1
Vraag
2
Reageer en help mee
EduardF

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hoge Latency, Packet loss en time outs

Al enige tijd ondervind ik internet problemen zoals hoge ping en af en toe uitvallen van het internet, aangezien ik een al wat ouder asus modem had dacht ik dat het daaraan lag en heb inmiddels mijn complete interne netwerk en alle hardware vervangen door Unifi apparatuur (UDM SE + unfi switches + unifi 6 wifi accespoints) en compleet nieuwe bekabeling( Cat 7 bekabeling). Echter de problemen bleven. Hoge Latency, Packet loss en time outs . Ik zal de gevraagde screenshots uploaden inclusief een screenprint van pingplotter en fotos van mijn ziggo punt.

18 Reacties 18
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De website van PingPlotter is geen geschikte target host, omdat de server zich in de VS bevindt.

 

Kun je ook de volgende gegevens plaatsen: downstream-tabellen onder 'D3.1 Downstream kanalen', upstream en event log?

 

Het AOP is een ouder type (TRAS-1000) en ongeschikt voor DOCSIS 3.1. Een monteursafspraak is noodzakelijk voor het plaatsen van een TRISZ-DG300. De POA-01-B kan daarbij het beste door een POA-254 worden vervangen, i.v.m. de versterker, met nieuwe F/F-kabel voor het modem. Op de versterker ontbreken drie afsluitweerstanden.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen enkele dagen langs in dit topic.

EduardF
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Bedankt voor de snelle reactie !  Pingplotter dus niet gebruiken oke. 

Het AOP moet dus worden vervangen door eenTRISZ-DG300 en dit kan alleen een monteur van ziggo, Ik begrijp dat ik daar zelf niets aan doen.

Die POA-01-B moet worden vervangen door een POA-254 doe ik dat zelf of doet die monteur dat ? 

Die F/F kabel waar kan ik die krijgen en van waar naar waar loopt deze?

De connectbox zit direct op de POA-01-B uitgang 1de versterker op 2 dit is omdat de tv een aantal etages boven staat. begrijp van je dat ik de lege connectoren op de versterker moet afdoppen/termineren?

bij deze verder de gevraagde gegevens

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Je kunt PingPlotter wel gebruiken, maar een host als 8.8.8.8 is beter omdat er dan geen verbinding met een server in de VS hoeft te worden gelegd.

 

Het vervangen van het AOP is inderdaad voorbehouden aan de monteur, hij kan ook de POA-254, nieuwe F/F-kabel (splitter naar modem) en afsluitweerstanden plaatsen.

 

In de log zijn diverse resets (MIMO events) en momenten met uitval zichtbaar (T2/T4/MDD timeouts), het OFDMA-kanaal valt terug na de op een na hoogste IUC (12) c.q. een na laagste modulatie. Op het OFDM-kanaal zijn uncorrectable FEC errors zichtbaar, deze mogen buiten werkzaamheden of bekende storingen niet voorkomen.

EduardF
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Oke dus ik moet een monteur afspraak maken voor de AOP, je gaf aan dat deze ook hier op het forum zit?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen enkele dagen langs in dit topic. Je hoeft zelf geen actie te ondernemen op dit moment.

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Hallo @EduardF , welkom op onze Community. Wat ontzettend mooi om te zien dat je zoveel hulp krijgt bij je eerste topic hier. Dat moet als een warm welkom aanvoelen.
 

Na de uitstekende bevindingen van @tobiastheebe heb ik een monteur ingepland om deze aansluitingen te vervangen bij je thuis. Je krijgt straks van mij een bevestiging hiervan per mail. Lees deze graag goed door.


Ben je niet thuis op het gekozen tijdstip? Geen probleem! Via je eigen Mijn Ziggo account kun jij eenvoudig deze afspraak verzetten naar een tijdstip dat je wel uitkomt. Laat je ons weten wat je ervaringen zijn van het bezoek? 

EduardF
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Oke top bedankt  voor de afspraak morgen komt er een monteur die de AOP gaat vervangen en tevens word er morgen een Ubee ziggo modem zonder WIFI afgeleverd dit is weer via klantenservice gegaan . Ben benieuwd of de alles dan opgelost is. Echter mijn buren en nog een ander stel in de wijk kampen met dezelfde problemen, het zal toch niet aan de CMTS liggen?  Ik wacht wel even af of alles met de nieuwe spulletjes opgelost is bij mij. 

Ik zie dat er bij dit topic nu opgelost staat maar er is nog niets opgelost ???

 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

als het goed is kan je die gemarkeerde oplossing ongedaan maken 

EduardF
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Gezien en gedaan dank ! Ik zal nadat de monteur is geweest weer een update plaatsen . iedereen bedankt voor de reakties en hulp tot nu toe ! 👍

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Mooi dat je een UBC1318ZG gaat ontvangen, dit type is stabieler dan de TG3492 dankzij de Broadcom-chipset en is bij uitstek geschikt voor bridge mode.

 

Ik sluit niet uit dat er (ook) iets in het wijknet speelt.

EduardF
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Zo inmiddels paar dagen verder en de boel aangekeken.

Donderdag is de monteur geweest en heeft de AOP vervangen door een TRISZ-DG300 met hierop een POA-254, nieuwe f/f kabel en alles afgedopt op de Hirschmann versterker. Hij heeft vervolgens ook de kabel doorgemeten en het blijkt dat ik echt minimaal het ziggo signaal binnen krijg op de POA. Ook heeft hij in de centrale kast gekeken of alles goed zat. 

Volgens hem was de minimale sterkte een aandachts punt en heeft dit vermeld in zijn rapport. Ik weet nu niet wat ze ermee gaan doen maar mijn signaal moet sterker binnen komen volgens hem. De Hirschmann versterker die ik nu heb is dus geen overbodig luxe. Hij adviseerde me wel een nieuwe te nemen die de 1218 Mhz aan kan ?? Ik zal ook even de nieuwe waarden uploaden uit het modem. Ik heb helaas nog een aantal malen een melding van high latency binnen gekregen. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De nieuwe coaxinstallatie ziet er prima uit. Door de POA-254 is de binnenhuisinstallatie (versterker + TV/decoder) gescheiden van (de upstream van) het modem en het wijknet, om zo verstoring te voorkomen.

 

Het vermogen downstream is inderdaad aan de lage kant, maar nog acceptabel (> -8 dBmV). Dit is wel opvallend, omdat het vermogen eerder ~5 dBmV hoger was, met dezelfde demping. Er lijkt dus wel iets in het wijknet te spelen.

 

In de event log van het modem zijn geen events zichtbaar na de monteursafspraak. De OFDMA IUC's (Interval Usage Codes) zijn aangepast om de stabiliteit van dit kanaal te verbeteren.

 

Zie je direct op de (WAN-interface van de) UDM ook packet loss, latency spikes en/of uitval?

 

De GHV 41 M is inderdaad niet meer het nieuwste type, maar voldoet nog prima voor DVB-C. Als je deze toch zou willen vervangen, dan kun je een FRA-752X aanschaffen met klantkorting via Ziggo Randapparatuur.

EduardF
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Bedankt voor je snelle reactie.

- "Er lijkt dus wel iets in het wijknet te spelen." 

Waar moet ik dit aankaarten ? 

-"Zie je direct op de (WAN-interface van de) UDM ook packet loss, latency spikes en/of uitval?"

Ja zie mijn upload van mijn UDM-SE

- "De GHV 41 M is inderdaad niet meer het nieuwste type"

Zal om alles thuis uit te sluiten ook de  FRA-752X  bestellen vandaag neem aan dat dit de beste optie is.

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik heb het zojuist de moderators ingelicht en gevraagd of verder onderzoek en/of een meerdaagse meting naar het modem kan worden opgestart.

 

De FRA-752X is inderdaad het door Ziggo aanbevolen type en wordt ook door monteurs geplaatst.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@EduardF dank voor de update en de moeite.

En inderdaad, dat model versterker voldoet inderdaad aan de eisen dus daarmee zou winst te behalen moeten zijn. Daarnaast; je modem is hier nu wel echt keurig online. Mochten de kuren aanhouden dan zal, aldus de melding van de monteur, één en ander in de eindversterker aangepast moeten worden. We horen dus graag of je het nog steeds ervaart met de versterker! 

EduardF
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb de FRA-752X besteld via Ziggo. Ik zal, nadat ik deze heb aangesloten, het netwerk een aantal dagen in de gaten houden zoals nu en dan mijn bevindingen hier melden. 

Mijn complimenten voor de betrokkenheid en kundige reacties van de forumleden/Experts die hebben gereageerd en de snelle reacties van de Community Moderator en adequate planning van monteurs. 

Ik houd jullie op de hoogte

 

EduardF
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Na een aantal weken te hebben aangekeken is het aanzienlijk verbeterd echter packetloss en latency zijn nog regelmatig hoog. Denk dat er dan ook iets mis is in het ziggo netwerk. Ik zal mijn stats even posten. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Het vermogen DS is 2~3 dBmV hoger (verbeterd) t.o.v. 3 weken geleden. Na de (laatste) reset van 11-12, 17:58 was er een periode (11-12, 21:02 tot 13-12, 9:02) waarin het OFDM-kanaal problemen vertoonde (NCP + profile FEC lock loss), maar daarna geen bijzonderheden meer. Het OFDMA-kanaal zou nog voor deze packet loss en latency spikes kunnen zorgen, ondanks de aangepaste IUC's. Echter is ook instraling van 4G uplink zichtbaar op DCID's 30 t/m 32, wat vermoedelijk afkomstig is uit de binnenhuisinstallatie.

 

Kun je een foto plaatsen van de contactdoos die is aangesloten op de uitgaande kabel op de versterker?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic