Goedemorgen!
Sinds een kleine week zijn we met een hele goede deal overgestapt naar Ziggo. Onze glasvezelverbinding heb ik nog even aangehouden voor de zekerheid, en daar heb ik tot nu toe geen spijt van (helaas).
Het probleem is namelijk als volgt: we hebben, denk ik, 'last' van een hoge ping. Daar waas glasvezel altijd strak 5-10 ms haalde, zitten we nu op 15-25 ms met uitschieters naar ~70ms.
Na wat inlezen vermoedde ik dat dit een probleem kon zijn van de Puma 6 chipset in de Connectbox (in bridge). In de Puma 6 test kwam ook naar voren dat die unit hier last van had. Dit heb ik gemeld bij de klantenservice en zij hebben meteen een Ubee 1318 (in bridge) toegestuurd. Deze heb ik aangesloten, maar zorgt helaas niet voor verschil. In de Puma 6 test (eigenlijk de issuing many small TCP requests-test) heb ik extreem slechte waardes die mogelijk de problemen verklaren:
Met mijn Glasvezelverbinding is de hele sheet mooi donkergroen.
Het bijzondere is dat de internetsnelheid altijd prima wordt gehaald, maar dat bijv. vooruitspringen in een YouTube video soms zorgt voor bufferen, of videobellen met MS Teams zorgt voor stotterend of wegvallend beeld. We gebruiken al jaren Ubiquiti Access Points i.c.m. een USG. Dat heeft letterlijk nog nooit voor problemen of irritaties gezorgd. Het verschil valt dus meteen op.
Vlak voor ingangsdatum van het contract heeft de monteur onze verbinding in de wijkkast moeten 'omprikken' en heeft hij op het AOP een meting gedaan.
Gezien ik nog tot woensdag in mijn bedenktijd zit, wil ik alles geprobeerd hebben wat er te proberen valt. Hebben jullie nog suggesties? Ik heb er nu een slecht gevoel over.
Testen rechtstreeks vanuit LAN1 poort op de Ubee maakt verder niks uit.
Voor de volledigheid plak ik hieronder de waardes uit het modem: