1
Vraag
2
Reacties
MWP

Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Hoge ping, trage verbinding

Goedemorgen,

Sinds een paar weken ervaar ik om de aantal dagen (geen vast patroon) grote ping problemen waardoor mijn verbinding super traag is.

Zo ook vanochtend weer en daarom dit topic gestart met de hulp vraag: Wat kan de oorzaak zijn en wat kan er er zelf nog aan doen? Wanneer ik het modem herstart of bijvoorbeeld de data kabel eruit haal is het probleem over. 

Ping loopt soms op tussen de 500-1500 😞

MWP_0-1725434353667.png

MWP_1-1725434976445.png

Wanneer ik een speedtest (ooakla speedtest) bedraag uitvoer haal ik het maximale van mijn verbinding (750dl 60ul) 

Hieronder probeer ik alles zo duidelijk mogelijk te omschrijven en aan te geven wat ik al gedaan heb. 

Mijn netwerk setup aansluiting is als volgt:

Aansluiting Coax op mijn tv en de datakabel naar de Smart wifi modem -> aangesloten op mijn DECO set. (5x de M4)

Muuraansluiting.jpg

8a9ddaa2-34ae-4736-8a13-e63ca945d2a6.jpg

Smart Wifi modem.jpg

Setup DECO

De hoofd DECO (bedraag) heb ik 1 DECO bedraad (zolder) en 3 via wifi 

instellingen DECO: Access point | Snelle roaming en Beamforming is ingeschakeld. 

Zonder de ping problemen haal ik: 15-22 ping met een download van 300-400 en een upload 55-60 

Wat heb ik allemaal al gedaan (o.a. op advies van de helpdesk)

• reset smart wifi modem
  • reset deco; ook een factory reset heb ik gedaan
  • data kabel vervangen (van binnen komst naar de de modem) dit leek namelijk het probleem. Nadat ik deze kort uithaalde en terug plaatste was de ping direct normaal)

Dit allemaal heeft helaas niet geholpen :(. 

Extra info

Als bijlage mijn netwerkstatus downstream; upstream en netwerk historie toegevoegd.

Ik heb geen nieuwe of andere apparaten aangesloten op het netwerk dan voorheen toen ik geen ping problemen ervaarde. 

Hopelijk kunnen jullie mij helpen om van het probleem af te komen. 

Alvast bedankt voor jullie reactie(s)

Groet, Mathijs 

47 Reacties 47
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34833Posts
  • 2565Oplossingen
  • 17519Likes
  • Is de contactdoos op de foto het AOP c.q. is geen contactdoos in de meterkast aanwezig?
  • De contactdoos is mogelijk verouderd, kun je hiervan een foto plaatsen met de splitter verwijderd?
  • Ervaar je ook hoge latency of traagheid op een apparaat dat via ethernet/Wi-Fi direct met het modem is verbonden?
  • Kun je alle opties behalve 'Firewallbeveiliging' uitschakelen voor zowel IPv4 als IPv6 op de pagina Geavanceerde instellingen → Beveiliging → Firewall?

Je kunt Deco 1 het beste op poort 1/2/3 (1 GbE) van het modem aansluiten.

De splitter (POA-254) en F/F-kabel rood/rood naar het modem zijn prima en up-to-date. De versterker (FRA-752N) is overbodig en kan komen te vervallen, de TV-kabel kan direct op de splitter aangesloten worden met een nieuwe IEC connector.

De actuele downstream/upstream-waarden zijn goed tot zeer goed. In de historie is echter uitval van het OFDM-kanaal zichtbaar, vandaag rond 9:00, heb jij toen iets aan de coaxinstallatie aangepast? Het OFDMA-kanaal lijkt ook niet 100% stabiel te zijn.

MWP
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Hi Tobias, 

- Ja, de foto geeft aan waar het aansluitpunt van Ziggo het huis binnen komt.

- Nieuwe foto van de contactdoos 

IMG_8881.jpeg

 - de 3de vraag is lastig te beantwoorden. Omdat alles via de deco aangesloten is. 
wel maakt het niet uit of het bedraad of wifi is. 
- alle opties behalve firewall staan uit. 

- de deco nu op poort 3 aangesloten op de Smart Wifi modem. 

- de versterker is in het verleden door de monteur geplaatst om het tv signaal aan te sluiten. aansluiten naar tv is via een andere kabel met dun pinnetje. Ik zal zoals je aanbeveelt een IEC connector moeten kopen wil ik de kabel direct op te splitter kunnen aansluiten. 

Ik geen andere aanpassingen gedaan aan de coax of data installatie. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34833Posts
  • 2565Oplossingen
  • 17519Likes

De TRAS-1000 is verouderd, een monteursafspraak is de gewenste vervolgstap om deze te vervangen door een btv 01-SET, dit is kosteloos. Je kunt een monteursafspraak aanvragen via de chat. De monteur kan tevens de connector op de TV-kabel vervangen en de laatste direct op de splitter aansluiten.

MWP
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Dank voor de snelle reactie. Ik ga een afspraak laten inplannen. Hopelijk gaat dit het probleem definitief verhelpen. 

[update]
De monteur afspraak is gemaakt. Aankomende maandag wordt de hoofdaansluiting vernieuwd en hopelijk zijn daarmee alle issues verholpen. 

MWP
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

[Update]

Vandaag is de aansluiting vervangen en de ochtend was veel belovend.

Helaas klapte de modem er in de middag helemaal uit en moet, na langdurig contact mer de helpdesk worden vervangen. De modem is niet tot nauwelijks bereikbaar ondals diverse soft en hard reset. Bijgevoegd 
de historie via netwerkstatus. De down en upload geeft die niet meer weer. 

Het topic laat ik nog even open omdat ik niet kan bevestigen dat het vernieuwen van de hoofdaansluiting de oplossing was.  

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34833Posts
  • 2565Oplossingen
  • 17519Likes

Zo te zien is het modem offline wegens een probleem in de upstream (mislukkende initial ranging). Er is dus sprake van een signaalprobleem en vervangen van het modem gaat dit naar alle waarschijnlijkheid niet oplossen. Een nieuwe monteursafspraak is wenselijk, mogelijk is de huisaansluitkabel niet correct aangesloten op het nieuwe AOP. Voor de zekerheid kun je nog even de splitter en modemkabel opnieuw aansluiten en vervolgens het modem kort stroomloos maken.

MWP
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Het opnieuw aansluiten van OAP splitter en kabels heeft niet geholpen. Helaas kan ik niet zien hoe de aansluiting binnenin zit. Vanaf de buitenkant lijkt het goed. 

- Inmiddels een nieuwe monteur afspraak gemaakt. Helaas pas woensdag ☹️
- Proces nieuw modem is in gang en zal ik sowieso moeten omruilen. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34833Posts
  • 2565Oplossingen
  • 17519Likes

Van buitenaf kun je inderdaad niet zien of de kabel correct aangesloten is, daarvoor moet de afdekplaat verwijderd en het metalen klepje geopend worden. Je zult het nieuwe modem inderdaad wel (binnen 14 dagen) in gebruik moeten nemen als dit eenmaal besteld is.

MWP
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Het helemaal los halen, laat ik maar over aan de monteur. Al krijg ik nu ook last van storingen bij het tv signaal. Wat ook met de OAP te maken heeft lijkt mij. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34833Posts
  • 2565Oplossingen
  • 17519Likes

Ik neem aan dat modem + TV nog steeds via de POA-254 aangesloten zijn? De oorzaak voor zowel de uitval van het modem als de storingen bij lineaire (live) TV moet inderdaad bij het AOP gezocht worden.

MWP
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Klopt, deze zit op de POA-254. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34833Posts
  • 2565Oplossingen
  • 17519Likes

Dan is het voor nu wachten op de nieuwe monteursafspraak.

MWP
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Vandaag de hoofdaansluiting aangepast. Doordat de hoofdkabel beschadigd was en te kort om de OAP op aan te sluiten hebben met een connector aangesloten. 

IMG_8918.jpeg

Inmiddels ook de nieuwe modem geïnstalleerd.

- Wifi op de modem uitgezet

- Bij beveiliging -> firewall alles uitgezet behalve de firewall (zoals eerder werd geadviseerd) 

Als bijlage de downstream & up stream gegevens en historie

Nu nu hopen dat alles goed blijft gaan. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34833Posts
  • 2565Oplossingen
  • 17519Likes

De X10DER is inderdaad een speciaal type AOP voor te korte (huisaansluit)kabel. De actuele downstream/upstream-waarden zijn goed tot zeer goed en de historie vertoont geen bijzonderheden.

MWP
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Alles wifi speedtest komen uit tussen 350/450 dus erg tevreden. Ik bekijken het even een paar dagen aan en zal bij geen problemen, zal alles even goed testen, sluiten.

MWP
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Na een paar dagen goed gebruik te hebben gemaakt van het netwerk geen nieuwe problemen ervaren. 

Het vernieuwen van de AOP heeft geholpen. Ook geen gekke zaken meer in de historie van het modem. 

Ik zal het topic laten sluiten. 
Dank voor de hulp Tobias 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34833Posts
  • 2565Oplossingen
  • 17519Likes

Fijn om te lezen en graag gedaan.

MWP
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Helaas is er na enige tijd weer sprake van een enome hoge ping. Wel blijft de up- en download snel. 

IMG_8983.jpeg

Na de herstart van de modem werkte weer alles en tot nu toe zonder problemen.  

IMG_8982.jpeg

Bijgevoegd de up- down- en historie alsmede de ipv4 en ipv6

Wanneer het probleem zich weer voordoet zal ik opnieuw de bijgevoegde gegevens hier plaatsen zonder dat ik de modem herstel.

Hopelijk kunnen we er achter komen wat de oorzaak van mijn ping probleem is. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34833Posts
  • 2565Oplossingen
  • 17519Likes

Je kunt de latency beter testen met bijvoorbeeld het commando ping 8.8.8.8 in de Opdrachtprompt vanaf een via ethernet verbonden PC.

De gegevens uit de webinterface laten geen oorzaak zien voor de hoge latency, maar door de resets zijn alle eerdere events met severity lager dan critical gewist uit de historie. De latency vanaf mijn Ziggo-verbinding naar jouw modemrouter is op dit moment in orde (~19 ms), ik voer deze test opnieuw uit nadat je aangeeft dat het probleem zich opnieuw voordoet.