Vraag
Reacties
runfabi
Level 1

Hoge packet loss en wisselende internet snelheden sagemcom in bridge mode.

Sinds 22-11-2024 heb ik een nieuwe sagemcom modem ivm het upgraden naar internet Elite.

 

Omdat ik wat problemen ondervond met DNS rebinding protection en IPV6 heb ik de router in bridge modus laten zetten na wat onderzoek gedaan te hebben op dit forum. als router heb ik een linksys AC1900 v2 met Openwrt.

Op mijn oude modem met bridge modus leek mijn verbinding goed te werken, en vertoonde een stabiele up&download. 720-760mbps

Echter met de nieuwe modem, ervaar ik fluctuerende snelheden (tussen de 80 -920mbs). en daarnaast ervaar ik soms tot wel 50% packet loss.


Is er toevallig iemand die dit ervaren heeft?

Zou dit een issue zijn met mijn eigen router? Heb verschillende instelligen geprobeerd

0 Kudos
9 Reacties 9
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Bij gebruik van een eigen router is bridge mode altijd aanbevolen en voor IPv6 ook een vereiste gezien het SmartWifi modem geen downstream prefix delegation ondersteunt. De niet uit te schakelen DNS rebind protection heb je hiermee inderdaad ook omzeild.

 

  • Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van de hoofdaansluiting (het AOP) in de meterkast of woonkamer, inclusief (een) eventuele splitter(s) en/of signaalversterker?
  • Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.100.1 en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie op de pagina Geavanceerde instellingen → Hulpmiddelen → Netwerk status?
  • Zie je de fluctuerende snelheden alleen op download of ook op upload?
  • Zie je de fluctuerende snelheden en packet loss op meerdere/alle apparaten? Als je direct vanaf de router een ping naar internet laat lopen, zie je dan ook packet loss?
runfabi
Level 1
Topicstarter

Foto's zijn bijgevoegd voor punt 1 & 2.

 

  • Zie je de fluctuerende snelheden alleen op download of ook op upload? -> Voornamelijk op download, upload lijkt een stuk stabieler.
  • Zie je de fluctuerende snelheden en packet loss op meerdere/alle apparaten? Als je direct vanaf de router een ping naar internet laat lopen, zie je dan ook packet loss? -> Meerdere apparaten, zowel wi-fi als bedraad, en ook direct vanaf de router. en krijg als ik deze laat lopen vaak tussen de 1-20% packet loss. Maar voornamelijk zie ik de hogere packet loss wanneer ik speedtests uitvoer via de speedtest-cli van ookla
0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.
  • Het AOP (type X10DER, speciaal voor te korte kabel) is prima en up-to-date. Hoe heb je het modem hierop aangesloten?
  • De huisaansluitkabel lijkt in twijfelachtige staat te zijn, kun je hiervan een foto van dichtbij plaatsen?

    Screenshot 2024-11-29 145950.jpg

  • De actuele downstream/upstream-waarden zijn goed tot zeer goed. De historie laat uitval zien tussen 12:16 en 12:20, maar dat is waarschijnlijk omdat je coax hebt ontkoppeld zonder het modem eerst stroomloos te maken?
  • Kun je ook testen met een PC direct op het modem? Je moet hiervoor wel tijdelijk de eigen router ontkoppelen en het modem opnieuw opstarten.
0 Kudos
runfabi
Level 1
Topicstarter

Hier een foto dichterbij van de kabel. Echter heeft deze altijd correct gewerkt met de oude modem en ook in bridge mode waren de metingen stabiel.

 

ik zal later even de modem direct aan de computer hangen om te kijken of het probleem nog steeds aanwezig is.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Het lijkt alleen een verkleuring van de buitenmantel te zijn, gezien de groene kleur van de mantel zelf nog wel zichtbaar is.

 

Mocht de router aangesloten zijn op poort 4 (2.5 GbE) van het modem, dan is dat ook een mogelijke oorzaak voor instabiliteit, al zou dat sinds de laatste firmware (8.10.26) eigenlijk niet meer mogen voorkomen.

0 Kudos
runfabi
Level 1
Topicstarter

Als ik mijn kabel direct aansluit op de hub van mijn laptop direct vanaf de modem kom ik niet boven de 250mb uit, waarschijnlijk ligt dit aan de hub zelf. Dus kan dit helaas niet juist testen.

Ik kreeg toen ik deze direct aansloot ook een ander publiek ip adres en als de de router weer aansluit krijg ik de oude weer terug.

 

ben bang dat ik voor nu mijn genoegen hiermee moet nemen.

 


zal kijken of ik een ander router kan lenen of een computer om dit verder te testen en uit te vogelen.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Met RealSpeed is het ook mogelijk om een speed test direct op de modemrouter te starten, maar dat werkt alleen in router mode.

0 Kudos
runfabi
Level 1
Topicstarter

Bedankt voor de tip, maar als ik de router in router modus zet komen alle oude problemen weer de hoek om kijken, en kan ik helaas voor die periode niemand meer bij mijn servers waaronder ik zelf.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Dat begrijp ik, het is dan ook alleen bedoeld voor diagnostiek/testen.

0 Kudos