Derkades

Gedreven Meedenker
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hoge latency bij Connectbox Giga vergeleken met Technicolor TC7210

Midden oktober kregen we een nieuwe modem met het verzoek deze binnen 2 weken te installeren; de Connectbox Giga. Waarom is me niet helemaal duidelijk. Ook moesten we een nieuw coax aansluitpunt laten installeren door een monteur.

 

Na het installeren van de nieuwe modem en het nieuwe aansluitpunt is packet loss veel beter (lijn gaat van blauw naar groen) alleen ping is veel hoger geworden. Gemiddeld rond de 20ms (naar google.com) is redelijk, maar uitschieters naar 100+ms niet ongebruikelijk. Zie screenshot hieronder voor een ping test naar google.com, 20 pings elke 5 minuten:

Derkades_0-1639857360288.png

 

Vermoedelijk is het packet loss probleem opgelost door het nieuwe coax aansluitpunt. De buren hadden een vergelijkbaar probleem. Dan ga ik er van uit dat de latency omhoog is gegaan door de Connectbox Giga terwijl dit juist een "beter" modem zou moeten zijn?

 

Is dit een bekend probleem met de Connectbox Giga of is er wat aan de hand?

 

De modem staat in bridge modus, maar voor mij lijkt de timing te toevallig om een probleem in mijn apparatuur te zijn. Misschien interessant, dit is dezelfde ping test naar 192.168.178.1:

Derkades_1-1639857922248.png

 

41 Reacties 41
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 51083Posts
  • 3196Oplossingen
  • 11615Likes

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

BertM3

Stamgast
  • 229Posts
  • 8Oplossingen
  • 88Likes

Misschien toeval, maar toen ik van een Cisco modem 8x4 modem (3925) naar een connectbox 24x4 en ubee 1318ZG 32x8 ging had ik op die laatste 2 ook een iets hogere ping, in de orde van een paar millisec.

Derkades
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor de reactie, hier is een foto van waar de kabel binnenkomt en een foto van de modem (zou in orde moeten zijn als het net geïnstalleerd is door een monteur):

PXL_20211218_220523613.jpg

PXL_20211218_220427220.jpg

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 51083Posts
  • 3196Oplossingen
  • 11615Likes

Op de foto's zie ik niets vreemds.

 

Nu nog je signaal bekijken of uitsluiten.

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/... 

Derkades
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Derkades_0-1639868122527.png

Derkades_1-1639868143734.png

Derkades_1-1639868307354.png

 

bufferbloat

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Wat er mee aan de hand is is dat het een Puma7 chipset bevat. Deze is (gelukkig) niet zo berucht als z'n voorganger de Puma6, maar zorgt bij bepaalde soorten verkeer voor flinke jitter of zelfs packet loss.

 

Je zou de TC7210 weer kunnen laten activeren als je die nog niet hebt teruggestuurd. Een andere mogelijkheid is proberen om een Ubee UBC1318ZG te bemachtigen.

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 51083Posts
  • 3196Oplossingen
  • 11615Likes

Ik zie wel iets vreemds in de waarden, maar weet niet zeker of dit kanaal werkelijk gebruikt wordt en/of direct invloed heeft.

 

Mogelijk kan @tobiastheebe of @KBX458 hier meer over vertellen.

Zij komen langs als / zodra zij online zijn.

 

Bert_0-1639912057367.png

 

 

 

efok
Expert
Expert
  • 3283Posts
  • 179Oplossingen
  • 1101Likes

Ik sluit me volledig aan bij @bufferbloat . Dit is het bekende ingeakken probleem van de Intel Puma 6 (gewone connectbox) en Puma 7 (Gigabox) chipset. Dat ga je niet veranderen. Torrents en VPN verbindingen geven ook vaak issues. De Ubee1318ZG is geschikt voor Giganet (Docsis 3.1) en heeft een broadcom chip. Mijn ping naar de Google DNS zit redelijk rond de 14 ms, wat jij bij je TC7210 ook zag.

KBX458
Super Expert
Super Expert
  • 6626Posts
  • 279Oplossingen
  • 3010Likes

Op de docsis 3.0 downstream kanalen 2 en 4 staan een aantal correcteds vermeld, de uncorrectables zijn op alle kanalen 0, zoals gewenst.

Op het docsis 3.1 kanaal zijn een groot aantal correcteds aanwezig, terwijl er 936 uncorrectables zijn.

Dit corrigeren gebruikt rekenkracht van de chipset en kan een negatieve invloed hebben op de downloadsnelheid.

Op 12-12-2021 heeft een herstart plaatsgevonden rond 01-01-20 uur.

Dit bovenstaande wordt meestal veroorzaakt door ruis en deze is ook de vermoedelijke veroorzaker van de ondervonden latency.

Er is een onvolledige of te weinig netwerkhistorie om een oorzaak te kunnen achterhalen.

TS kan wellicht nog een paar bladzijden netwerkhistorie te voorschijn halen en hier plaatsen?

Derkades
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik zie nu dat bij netwerkhistorie het meest recente juist onderaan staat, hier zijn de laatste paar rijen (geen recente data beschikbaar):

Derkades_1-1639914731072.png

Volgens mij is dit DD/MM/YYYY dus ik begrijp niet helemaal waar je 12-12 vandaan haalt? De tijd 01:01:20 zie ik alleen bij 01/01/1970, vermoedelijk omdat tijdens setup de tijd nog niet geïnitialiseerd is (op deze dag was het modem geïnstalleerd).

Derkades
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes


@bufferbloat  schreef:

Wat er mee aan de hand is is dat het een Puma7 chipset bevat. Deze is (gelukkig) niet zo berucht als z'n voorganger de Puma6, maar zorgt bij bepaalde soorten verkeer voor flinke jitter of zelfs packet loss.

 

Je zou de TC7210 weer kunnen laten activeren als je die nog niet hebt teruggestuurd. Een andere mogelijkheid is proberen om een Ubee UBC1318ZG te bemachtigen.


De enige reden voor de nieuwe modem is dat we uit het niets een brief kregen dat we hem moesten vervangen binnen 2 weken omdat anders het internet uitgeschakeld zou worden. Het zou me verbazen als Ziggo wel een TC7210 terug zou willen sturen maar mocht dat mogelijk zijn zou fijn zijn. De packet loss problemen die we wel hadden met de TC7210 lagen waarschijnlijk niet aan de TC7210 maar aan het aansluitpunt die tegelijkertijd met het nieuwe modem vervangen is.

KBX458
Super Expert
Super Expert
  • 6626Posts
  • 279Oplossingen
  • 3010Likes

Die 12-12-2021 had ik verkeerd gezien. Moet zijn 12-10-2021.

Omdat er weinig recente netwerkhistorie is;  zou je het modem willen herstarten vanuit de GUI. Waarschijnlijk komt dan de meest recente historie te voorschijn.

Zo niet, dan de stekker van het modem uit het stopcontact voor 30 seconden en daarna opnieuw laten opstarten.

Ik heb inmiddels aan het moderatie-team gevraagd om jouw verbinding te controleren.

 

Anne B
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 8503Posts
  • 877Oplossingen
  • 7231Likes

Goedemiddag @Derkades en welkom op de Community. Zo te zien heb je zelf al aardig goed onderzocht wat er fout kan gaan. Top! Ik kijk graag wat ik voor je kan doen. Een klein verschil in latency zou door de modemwissel kunnen komen, maar die 'spikes' naar 100ms+ is niet goed. 

 

Bij het uitlezen van je modem zie ik een paar dingen die opvallen. Ik zie inderdaad dat de datapakketjes niet altijd direct doorkomen, de 'uncorrectable errors' die we in één van je screenshots van het log zien. In het signaal zie ik echter niet direct iets vreemds. Wat wel opvalt is dat er erg veel upload is en dat het modem ook al 67 dagen niet van de stroom is geweest.

 

Een hoge / veel gebruikte upload kan natuurlijk, daar heb je een internetverbinding voor. Maar bij bepaalde upload, specifiek torrents die extreem veel connecties maken kan dit de verbinding wel laten 'dichtslibben'. Vaak simpel te verhelpen door in het torrent programma een upload max in te stellen van ~90% van de beschikbare bandbreedte en/of het aantal connecties in het torrent programma te verminderen. Let wel, misschien is dit niet eens een oorzaak, maar ik wil het wel even benoemen. 

 

Ik ben ook benieuwd hoe het gaat als je nu het modem eens kort van de stroom haalt latency test een tijdje doet terwijl er minimaal upload verkeer is. Daarmee kunnen we in elk geval uitsluiten of dit een factor is. 

 

Als dit niet leidt tot het gewenste resultaat dan gaan we natuurlijk verder kijken, nieuw modem, monteur of wat dan maar nodig is. 

 

 

Derkades
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor de reactie, zodra het mogelijk is zal ik proberen de modem te herstarten. Voor uploadsnelheid heb ik al voorzichtig limieten ingesteld (voor dingen als offsite backups). Op een gemiddelde dag (dit is vandaag) gebruik ik niet meer dan 10Mb/s terwijl 30Mb/s mogelijk zou moeten zijn:

Derkades_1-1639922202833.png

 

 

Derkades
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Na het herstarten (om 15:00, te zien aan dat de lijn even blauw is) lijkt er geen verbetering:

Derkades_1-1639945303117.png

"Uncorrectables" staat nu op 0:

Derkades_2-1639946085173.png

 

KBX458
Super Expert
Super Expert
  • 6626Posts
  • 279Oplossingen
  • 3010Likes

Door een herstart van het modem worden de tellers op nul gezet.

Ook zou recente netwerkhistorie dan nu zichtbaar moeten zijn.

Graag een schermafbeelding daarvan.

Alleen vandaag zal missen en is geen ramp.

Derkades
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik zie geen nieuwe informatie in de netwerkhistorie:

Derkades_0-1640000012422.png

 

KBX458
Super Expert
Super Expert
  • 6626Posts
  • 279Oplossingen
  • 3010Likes

Jammer dat er niet meer historie zichtbaar is geworden. Maar in 10 dagen slechts 2 T3 meldingen is gunstig.

Hoe is het nu gesteld met de uncorrectables op het docsis 3.1 downloadkanaal?  Nog steeds nul?

Derkades
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ja, uncorrectables staat op nul en bij Upstream alle "T{1-4} Timeout" waardes ook.

Uitgelicht topic