Beste community,
Ik heb onlangs de ziggo sagecom geinstalleerd en geupgrade vanaf de connectbox. Nu is mijn internet en bereik allemaal prima, alleen lijkt mijn internet ineens een hoge latency te hebben. mijn download speed is allemaal zoals het hoort maar mijn "ping" schiet af en toe ineens omhoog (zowel download als upload schiet uit naar 200. maar ligt gemiddeld wel rond de 30 a 40)
Dit is ook te merken tijdens het gamen, hier word ik soms terug geteleporteerd. ik vind dit best apart gezien ik hier geen last van had met het oude modem.
Ik heb voor het testen alle splitters en boosters er tussen uit gehaald en het modem direct aangesloten op de hoofdaansluiting. dit lijkt alleen niks te veranderen. ik heb IP flood detection ook uit gezet voor ipv4 en ipv6. maar nogsteeds geen verbetering.
Ik vraag me af hoe dit allemaal kan.
ik heb een aantal screenshots bijgevoegd, wellicht dat de mensen die hier verstand van hebben iets mee kunnen.
alvast hartelijk bedankt!
Heeft iemand enig idee waar dit vandaan kan komen?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Ik zou in dit geval ook een monteursafspraak overwegen om te kijken of de DS Rx verhoogd/verbeterd kan worden (bijvoorbeeld door de huisaansluitkabel naar een andere tap met lagere demping te verplaatsen op de multitap) en eventueel een preventieve modem swap uit te voeren. Je kunt een monteursafspraak aanvragen via de chat. Er worden kosten in rekening gebracht wanneer de oorzaak bij de eigen apparatuur ligt.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Je kan even de Wifiman app downloaden en dan de volgende test uitvoeren.
En natuurlijk even de instructie volgen van @tobiastheebe .
Ik denk aangezien je bij het " oudere " modem geen last had dat dit vanuit het modem komt dan zal een modem swap de oplossing bieden.
Ja, ik weet het, hij is net nieuw...... Of misschien wel niet.....
Goedemiddag @Lukas Dethmers en een warm welkom op de Community!
Heel fijn dat je ons nieuwste modem hebt ontvangen. Dan verwacht je natuurlijk niet dat de prestaties achteruit gaan, vooral niet tijdens games zit je daar niet op te wachten. Zoals je ziet helpen we je graag om dit op te lossen, zodat je weer zorgeloos online bent. Ik kijk graag wat ik hierin voor je kan betekenen.
Ik heb op afstand je verbinding gecontroleerd. Het coaxsignaal dat via de kabel binnenkomt op je Ziggo-modem is op sommige momenten niet in orde. Er is uitval zichtbaar op 10 april rond 18:00 uur, 11 april rond 13:00 uur en 12 april rond 20:00 uur. De problemen lijken vanuit de downstream te komen, en op je modem is masking ingeschakeld. Ik vermoed dat je hoofdaansluiting niet geschikt is voor het type modem dat je nu gebruikt.
Zou je de gevraagde foto's, zoals @tobiastheebe eerder aangaf, in dit topic willen plaatsen? Dan kijken we graag met je mee.
Dag iedereen,
als eerst super bedankt voor jullie reacties en hulp die jullie willen aanbieden.
Ik las dat het uitzetten van de ip flood detection zou kunnen helpen, dit heb ik gedaan maar het heeft niet geholpen helaas. Ook heb ik via de ziggo chat ook contact gehad. We zijn tot de constatering gekomen dat de ethernet poorten fouten aangeven en dat het modem zichzelf ziet als verbonden apparaat. Dit klopt natuurlijk niet.
ik heb bij zowel bekabeld, als wifi last van de latency die vaak uitschiet naar 200.
betreft de andere apparaten; zat er een splitter tussen die tv coax opsplitste in meerdere aansluitingen en booster die het signaal moest versterken. die waren geïnstalleerd met het oude modem. Deze heb ik er nu tussen uit gehaald en direct op de hoofdaansluiting verbonden (zie foto). De installatie ziet er als volgt uit:
een splitter in de hoofdaansluiting( zie foto) waaruit een coax komt naar het modem en naar de tv beneden. Er is een ethernet kabel door de muur naar boven gelegd, deze zit aan een smart wifi pod bekabeld verbonden voor goed signaal. Deze pod stuurt het signaal door naar de bovenste verdieping, waar er een pc bekabeld verbonden zit op die pod.
deze manier van verbinden van de computer werkte op het oude modem, dus het probleem zal daar niet liggen denk ik.
Ik hoop jullie voldoende te hebben geïnformeerd, mocht dit niet zo zijn verstrek ik graag de benodigde verdere info
Dankjulliewel voor deze moeite!
De Rx power (downstream) is aan de lage kant, maar nog acceptabel. Op 13-4 is om 0:06 wat instabiliteit in de downstream zichtbaar, waar de uncorrectables ('Fouten na RS') waarschijnlijk betrekking op hebben. Was jij op dat moment met de coaxinstallatie bezig? Deze ziet er overigens goed uit. De upstream is ook in orde.
Kun je het IPv4- en/of IPv6-adres zoals vermeld op de pagina Beheer → Informatie toesturen via een privébericht? Dan controleer ik even of ik vanaf hier ook hoge latency naar jouw modemrouter.
Ik heb zojuist een ping test op IPv6 gestart. Kun jij nu testen en laten weten op welke momenten je hoge latency ziet?
op wat voor test doel je precies die ik moet uitvoeren?
De RX power op je OFDM is wel erg laag hoor, bijna over de -8. TX waardes zijn prima.
Ik zou voor de zekerheid een monteur inplannen dan kan zowiezo de poa worden aangepast naar 550.
Monteur is tegenwoordig kosteloos.
Bijvoorbeeld de zaken die je in je eerste reactie noemde, een speed test of online gaming. Overigens is toename van de latency gebruikelijk bij volledige belasting van de beschikbare bandbreedte, zoals bij een speed test. Vanaf hier ziet de latency er goed uit over de afgelopen 10 minuten, gemiddeld ~24 ms met een paar kleine spikes naar 50 ms.
ja nogsteeds een latency die uitschiet, ik begrijp dat dit kan uitschieten. echter ervaarde ik met het oude modem hier helemaal geen problemen in. Het "teleporteren" in bijvoorbeeld warzone is wel iets wat de ervaring belemmerd. Ook het bufferen van videos komt veel vaker voor.
De enige echte spike zie ik tot nu toe alleen op 21:39 (111 ms), maar dat kan ook (gedeeltelijk) te wijten zijn aan Wi-Fi aan deze kant. Ik wilde nog voorstellen om te testen met modem direct op AOP, vanwege de suboptimale DS Rx, maar dat heb je al geprobeerd. Zie je vanaf jouw PC ook hoge latency en/of spikes bij een simpele continue ping test naar bijvoorbeeld google.com? Hiervoor kun je ping -t google.com
uitvoeren in de Opdrachtprompt (cmd.exe).
Ja in de test in CMD komen er ook regelmatig spikes die zelfs naar 500 schieten en een keer 1158 ms
Ik heb de ping test vanaf hier net gestopt, dergelijke spikes kwamen daar helemaal niet in voor. Als ik het goed begrijp is de PC via ethernet aangesloten via twee SmartWifi pods die onderling via Wi-Fi verbonden zijn. Kun je testen met de PC direct op het modem aangesloten? Vooralsnog lijkt de oorzaak in het interne netwerk te liggen.
Ik test dit straks even ik kom er op terug. De ziggo medewerker doelde inderdaad ook op een intern probleem.
Hoi bij deze twee screenshots, beide screenshots vertonen hoge upload en download latency. Om dit te testen ben ik naast de router gaan staan met een ethernet kabel verbonden, ik heb verschillende poorten getest en beide tonen hoge latency. Ik kan hier zelf uit opmaken dat het probleem bij de router ligt, gezien de bekabeling goed is en de hoofdaansluiting up to date is.
Klopt mijn constatering een beetje of denken jullie dat het probleem toch ergens anders ligt?
Ik ben benieuwd of je nu nog steeds hoge latency en/of spikes ziet bij bijvoorbeeld een ping naar google.com of online gaming. Bij de download en upload test wordt de volledige beschikbare capaciteit benut, wat niet overeenkomt met normaal gebruik.
heel simpel. pc dmv utp op ziggo modem speedtest en daarna een tussen pc en eigen router, wat is dan het verschil? als het ziggo modem in bridge staat moet jouw router in router modus. staat het ziggo modem niet in bridge, dan moet jouw router als accespoints staan
is de afwerk kapje op het aop gedraaid door de monteur gemonteerd ?
Een speedtest laat geen latency spikes zien.
Mijn vermoeden is dat het modem zowiezo vervangen moet worden. Heb dit al een aantal keren gezien waarbij een swap noodzakelijk is door latency spikes.
RX OFDM -8 vind ik vrij laag, dan is er geen marge meer als het signaal door warm/koud veranderd.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.