1
Vraag
2
Reacties
robbertd97

Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Hoge latency spikes en packet loss via Wi-Fi en ethernet

Hoi Ziggo,

 

Ik heb sinds een aantal maanden last van frequente hoge latency spikes met daarbij vaak samenvallend packet loss.

 

Dit gebeurd zowel bekabeld als via Wi-Fi.

Er is al twee keer een monteur langsgekomen om hier naar te kijken.

De eerste keer is er een soort demper geplaatst tussen het wandcontact en de modem. Ook dit heeft niet geholpen.

 

Ik heb in een verwoede poging om het proberen op te lossen zelf een eigen router gekocht, echter heeft dit het probleem ook niet opgelost.

 

Wanneer ik mijn PC/PS5/laptop direct via ethernet op mijn modem aansluit blijft het probleem zich ook nog steeds voordoen, dus het kan niet aan mijn eigen router liggen. Dit werd al vrij snel gesuggereerd door de tweede monteur die langskwam.

 

De internetsnelheden zijn wel gewoon zoals verwacht (tot 940/50 Mbps) en ik heb dan ook alleen last van dit probleem wanneer ik videobel (Teams) of game (PC/PS5).

 

Ik zou dit graag willen verhelpen.

Hopelijk is er iemand die mij kan assisteren.

 

Met vriendelijke groet,

 

Robbert

 

 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Het wil toch nog niet echt vlotten begrijp ik, @robbertd97 Wat hardnekkig zeg.

Ik kan niets anders dan @KBX458 zijn advies opvolgen en heb dan ook een nieuwe afspraak ingepland. De monteur komt 01-08 tussen 12.00 & 18.00. Wanneer dit niet gelegen komt, mag je de afspraak verplaatsen in Mijn Ziggo. Per mail volgt nog even een bevestiging. 

Houd je ons op de hoogte van alles? 🙂

Bekijk in context

robbertd97
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Hoi @Jiri,

De monteur is langsgekomen. Echter leek het probleem op de dag dat de monteur langs zou komen opeens spontaan verdwenen. Ik zag maandag opeens totaal geen packet loss en latency meer en heb dit sindsdien ook niet meer ervaren.

Mijn veronderstelling was dat er een 'netwerkmonteur' langs zou komen (zoals @KBX458 voorstelde) die dieper in het netwerk zou kunnen kijken. Echter heeft deze monteur niet veel gedaan. Hij gaf aan dat de T2 en T3-meldingen 'bij iedereen voorkomen' en dit normaal is. Het enige wat hij aangaf te hebben veranderd is dat hij op de modem  'Dual stack (IPv4 & IPv6) heeft aangezet, waarna hij mij vroeg via mijn eigen laptop (bedraad) een aantal tests te doen.

Ik denk eerlijk gezegd dat het aanzetten van deze functie niet het probleem heeft opgelost, maar dat het de vorige monteur was die het signaal correct heeft gedempt wat mijn probleem heeft verholpen.
Het enige wat ik in dat geval niet kan verklaren is dat ik na het eerste monteurbezoek in eerste instantie nog wel latency / packet loss ervaarde.

Iedereen bedankt voor al jullie input!

Bekijk in context

39 Reacties 39
anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

met de eigen router stond het modem toen in bridge mode ?

 

kun je een foto maken van de hoofdaansluiting het aop (abonnee overname punt) 

 

en een printscreen van de down en upstream

https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van...

 

robbertd97
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Wanneer ik mijn eigen router gebruik, heb ik het modem altijd in bridge-modus staan.

20220722_092646.jpg

Oorspronkelijk zat er ook een demper tussen, maar die heb ik om te onderzoeken of dat beter is, er even tussenuit gehaald. Ga deze vandaag weer aansluiten.

20220721_235410.jpg

Screenshot_20220722-092947_Chrome.jpg

Screenshot_20220722-093008_Chrome.png

Screenshot_20220722-092936_Chrome.png

 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

de downstream is aan de hoge kant.

 

het modem is op de eerste splitter poa-01-b die rechtstreeks op het aop is aangesloten ?

 

kun je het witte kapje van de splitter verwijderen daarna de splitter stevig in het aop duwen en de modem opnieuw

opstarten 

 

https://youtu.be/IH7Wa-ugt4M

 

robbertd97
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

De router is nu niet meer direct aangesloten op de eerste POA-01-B splitter aangesloten maar op een andere extra splitter die destijds geplaatst is door de monteur:

20220721_235410.jpg

 

Dit is hoe het er nu uit ziet met de extra demper die destijds door de monteur geplaatst is (met het kapje verwijderd):

20220723_114016.jpg

 

Dat levert na het opnieuw starten van de modem deze Down- en upstreamwaarden op:

Screenshot_20220723-114331_Chrome.png

Screenshot_20220723-114421_Chrome.jpg

  

Screenshot_20220723-114520_Chrome.png

 

 

 

 

robbertd97
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Zojuist gebeld met een hele vriendelijke Ziggo-medewerker die met mij mijn waarden door heeft genomen. Waar de vorige medewerker zei dat alles goed was, leek deze vrouw er veel meer verstand van te hebben.

 

Het lijkt er op dat mijn modem zich constant herstart. Daarnaast raadde zij mij aan om mijn aansluiting te veranderen door de POA-01-B er tussenuit te halen en de demper op zijn plaats te houden:

 

20220723_141952.jpg

20220723_141918.jpg

 

Mijn twijfel bestaat of een nieuwe modem de packet loss problemen zullen verhelpen, maar we wachten even dinsdag af.

 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Er zijn nu uncorrectables aanwezig op het OFDM kanaal (33). Deze moeten nul zijn.

Zou je een schermopname willen plaatsen van de netwerkhistorie?

Ook voor de afstand tussen AOP en modem wordt max. 1,5 m aanbevolen. Zo te zien is de huidige kabellengte aanzienlijk langer.

 

robbertd97
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Sinds de nieuw-voorgestelde kabel-layout van mijn vorige post zie ik geen uncorrectables meer staan bij kanaal 33.

Screenshot_20220723-195452_Chrome.jpg

 

Om onduidelijkheid te voorkomen (aangezien ik deze waarden al 2x heb gedeeld); dit zijn de huidige Down- en upstreamwaarden met de nieuwe kabel-layout:

 

Down:

Screenshot_20220723-195913_Chrome.jpg

 

Up:

Screenshot_20220723-195941_Chrome.png

 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

De netwerkhistorie was nog niet eerder geplaatst. Vandaar. En die laten zaken zien die vaak worden veroorzaakt door ruis op het coaxsegment, zoals daar zijn

MDD timout, T4 en T3 errors, SYNC time failure e.d., Ranging requests retries exhausted.

 

Het is zaak dat de uncorrectables op het OFDM kanaal op nul blijven staan. Als ook de eerder genoemde meldingen weg blijven, dan is het probleem waarschijnlijk opgelost.

Zo niet, dan trek je hier maar opnieuw aan de bel.  Een ander modem gaat het dan ook niet oplossen verwacht ik.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

ik zou juist aanraden om

de poa-01-b splitter te gebruiken in combinatie met een goeie demper.

 

een moderator kan een modem kabel sturen mocht de oude niet op de poa-01-b passen

robbertd97
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Ten eerste, bedankt voor al jullie reacties.

@anoniemforum wat bedoel je precies met een 'goede' demper? Voldoet de demper die afgebeeld is op eerdere foto's niet?

En begrijp ik het dan goed dat jij eigenlijk zou adviseren om de kabel op deze onderstaande manier aan te sluiten, zoals voorheen?

20220723_114016.jpg

Dit was de exacte manier (minus het witte kapje) waarop het voorheen was geïnstalleerd, maar waarbij ik dus packet loss & latency variation ervaarde.

 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

ik zie geen demper op de foto’s

 

10580B3B-E771-4A49-9B57-261CD58CC1AD.jpeg

 bedoel je ding wat met rood omcirkeld is ?

 

robbertd97
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Ik doelde hier op, wat je in de kabeldoos ziet op de bovenstaande foto:

20220721_235410.jpg

 

Excuus voor de onduidelijkheid.

 

 

robbertd97
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Zie nu trouwens geen Uncorrectables meer op dit moment maar wel binnen een korte tijd een gigantisch aantal 'correctable' errors.

Kan dit duiden op de latency variation die ik ervaar?

Screenshot_20220724-013425_Chrome~2.png

Edit: Nog geen 5 minuten later zit ik op een aantal van 1.255.203 correctables.

 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

in de kabeldoos is een splitter 

maar zorgt uiteraard wel voor demping

 

aanbevolen is om maar één splitter te gebruiken gezien je maar 2 apparaten op de coax hebt aangesloten en de splitter op het aop zelf dus een open ingang heeft waardoor straling zoals Digitenne en 4G naar binnen kan wat weer voor storingen kan zorgen

robbertd97
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Ik lees in een andere thread dit:

Screenshot_20220724-090546_Chrome.png

Het lijkt mij hierdoor ook een beter idee om dus ipv een extra (ESX-02) splitter een echte demper te plaatsen icm de POA-01-B.

 

Kan Ziggo mij deze opsturen of moet ik deze zelf aanschaffen? In het laatste geval, welke zou men dan aanraden?

 

Zit trouwens na één nacht op boven de 8 miljoen 'correctable' errors.

 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

Ziggo kan helaas geen coax demper opsturen 

wel kan je zelf een demper bestellen https://www.onlinekabelshop.nl/coax-signaalverzwakker-6db-met-coax-aansluitingen?gclid=EAIaIQobChMI3...

robbertd97
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

@anoniemforum 

Ik zie overal alleen 3dB en 6dB dempers, waar de huidige demping 4,5dB zou zijn.

Wat kan ik het beste aanschaffen, kijkend naar de huidige signaal waarden?

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

6DB is prima

robbertd97
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Vandaag een nieuwe modem binnengekregen en geïnstalleerd.
Packet loss lijkt nu niet meer een ding te zijn, merk wel dat er nog steeds latency spikes optreden (vertraagde packets).

Heb twee 6dB dempers besteld op aanraden van @anoniemforum (plus twee 3dB dempers en een afsluitweerstand; gewoon om te hebben als eventueel alternatief).

Hopelijk verhelpt het direct aansluiten van de modem op het POA-01-B (en daarmee het verkorten van mijn totale coax kabel) met het verhelpen van de laatste problemen. Een Ziggo-medewerker heeft voor de zekerheid woensdagavond voor mij een monteur ingeboekt, ik zal terugkoppelen wat het resultaat is van alles.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic