Hallo,
Heel vaak merk ik dat ik hoge ping evaar, dit wordt dan veroorzaakt door een download/update vanuit Steam, terwijl andere downloads/updates via andere programma's en op andere platormen helemaal geen invloed en negatieve effecten hebben op de ping. Het maakt ook niet uit of het op een andere port in de modem of met een andere kabel is. Een bandbreedte limiet op de download snelheid vermindert de ping wel, zonder is het rond de 1000 ping en met een limiet tussen de 100 en de 250. Alsnog veel te hoog voor tijdens het gamen (en vaak is het buiten het gamen ook heel hinderlijk). En met die limiet duurt de download ook nog eens langer dus dat maakt het eigenlijk alleen maar erger. Alsof Steam voorrang heeft op alle data verkeer van het hele netwerk. Weet iemand waar dit door komt? En wat er miscchien aan gedaan kan worden?
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Ik heb zojuist je vorige topic gelezen.
Zou je het volgende willen delen:
Zou je wat foto's kunnen maken van je aop (hoofdaansluiting) en wat daar op aangesloten zit?
(Bijvoorbeeld Splitter, Kabels, Modem, Signaal versterker)
(Zit vaak in de meterkast)
Om je signaal te kunnen beoordelen:
Kun je de up- en downstream waarden en netwerkhistorie van je modem hier posten?
Instructies:
Tom. wrote:
Ik heb zojuist je vorige topic gelezen.
Zou je het volgende willen delen:
Zou je wat foto's kunnen maken van je aop (hoofdaansluiting) en wat daar op aangesloten zit?
(Bijvoorbeeld Splitter, Kabels, Modem, Signaal versterker)
(Zit vaak in de meterkast)
Om je signaal te kunnen beoordelen:
Kun je de up- en downstream waarden en netwerkhistorie van je modem hier posten?
Instructies:
Hallo Tom.
Die topic is in principe niet meer heel relevant, aangezien het al merendeel opgelost is. Alleen bleek toen ook dat de downloads van Steam zorgde voor die hoge ping. Toen wist ik dat nog niet, daar ben ik inmiddels dus achter gekomen. En dat is dus waar ik nu mee zit.
Zoals in die topic te lezen is dat Mark van Ziggo uiteindelijk, na wat metingen, concludeerde dat het internet gebruik ervoor zorgde dat mijn ping hoog werd. Alleen wat ik nu dus vreemd vind is dat een download van Steam ervoor zorgt dat mijn ping tot wel 1000ms is. Ook wanneer er voor de rest helemaal geen internet gebruikt wordt.
https://www.bufferbloat.net/projects/
Ik denk dat je daar last van hebt. Het is een (slechte) eigenschap van je modem/router. Heb je een connectbox?
@efok, ik heb wel via, volgens mij DSLReports, mijn internet getest en daar kwam bij bufferbloat een score F uit. Ik heb een Connectbox ja.
@Stefanl123 DSLreports is wel een goede test daarvoor. Ik scoor een B op de bufferbloat (Edgerouter Lite achter een TC7210 in bridge).
In de praktijk lopen de pingtijden ook wel enigszins op tijdens downloads, maar het hindert me niet echt.
Ik weet niet zeker of een eventuele eigen router, achter een gebridgede connectbox je probleem op gaat lossen. Misschien zijn er anderen met een connectbox die daar iets over kunnen zeggen.
@efok, op de afbeelding ziet u het moment van een download via Steam op een andere laptop. Voor de rest gebruikte ik naast pingplotter niks qua internet.
Ik heb toen ooit een router + de modem, in bridge, geprobeerd, maar waar ik toen last van had werd daardoor niet verholpen. Ik heb toen de router weer teruuggestuurd.
Hier en daar las ik ook dat het aan de modem van Ziggo (Connectbox) kan liggen door een bepaalde chip. Alleen dat weet ik dus niet zeker.
Heeft u zelf geen Connectbox?
@Stefanl123 Nee, ik heb een TC7210 modem. Dat is een ouder type, maar één van de stabielste modems die Ziggo gehad heeft. Deze worden niet meer uitgeleverd.
Je doelt op de hardware bug in de Puma6 chip in de connectbox. Voor zover ik weet is bufferbloat inderdaad een issue met die chip.
Je plaatje laat een nogal dramatisch beeld zien. Dat heb ik bij mij nooit gezien. Ik zal nog een ping laten lopen de komende dagen, ter vergelijk.
Misschien kan @Mark Ziggo je blij maken met een Ubee1318ZG modem. Die heeft een andere chip. Maar geen wifi. Dan zul je wel zelf iets moeten regelen voor je wifi.
@efok, dan zal ik de komende dagen ook even mijn ping in de gaten houden.
En over die Ubee modem, als dat een oplossing kan bieden zou dat helemaal top zijn. Moet er dan een extra router aangesloten worden voor een wifi verbinding?
online gamen tijdens een download is zowieso geen goeie zet.. Je ping zal altijd hoger uitvallen. Je hebt de “pech” met Steam dat ze een frickin’ hoge bandbreedte hebben.. Dus een spelupdate of download krijg je met volle snelheid binnen. Je kan via een goede router QOS instellen voor desbetreffende website/ip en die zo kappen op ¾ van je downloadsnelheid.. dan zou je nog een redelijke ping overhouden.
Stefanl123 wrote:
@efok, dan zal ik de komende dagen ook even mijn ping in de gaten houden.
En over die Ubee modem, als dat een oplossing kan bieden zou dat helemaal top zijn. Moet er dan een extra router aangesloten worden voor een wifi verbinding?
Er zit een router functie in dat modem, maar geen WiFi. Je zou alleen een accesspoint nodig hebben. Mocht je dat modem kunnen krijgen, dan ben ik wel erg benieuwd of het echt invloed heeft.
@efok, als het goed is heb ik nog een acces point. Zal wel fijn zijn als ik die modem zou kunnen proberen. Moet ik daarvoor contact opnemen met de klantenservice?
Ik denk dat je telefonisch niet veel verder komt. Daarom heb ik Mark getagged. Maar eens horen wat hij zegt.
Maar… een Steam download zorgt voor een hoge ping. Mijn ervaring met Steam downloads is dat ze je maximale bandbreedte kunnen benutten, dus gaat je ping omhoog, dat is toch logisch?
Is het niet veel logischer om je Steam downloads te limiteren op een lagere bandbreedte? Of heb ik iets gemist in het lezen van dit topic?
Nou, het begon eigenlijk al maanden geleden, doordat ik regelmatig last had van hoge ping, terwijl iemand die ik ken nooit ergens last van had tijdens het gamen. Het was dus elke keer zo dat ik problemen had met het internet en hij niet (wat op een gegeven moment best vervelend is). Toen ben ik het een beetje proberen te onderzoeken.
We gebruiken dezelfde console, op het zelfde moment. Wonen dicht bij elkaar. Maar hebben een andere provider.
Allebei dus ping opgemeten met pingplotter, ik (in goede omstandigheden) fluctuerende ping tussen 10 en 35 elke seconde; hij had een constante ping van 10 á 12 elke seconde.
Verschil in provider is dus wel te merken. Dus ik met Ziggo contact opnemen met de vraag of de ene provider betere ping biedt dan andere. Dat bleek dus te kunnen (er zat zelfs verschil tussen mij en de buren die ook Ziggo hadden).
Tweede vraag was dan ook of er iets mis was waardoor ik vaak last heb van hoge ping spikes. Misschien dat er een soort storing was. Bleek niks mis te zijn. Dus nog steeds vroeg ik mij af waardoor ik vaak problemen heb met die hoge ping spikes (buiten elk ander gebruik van het internet, zelfs ook maar met één verbonden apparaat aan de modem). Daar was ook door Ziggo geen antwoord op te vinden.
Ik heb toen allerlei dingen proberen op te zoeken, ook een goede router aangeschaft met de modem in bridge modus. Dat hielp ook niet. Instellingen in de modem verandert, maar dat hielp ook niet. Alle kabels vervangen en/of nagekeken, maar niks dat hielp. Wel ik las veel over een bepaalde chip in de modem die voor problemen kan zorgen. Maar daar wordt vanuit Ziggo niks over gezegd.
Op een gegeven moment heb ik het maar laten varen, omdat ik toch geen steek verder kwam. Gek genoeg werden de problemen met de ping wel minder. Tot voorkort ik er wel weer meer last van begon te krijgen.
Ik weet nu inmiddels dat Steam ervoor zorgt dat die ping heel hoog wordt, maar aangezien een limiet pas echt werkt wanneer ik hem op 1Mbps zet vraag ik mij nog steeds af of dat hoort.
Daarbij is hetgeen wat mij nog het meest onduidelijk is, waarom ik soms van die irritante onverklaarbare ping spikes heb.
Het enige wat ik dus tot zover weet is dat de chip in de Connectbox mogelijk voor problemen kan zorgen, buiten de extreem hoge ping die Steam blijkbaar veroozaakt. En het viel mij destijds ook al op dat ik tijdens het regelmatig bijhouden van ping testen, dat op DSLReports te zien was dat ik enorm slechte bufferbloat had. Nu weet ik nog steeds niet waardoor dat komt en wat het betekent. Wel weet ik dat het niet goed is.
Hierbij dus een beetje samengevat wat er aan de hand is. Ik hoop dat ik het duidelijk verwoord heb.
Stefanl123 wrote:Ik weet nu inmiddels dat Steam ervoor zorgt dat die ping heel hoog wordt, maar aangezien een limiet pas echt werkt wanneer ik hem op 1Mbps zet vraag ik mij nog steeds af of dat hoort.
Dat is wel heel weinig…
Nu game ik thuis ook veel (via Steam) met een Connectbox, maar ik ervaar hierbij geen hoge pingspikes. Ik heb Steam ook zo ingesteld dat hij geen updates mag doen tijdens het spelen, maar dat werkt natuurlijk niet als je via een andere PC/console aan het gamen bent.
Ik start bij dezen een gedetailleerde meting naar jouw modem (en naar een ander Ziggo modem in jouw buurt). Kun jij 1 of enkele voorbeelden geven van momenten waarop je pingspikes ervaart? (Voorbeelden na 17-11 @17:30 svp) Dan kan ik die momenten opzoeken in de data die ik verzamel om hopelijk de oorzaak te kunnen achterhalen.
Goedenavond @Mark Ziggo,
Ik heb een aantal keren de ping bijgehouden en ook momenten gemeten wanneer ik merkte dat het weer slecht was. Ik heb een aantal screenshot gemaakt. Sommige tijden kloppen niet helemaal aangezien ik toen terug gescrold heb. Maar als het goed is zijn de meesten wel rond die tijd gemeten. Hopelijk is dit duidelijk genoeg.
Het leek me in eerste instantie een signaalprobleem in de wijk, maar dat is op woensdag (18-11) aangepakt:
Maar op jouw modem is er meer aan de hand dan alleen packetloss:
De pingspikes zijn echt alleen op jouw modem, geen enkele indicatie van problemen in de centrale (qua capaciteit) of het wijknet (qua signaal) daarvoor. Op 22-11 ziet de ping er prima uit tot ~23:00, waarna de ping plots heel onrustig wordt op jouw verbinding.
Oorzaak? Hoog down-/uploadverkeer. Het is logisch dat een pingopdracht dan gaat fluctueren, omdat een ping pakketje geen prioriteit heeft en dus soms moet wachten op normaal down-/uploadverkeer:
In de wijk wederom geen vuiltje aan de lucht:
Recenter voorbeeld wat ik zie, vandaag tussen 14:00 en 15:00:
De oorzaak? Pieken in het uploadverkeer:
Maar er zijn ook momenten dat er wel aardig wat uploadverkeer is, maar geen pingspikes… Zoals op 21-11 tussen 22:00 en 23:00.
Is dat dan een ander apparaat wat blijkbaar geen probleem oplevert terwijl er minstens zo veel data verstookt wordt?
Ik durf niet te zeggen of dit beter wordt met een ander modem. Het kan best zijn dat ook de Ubee last heeft van hetzelfde euvel als de oorzaak in een PC thuis zit. Maar als we dat niet testen weten we het niet natuurlijk, zoals gezegd heeft dat modem geen wifi, maar je hebt daar zelf een AP voor? Als je mij ter verificatie je klantnummer en geboortedatum van de contractant doorstuurt in een privébericht kan ik het modem omruilen.
Anderzijds kan het ook de beperkte bandbreedte zijn van het abonnement, je zit regelmatig aan de max qua upload (5Mbps).
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.