1
Vraag
2
Reageer en help mee
area62

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoge DNS en TCP latency

Goedenavond,

Kennis van me heeft al een tijdje dat het internet af en toe wegvalt. Nu heb ik recent zijn UniFi Access Points geüpdatet om meer inzicht te krijgen in wanneer het probleem zich voordoet. 

De UniFi Controller laat regelmatig hoge DNS en TCP latency zien voor verschillende WiFi clients.

Men heeft nog een Ubee modem/router, zou het wellicht daarmee te maken kunnen hebben? Ik heb ze verzocht om een Connectbox te vragen, maar nu lees ik hier dat je daar niet zomaar de DNS servers op kunt aanpassen?

Bij een vriend van me heb ik een tijdje geleden de Ziggo DNS servers weten te omzeilen door er een simpel MikroTik routertje te installeren puur en alleen als DHCP server, maar dit moet eenvoudiger kunnen c.q. niet nodig zijn toch?

10 Reacties 10
Yoshi

Level 8
  • 183Posts
  • 3Oplossingen
  • 55Likes

Ik zie dit verschijnsel ook in de controller en voor zover ik begrepen heb zijn het onschuldige meldingen die niet meteen duiden op een storing.

area62
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Het internet valt af en toe weg, de AP's zijn dan offline geweest of een muziekdienst via internet valt uit (hoor ‘ik’).

Dat lijkt mij toch wel te maken kunnen hebben met slechte/trage DNS.

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@area62 klinkt meer als problemen met Docsis signaalwaarden. Je kennis kan het beste hier op de community komen en zijn signaalwaarden posten met foto's hoe het modem aangesloten is.

Waar vind ik de up- en downstreamwaarden van mijn modem? | Ziggo Community

Yoshi

Level 8
  • 183Posts
  • 3Oplossingen
  • 55Likes

Even voor de duidelijkheid; gaan de accesspoints echt offline (dus geen werking meer) of valt de internetverbinding weg?

 

Verder moet er best wat ingesteld worden in de Unifi controller om een mooi werkend en ook goed roamend WiFi netwerk te krijgen met de Unifi accesspoints.

area62
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Vandaag Connectbox aangesloten even afwachten nu, heb daarvan alvast een uitdraai gemaakt van o.a. de Docsis signaalwaarden.

 

Soms vielen de AP's helemaal weg, maar vaak valt de internetverbinding gewoon even uit. De UniFi controller laat nog steeds DNS problemen zien.

“Client c0:d2:f3:d7:da:22 heeft problemen met het resolven van een domeinnaam naar een IP adres (DNS timeout).voor laatste 3 hours”

“Hoge TCP latency voor Client Galaxy-A40”

 

Verder denk ik dat de AP's aardig goed ingesteld staan, maar alle tips zijn welkom natuurlijk!

Yoshi

Level 8
  • 183Posts
  • 3Oplossingen
  • 55Likes

Zo een greep uit de belangrijkste settings die ik heb doorgevoerd:

 

Settings → Site → Auto-optimize network OFF

Settings → Wireless Networks → Edit → Fast Roaming OFF

Settings → Wireless Networks → Edit → DTIM 2G Period 3

Settings → Wireless Networks → Edit → DTIM 5G Period 3

Settings → Wireless Networks → Edit → 2G Data Rate Control OFF

Settings → Wireless Networks → Edit → 5G Data Rate Control OFF

 

Bij elk accesspoint aangeven dat ze de 5GHz radio volledig zendvermogen mag gebruiken. De 2.4 GHz zou ik een beetje mee spelen, maar ik heb ze op Low staan, behalve als ik dekking wens achterin de tuin, dan zet ik het dichtstbijzijnde accesspoint op de 2.4 GHz  radio op maximaal.

 

Verder werkt het bij mij het beste als ik voor elk accesspoint, en dan zowel de 2.4 GHz radio als de 5 GHz radio verschillende frequenties invoer. Anders zijn ze tegen elkaar in aan het zenden. Dat komt je roaming ook niet te goede. Bij mij werkt het het beste als ik dus niet de accesspoints zelf de frequenties laat bepalen.

 

2.4 GHz radio Channel Width op VHT40

5 GHz radio Channel Width op VHT80

 

Band Steering op elk access point op Prefer 5G

 

Ik zal misschien wel wat vergeten zijn, of dat iemand anders andere inzichten heeft. Misschien helpt het je in ieder geval goed op weg.

area62
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De settings zoals je aangeeft zo heb ik ze ook staan!

Verder kijk ik altijd per situatie of het zinvol is kanalen (en breedtes) te definieren. Zendvermogen alleen wanneer ik last heb van sticky clients.

Band Steering toevallig laatst voor het eerst gebruikt (en bleek ook zinvol te zijn).

In ieder geval bedankt voor de tips en wie weet zijn er nog members met andere inzichten, kom maar door dan.

Het bleek in ieder geval niet mogelijk te zijn om de DNS servers aan te passen op de Connectbox, vrij beperkt qua mogelijkheden inderdaad (zeker nu IPv6 standaard actief is).

Yoshi

Level 8
  • 183Posts
  • 3Oplossingen
  • 55Likes

Ik zie die meldingen dus ook in de controller, en ik heb toch echt nergens last van. Ik zie het maar als “ruis” 😉

area62
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

En ruis kan je beter geen zendtijd geven heb ik eens ooit ergens opgevangen haha 😉

Ik wacht even af hoe het loopt de aankomende dagen.

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@Yoshi “2.4 GHz radio Channel Width op VHT40”  valt bij mij onder de categorie “buren pesten”.

Hiermee zorg je bewust voor overlap met andere kanalen en daarmee interferentie waarmee je eigen kanaal en de overlappende vernield wordt. Op de 2.4 GHz band is VHT20 de enige inzetbare instelling.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic