog? - Ziggo Community

 

En nu schrijf je in dit topic dat wanneer de laatste van de 400.000 straat/wijkkasten zijn voorzien van Docsis 3.1 naar verwachting de upload snelheid omhoog zal gaan.

Ben benieuwd wat je gaat schrijven als excuus uit de Ziggo-koker wanneer Ziggo na voltooiing van Docsis 3.1 de upload niet of nauwelijks verhoogt.

 


@Zeeburgia Ik zie geen excuus, ik geef uitsluitend de feiten weer, waarom er nog steeds geen upload verhoging is.

 

Dat is het beeld wat er in 2019 naar voren kwam, we zijn 3 jaar later en de situatie is gewijzigd.

Het moment, dat de kasten vervangen zouden zijn, is een stuk later geworden, doordat er in de Coronatijd 2020 een periode is geweest waar er niet aan gewerkt is en de monteurs en aannemers alleen bij calamiteiten de weg op gingen.

Als je een beetje de topics volgt, dan zie je dat dit in de verschillende topics naar voren komt, waar Ziggo helaas maar sporadisch de voortgang deelt.

sebas14

Level 11
  • 590Posts
  • 16Oplossingen
  • 306Likes

Het is allemaal marketingtaal naar de klanten.

Nu zegt Ziggo:

'Het is gebleken dat het merendeel van onze klanten geen behoefte heeft aan een hogere upload'

 

En als de upload omhoog gaat dan zeggen ze:

'Het is gebleken dat merendeel van onze klanten behoefte hebben aan een hogere upload'

 

En degene die meer upload willen, gaan toch wel weg zodra het mogelijk is bij een andere aanbieder of zijn al weg.

 

Het blijft bij Ziggo toch wel asymmetrische snelheden de komende jaren.

Wachten, wachten, wachten....

 

Zeeburgia

Level 15
  • 1101Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes

@Bert 

 

Jouw nadere uitleg geeft naar mijn mening alleen maar een oorzaak van de door Corona ontstane vertraging dat het proces 'afkoppelen analoge radio' langer heeft geduurd dan Ziggo in 2019 had gepland. Dat laat onverlet dat nu na voltooiing van dat project het niet langer een excuus is dat de vrijgekomen bandbreedte niet grootschaliger wordt ingezet voor een substantiële verhoging van de upload. En dat de klanten met Max zelfs volledig worden overgeslagen vanaf 1 juli.

En thans geef je als nieuwe reden dat er pas na voltooiing van DOCSIS 3.1 ruimte vrijkomt voor een hogere upload. In weerwil van jouw uitleg kan ik dit absoluut niet plaatsen. Het vervangen van wijkkasten heeft toch uitsluitend een relatie met DOCSIS 3.1 en niet met de inmiddels vrijgekomen bandbreedte?

Zeeburgia

Level 15
  • 1101Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes

Reeds in 2014 waren er topics waarin klanten hun ontevredenheid uitten over de lage upload.

Ziggo opzeggen om met een andere provider in zee te gaan, is veelal niet zo simpel omdat andere providers niet dezelfde (beeld)kwaliteit leveren als Ziggo. Dat blijft voor iedereen een persoonlijke afweging.

Asymetrisch zal het sowieso bij Ziggo altijd blijven, wat dat betreft zal Ziggo structureel achterblijven bij glasvezelproviders.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

@Zeeburgia "Jouw nadere uitleg geeft naar mijn mening alleen maar een oorzaak van de door Corona ontstane vertraging dat het proces 'afkoppelen analoge radio' langer heeft geduurd dan Ziggo in 2019 had gepland."

 

"Het vervangen van wijkkasten heeft toch uitsluitend een relatie met DOCSIS 3.1 en niet met de inmiddels vrijgekomen bandbreedte?"

Niet helemaal, ook wordt oud-UPC technisch omgebouwd naar oud-Ziggo gebied wat betreft internet en daar is dan ook Full Dual Stack beschikbaar en eigen modem gebruik.

 

De huidige verhogingen is natuurlijk peanuts bij wat mogelijk is, dat lijkt meer een wijziging binnen de oude technische mogelijkheden en niet de verhoging die mogelijk is als alles is omgebouwd en tegelijkertijd over kan.

LaurensH
Topicstarter
Level 6
  • 119Posts
  • 2Oplossingen
  • 22Likes

Hoi Bert,

 

Ik weet dat checken voor vrije bandbreedte is op de kabel niet helemaal de juiste manier is met mijn Fritzbox. Maar waarom zou Ziggo tijdelijk bijvoorbeeld niet meer Docsis 3.0 kanalen zoals in de ‘’Send direction’’ kunnen toevoegen, wanneer dan oud UPC omgezet is kan Ziggo die kanalen switchen voor Docsis 3.1, of zit dat niet zo makkelijk in elkaar?

 

Dat corona invloed heeft gehad met het upgraden van de UPC gedeelte snap ik (en ontken ik niet), maar dat Ziggo nu al zover achterloopt, denk ik niet dat Ziggo de deadline zonder corona ook had gehaald.

LaurensH_0-1656167063714.png

 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

@LaurensH Ik vermoed dat upload capaciteit technisch ook een rol speelt met Docsis 3.0 apparatuur en als er op veel plekken Docsis 3.1 gebruikt kan worden, dan heb je veel meer upload bandbreedte tot je beschikking, voor Docsis 3.0 modems hou je dan meer over.

Nu worden Docsis 3.1 modems al gebruikt om bij een upload capaciteitsprobleem in een wijk, geen node splitsing uit te hoeven voeren.

Verwijderd account
Niet van toepassing

@Bert  @MR_CHIP Is het denk je realistisch dat Docsis 3.1 dit jaar overal in het netwerk uitgerold is? Dan lijkt mij opnieuw een aankondiging van een upload verhoging in april ook realistisch. Dat dit steeds in april gebeurt lijkt het patroon te zijn. Denk dat complete dan naar de 50 mbit upload (en 500 mbit download?) gaat die Giga nu heeft en Giga naar 100mbit upload. Een pakket van 200/20, 500/50 en 1000/100 dat presenteert wel lekker op de site denk ik. 100 mbit upload gaat dan makkelijker door de Docsis 3.1 techniek. Docsis 3.0 krijgt dan wat meer ruimte voor 50 mbit upload (goed voor een grote groep gebruikers) en nieuwe klanten zullen vast op Docsis 3.1 aangesloten worden.

Zakelijk zal dan denk ik ook weer een stapje vooruit lopen (gemiddeld gebruikers die meer upload nodig hebben), met name in het Giga pakket

 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

@Verwijderd account "Is het denk je realistisch dat Docsis 3.1 dit jaar overal in het netwerk uitgerold is?"

Ja, dat is realistisch om te denken.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Interessant topic.

Ik las ergens tussen de berichten: “Het is gebleken dat het merendeel van onze klanten geen behoefte heeft aan een hogere upload“

Ik weet niet precies bij welk deel van de klanten ik behoor. Ik heb nu 361,2/52,4 Mbps en ik heb niet het idee dat ik iets mis of iets te kort kom. Welke winst zou ik boeken als mijn upload net zo hoog zou zijn als mijn download?

Uitgelicht topic