1
Vraag
2
Reageer en help mee
AMMS

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoge ping/latency

Goedemorgen!

 

Sinds een kleine week zijn we met een hele goede deal overgestapt naar Ziggo. Onze glasvezelverbinding heb ik nog even aangehouden voor de zekerheid, en daar heb ik tot nu toe geen spijt van (helaas).

 

Het probleem is namelijk als volgt: we hebben, denk ik,  'last' van een hoge ping. Daar waas glasvezel altijd strak 5-10 ms haalde, zitten we nu op 15-25 ms met uitschieters naar ~70ms.

Na wat inlezen vermoedde ik dat dit een probleem kon zijn van de Puma 6 chipset in de Connectbox (in bridge). In de Puma 6 test kwam ook naar voren dat die unit hier last van had. Dit heb ik gemeld bij de klantenservice en zij hebben meteen een Ubee 1318 (in bridge) toegestuurd. Deze heb ik aangesloten, maar zorgt helaas niet voor verschil. In de Puma 6 test (eigenlijk de issuing many small TCP requests-test) heb ik extreem slechte waardes die mogelijk de problemen verklaren:

Schermafbeelding 2022-07-06 om 22.22.43.png

Met mijn Glasvezelverbinding is de hele sheet mooi donkergroen.

 

Het bijzondere is dat de internetsnelheid altijd prima wordt gehaald, maar dat bijv. vooruitspringen in een YouTube video soms zorgt voor bufferen, of videobellen met MS Teams zorgt voor stotterend of wegvallend beeld. We gebruiken al jaren Ubiquiti Access Points i.c.m. een USG. Dat heeft letterlijk nog nooit voor problemen of irritaties gezorgd. Het verschil valt dus meteen op.

 

Vlak voor ingangsdatum van het contract heeft de monteur onze verbinding in de wijkkast moeten 'omprikken' en heeft hij op het AOP een meting gedaan.

 

Gezien ik nog tot woensdag in mijn bedenktijd zit, wil ik alles geprobeerd hebben wat er te proberen valt. Hebben jullie nog suggesties? Ik heb er nu een slecht gevoel over.

 

Testen rechtstreeks vanuit LAN1 poort op de Ubee maakt verder niks uit.

 

Voor de volledigheid plak ik hieronder de waardes uit het modem:

Schermafbeelding 2022-07-07 om 07.37.36.png

Schermafbeelding 2022-07-07 om 07.37.41.png

 

14 Reacties 14
Muis

Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Dat de ping bij glasvezel rond de 5 a 10  en bij kabel rond de 20 a 25 ligt is volledig normaal, dat is een gevolg van de gebruikte techniek.

 

Wel zijn je power waardes van de downstream veels te hoog, die zouden rond de 0 moeten liggen en zijn bij jou 10. Misschien dat je problemen daar mee te maken hebben.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Voor DOCSIS 3.1 is 15~25 ms naar internet wel aan de hoge kant, ik zie hier gemiddeld 9 ms. Ook 5~10 ms bij glasvezel is hoog, op de FRITZ!Box van mijn vader (XS4ALL 50/50 Mbps) zie ik 2~3 ms via Wi-Fi.

 

Het downstream-vermogen is inderdaad te hoog, dit moet tussen -8 en 11 dBmV liggen, waarbij 0 dBmV optimaal is.

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

AMMS
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ja, de ping van glasvezel was trouwens in speedtest. Als ik een prinscript run naar 8.8.8.8 dan valt die vast nog lager uit.

 

Hieronder ons AOP. Ik had al gelezen dat een waarde aan de hoge kant is. Met splitter is de waarde wat afgenomen. Als ik deze er tussenuit haal is het 11-13.

 

Maar het betekent dus dat het signaal te sterk is? Wat kan ik of Ziggo daar aan doen?

 

1.jpg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Dit AOP (btv 1 IEC-NL) is in elk geval up-to-date. De splitter zorgt voor een demping van 4 dB. Direct op het AOP dient het vermogen maximaal 12 dBmV te zijn.

 

Vermoedelijk heeft de monteur de groene kabel op een tap met lagere demping aangesloten in de EV-kast, terwijl dat eigenlijk niet nodig was, dit zou teruggedraaid moeten worden c.q. het modem dient op een tap met hogere demping aangesloten te worden. Andere optie is om een 10 dB forward path attenuator te laten plaatsen, maar de eerste optie is beter.

Starck

Level 5
  • 50Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Zou je eens de bufferbloat willen testen via deze site? : https://www.waveform.com/tools/bufferbloat

 

DSLReports is de laatste tijd niet zo stabiel meer.



 

Starck

Level 5
  • 50Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

@tobiastheebe 

Weet je toevallig ook waar je een forward path attenuator kan kopen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Ze zijn buiten providers om helaas niet gemakkelijk/goedkoop verkrijgbaar. Het is een type attenuator dat speciaal ontworpen is voor kabelmodems, de downstream wordt met de aangegeven waarde gedempt en de upstream (5-65 MHz) met ~1 dB. Ik heb er destijds drie (Technetix, 3/6/10 dB) besteld via Cable Home voor 15 euro per stuk. Totale levertijd was een paar weken.

Starck

Level 5
  • 50Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Bedankt voor de tip. 

Zo te zien hebben ze nu alleen nog maar een attenuator van Braun die het hele spectrum dempt:
Frequentie: 5-3000 MHz

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Klopt, dit wordt ook wel een wideband attenuator genoemd. De forward path attenuators hebben nooit in de webshop gestaan, de klantenservice heeft ze destijds voor mij direct besteld bij Technetix.

AMMS
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor jullie antwoorden. Ik ga zelf iig niks aanschaffen of hele constructies bedenken, zo kan het toch niet bedoeld zijn?

 

Ik had nog dezelfde splitter liggen en een meter coax kabel (kabelkeur). Deze er tussen gemonteerd en de waarden op het modem zijn nu beter. Voor de buffelbloat test maakt het niks uit. Toch vertrouw ik het niet helemaal.. 

 

Schermafbeelding 2022-07-07 om 18.47.24.pngSchermafbeelding 2022-07-07 om 18.57.57.png

 

MR_CHIP

Level 19
  • 11495Posts
  • 131Oplossingen
  • 3966Likes

ik haal in de bufferbloat test

robinjoo19_0-1657213504292.png

 

pox-ie

Level 10
  • 417Posts
  • 8Oplossingen
  • 132Likes

als je een goede verbinding hebt met glas... zou ik daar zeker blijven. Een "goeie deal" verbleekt snel als je alleen maar gefrustreerd bent. En je zit er wel een jaar aan vast. Dan zou ik eerder kijken of je huidige glasverbinding goedkoper kan. Bijna elke provider geeft wel iets van korting ofzo als een klant aanstalten maakt om weg te gaan. Je weet maar nooit 

Krista
Community Moderator
Community Moderator
  • 299Posts
  • 45Oplossingen
  • 145Likes

Hartelijk welkom op de community @AMMS.

Vervelend dat je momenteel problemen ervaart met de verbinding. Ik zie dat er een monteur is ingepland, heel goed. Wil je naderhand laten weten of het probleem is opgelost en alles naar behoren werkt? 

Starck

Level 5
  • 50Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

De bufferbloat test ziet er netjes uit. Je krijgt altijd wel wat verhoging van de latency zodra je verbinding belast wordt.

Als je het ook tijdens belasting goed wilt hebben, dan moet je het modem in bridge mode zetten en een eigen router gebruiken. Je kan dan een smart queue mechanisme gaan gebruiken zoals Cake of FQ-Codel. Mikrotik, OpenWRT en Ubiquiti EdgeMax routers kunnen dit.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic