1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
Arnoud909

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hoge snelheidsafname VPN verbinding met android devices (niet met windows)

Goeiedag,

 

Ik gebruik een VPN (surfshark) en constateer een hoge snelheidsafnames in zowel download als upload met mijn android apparaten, in dit geval specifiek een TVbox.

 

Snelheidstesten geven het volgende aan:

WIFI verbinding ZONDER VPN: down=ca. 200-250 mbit / up = 30-35 mbit

WIFI verbinding MET VPN: down=ca 80 mbit / up = ca 2-5 mbits

Bedraad ZONDER VPN: down = ca/ 90 mbit (ethernet kaart is 100mb) / up - 30-35 mbit

Bedraad MET WVP: down = ca. 80 mbit / up - ca 5 mbit.

 

Allerlei instellingen in de VPN app geprobeerd (waaronder de diverse protocollen): geen resultaat.

Uitvoerig contact gehad met de helpdesk van de VPN: geen resultaat zover. In het laatste contact geven zij aan dat in mijn connectbox IPv6 uitgezet moet worden. Gebeld met Ziggo, ik heb geen IPv6 (aan staan).

 

De TVBox is bedraad aangesloten op TP linkrouter, welke (uiteraard) is aangesloten op de connectbox. Connect box staat NIET in bridge modus.

 

Iemand enig idee / ervaring wat de oorzaak zou kunnen zijn van deze grote snelheidverliezen bij toepassing VPN i.c.m. android apparaat?

 

Ter info: in windows is er slechts een afname van ca. 10 mbit met toepassing van VPN. Dus dat lijkt goed te functioneren.

 

Bij voorbaat dank voor je reactie.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
anoniemforum

Level 19
T.E.A.M.
  • 10649Posts
  • 601Oplossingen
  • 3099Likes

voor gebruik van een eigen router is de bridge mode aanbevolen 

Bekijk in context

Uitgelicht
Cecilia

Community Moderator
  • 8395Reacties
  • 2468Oplossingen
  • 4205Likes

Hi @Arnoud909!
Een warm welkom op de Ziggo Community. 

Fijn om te zien dat je hier al van zoveel tips en tricks wordt voorzien door onze Community toppers. Bij deze heb ik het modem voor je in bridge mode gezet! 🙂
 

12 Reacties 12
Meldingen
Aan Uit
anoniemforum

Level 19
T.E.A.M.
  • 10649Posts
  • 601Oplossingen
  • 3099Likes

gebruik je een eigen router met het modem in bridge mode ?

os

Level 6
  • 129Posts
  • 8Oplossingen
  • 61Likes

Waarschijnlijk is de processor van de Android telefoon niet snel genoeg om deze snelheden via een VPN te behalen. De Windows computer heeft een krachtigere processor.

Arnoud909
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik gebruik een eigen router maar modem staat NIET in bridge mode.

Starck

Level 5
  • 50Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Zoals @os al zei:

 

OpenVPN/IPSec is vrij zwaar voor de processor qua encryptie en decryptie. Een TVbox (waarschijnlijk met Amlogic 90X ARM processor) is niet snel genoeg om dit te doen voor de volledige internet snelheid.
Jouw windows pc (met een veel snellere x86 processor) kan dit wel.

Heb je ook de keuze om Wireguard VPN te gebruiken bij Surfshark? Wireguard is namelijk iets efficiënter van OpenVPN en IPsec.

Arnoud909
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik gebruik inderdaad de wireguard. Alle testen en info zijn gebaseerd op dit protocol.

anoniemforum

Level 19
T.E.A.M.
  • 10649Posts
  • 601Oplossingen
  • 3099Likes

voor gebruik van een eigen router is de bridge mode aanbevolen 

Arnoud909
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Oke, ik zal Ziggo bellen om te vragen modus in bridge modus te zetten.

anoniemforum

Level 19
T.E.A.M.
  • 10649Posts
  • 601Oplossingen
  • 3099Likes

een moderator kan dat ook voor je regelen

 

zet even je postcode en huisnummer in je profielinstellingen

dat kun je doen door op je profielfoto te klikken daarna profielinstellingen

Arnoud909
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Oke, super. Ik heb postcode en huisnummer ingevuld.

 

En nu? Hoe benader ik een moderator? Gewoon zo: vriendelijk verzoek om mijn moden in bridge modus te zetten.

anoniemforum

Level 19
T.E.A.M.
  • 10649Posts
  • 601Oplossingen
  • 3099Likes

binnen enkele dagen komt een moderator langs het topic

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8395Posts
  • 2468Oplossingen
  • 4205Likes

Hi @Arnoud909!
Een warm welkom op de Ziggo Community. 

Fijn om te zien dat je hier al van zoveel tips en tricks wordt voorzien door onze Community toppers. Bij deze heb ik het modem voor je in bridge mode gezet! 🙂
 

Arnoud909
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hoi Cecilia,

 

Dank je wel.

 

Zal kijken of dit heeft geleid tot verbetering.