1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
MWP

Level 4
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 10Likes

Hoge ping, trage verbinding

Goedemorgen,

Sinds een paar weken ervaar ik om de aantal dagen (geen vast patroon) grote ping problemen waardoor mijn verbinding super traag is.

Zo ook vanochtend weer en daarom dit topic gestart met de hulp vraag: Wat kan de oorzaak zijn en wat kan er er zelf nog aan doen? Wanneer ik het modem herstart of bijvoorbeeld de data kabel eruit haal is het probleem over. 

Ping loopt soms op tussen de 500-1500 😞

MWP_0-1725434353667.png

MWP_1-1725434976445.png

Wanneer ik een speedtest (ooakla speedtest) bedraag uitvoer haal ik het maximale van mijn verbinding (750dl 60ul) 

Hieronder probeer ik alles zo duidelijk mogelijk te omschrijven en aan te geven wat ik al gedaan heb. 

Mijn netwerk setup aansluiting is als volgt:

Aansluiting Coax op mijn tv en de datakabel naar de Smart wifi modem -> aangesloten op mijn DECO set. (5x de M4)

Muuraansluiting.jpg

8a9ddaa2-34ae-4736-8a13-e63ca945d2a6.jpg

Smart Wifi modem.jpg

Setup DECO

De hoofd DECO (bedraag) heb ik 1 DECO bedraad (zolder) en 3 via wifi 

instellingen DECO: Access point | Snelle roaming en Beamforming is ingeschakeld. 

Zonder de ping problemen haal ik: 15-22 ping met een download van 300-400 en een upload 55-60 

Wat heb ik allemaal al gedaan (o.a. op advies van de helpdesk)

• reset smart wifi modem
  • reset deco; ook een factory reset heb ik gedaan
  • data kabel vervangen (van binnen komst naar de de modem) dit leek namelijk het probleem. Nadat ik deze kort uithaalde en terug plaatste was de ping direct normaal)

Dit allemaal heeft helaas niet geholpen :(. 

Extra info

Als bijlage mijn netwerkstatus downstream; upstream en netwerk historie toegevoegd.

Ik heb geen nieuwe of andere apparaten aangesloten op het netwerk dan voorheen toen ik geen ping problemen ervaarde. 

Hopelijk kunnen jullie mij helpen om van het probleem af te komen. 

Alvast bedankt voor jullie reactie(s)

Groet, Mathijs 

Oplossing
52 Reacties 52
Meldingen
Aan Uit
MWP
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 10Likes

Dank voor de reactie Jos. Ik laat de afspraak staan en zal na woensdag een update geven als de monteur is geweest. Zal het topic in de gaten blijven houden. 

MWP
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 10Likes

De monteur is net geweest en alles doorgemeten. Het signaal bij binnen komst is goed en stabiel, volgens de meeting. 

Daarom heeft hij gebeld met de technici en ik wees hem op de gestarte modemsessie.

Vanuit daar zagen ze (grote) verstoringen op het wijknetwerk maar ook op het uitgaande signaal, van de buren. Ook is hier nogmaals de thuismodem uitgelezen. Een van de oorzaken zouden mij buren kunnen zijn. Dit moet verder worden onderzocht .

Vervolg er wordt een andere monteur ingepland die oa de wijkkast en dergelijke gaat nakijken. Vanuit Ziggo krijg ik hier bericht van wanneer dit gaat gebeuren.

Wordt vervolgd ….

MWP
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 10Likes

[Update]
Zojuist gebeld de rechnische dienst van Ziggo. Na controle is er geen aanleiding dat er iets in de wijkkast mis is. 

Er komt nu vrijdag een technische ziggo monteur langs om de kabel te controleren die naar binnen komt. Deze heeft andere meetapparatuur en meer technische kennis werd aangegeven. 

word vervolgd …. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34915Posts
  • 2572Oplossingen
  • 17552Likes

De gegevens van het modem laten alleen uitval zien tussen 8:54 en 8:56, vermoedelijk n.a.v. de monteursafspraak? Fijn om te lezen dat er i.i.g. wel afwijkingen binnen in de infrastructuur zijn geconstateerd, hopelijk een snelle oplossing.

MWP
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 10Likes

Klopt, de monteur was er rond. 8.45 en ging 9.30 weer weg. 

Na aansluiten modem op AOP heeft de ping het 45min goed gedaan om vervolgens weer te verspringen. 

Hopelijk vrijdag meer duidelijkheid… 

MWP
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 10Likes

Vandaag is de monteur geweest, en je raad het nooit de lijn was goed en geen problemen met de ping. Na het laten zien van de eerdere foto’s en ping resultaten heeft hij alles doorgemeten zowel binnenshuis alsmede buitenhuis (geen kabel breuk of iets degelijks) en heeft de aansluiting opnieuw vast gezet. 

Omdat ik eerder al de Deco’s heb gereset en geen melding vanuit de app krijg dat er iets niet goed zou zijn met de deco’s is door toch besloten deze te vervangen voor een nieuwe set om te testen of er toch daarmee iets mis is. Deze test ik aankomend weekend en zal maandag worden gebeld door de monteur met mijn ervaring. 

Bij geen problemen zal er toch waarschijnlijk toch iets zijn geweest met de deco’s. Nu hopen op geen verdere problemen. 

Ik zal maandag een update geven. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34915Posts
  • 2572Oplossingen
  • 17552Likes

Ik zag eerder latency spikes direct op de modemrouter. Daarmee zijn de Deco's in principe al uitgesloten als mogelijke oorzaak.

MWP
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 10Likes

Hij wilde het toch proberen, ben benieuwd. 

MWP
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 10Likes

Goedemiddag,

Het lijkt erop dat, wat het ook was, zich niet meer herhaald waardoor ik geen problemen meer ervaar. 

Het weekend volop kunnen streamen, ook op meerdere apparaten tegelijk en geen problemen ervaren. Heeft het vervangen van de deco toch geholpen? Of toch het opnieuw vastzetten van de AOP? Geen idee … maar ben blij dat de problemen weg zijn. 

Voor nu zal ik het topic dan ook sluiten en hoef deze hopelijk ook niet meer te openen. 

Nogmaals bedankt voor jullie hulp! 

Groet, 👋

Mathijs 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34915Posts
  • 2572Oplossingen
  • 17552Likes

Heb je op de nieuwe Deco's dezelfde of een andere SSID (netwerknaam) ingesteld als de oude Deco's?

MWP
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 10Likes

Als nieuw netwerk via de deco app ingesteld. Wel met de zelfde WiFi naam, dit op advies van de monteur. 

Het oude netwerk wel eerst verwijderd in de app 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34915Posts
  • 2572Oplossingen
  • 17552Likes

In dat geval verwacht ik niet dat de oorzaak bij een van de apparaten in het interne netwerk lag, een oorzaak bij de Deco's zelf vind ik ook nog steeds onwaarschijnlijk. I.i.g. fijn om te lezen dat het vooralsnog goed gaat.

Je kunt het topic overigens zelf niet sluiten (dat kunnen alleen moderators), maar wel een reactie (voorlopig) als oplossing markeren.

MWP
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 10Likes

Geen idee wat het is geweest, wellicht heeft werk het in de wijkkast, doormeten van iets gedaan. Voor nu i.i.g. blij met de afgelopen dagen. 

Ik zal een bericht, als (voorlopige) oplossing markeren.