Mijn Growatt omvormer is via een ShineLink systeem op een ethernet ingang van mijn modem aangesloten. Aanvankelijk werkte dat en kon ik zo via een app de opbrengst van mijn panelen monitoren. Sinds 19 februari 2u06 's nachts werkte het plots niet meer en was het niet meer aan de praat te krijgen. De installateur heeft daarna nog twee andere Shinelink systemen uitgeprobeerd, maar zonder resultaat en heeft het probleem toen bij Growatt neergelegd. Net kreeg ik het bericht van mijn installateur dat mijn provider de connectie tegenhoudt en dat ik naar mijn provider moest bellen om poort 5279 of 5280 opzetten. De Ziggo helpdesk heeft mij toen verwezen naar dit forum. Zou iemand mij een duidelijke instructie kunnen geven hoe ik mijn modem daarvoor moet instellen? Moet ik op bijgaande pagina zijn, zie jpg?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Vorige week heeft de installateur een nieuwe shinelink-X geleverd. Die werkte wel 'plug and play'. Ook hoefde ik hiervoor die poorten niet open te zetten. Lijkt me eigenlijk ook onveilig en ik heb die poort forwarding ook gewist. De maandopbrengst en de totale opbrengst stonden opgeslagen in de omvormer en die die staan nu in de app; de afgelopen dagopbrengsten echter niet. Ook niet van 30 dagen terug. Maar vanaf nu kan ik de opbrengst van mijn panelen dus weer bijhouden. Het is vervelend dat het 3 maanden heeft moeten duren voordat de installateur dit opgelost had.
De moraal van dit verhaal: je hoeft niet te sleutelen aan je modem, je moet gewoon werkende spullen geleverd krijgen.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
klopt. het IP adres die je moet invullen is degene die staat onder Verbonden apparaten > dan de shinelink zoeken (recht staat verbonden via ethernet *nummer*, dus even het utp kabeltje van shinelink terugvolgen naar het modem) dan staat er bijvoorbeeld onder ip adres: 192.168.178.123
die laatste nummers (achter de laatste .) heb je nodig bij poort forwarding.
bij het kopje portforwarding vul je dus ip (van de stap hierboven) in en dan bij lokale begin/eindpoort + externe begin/eindpoort 5279, protocol beide. daarna opslaan en daarna nog eentje voor poort 5280. als dit de juiste porten zijn dan zou het hierna moeten werken, ook kun je onder kopje firewall nog alles uitzetten behalve de firewall zelf. zijn 4 vinkjes onder elkaar, alleen de bovenste aan laten staan
Dan zou het volgens onderstaande instellingen dus moeten gaan werken, zie jpg's Helaas, op de ShinePhone app zie ik dat er nog steeds geen omvormer is. Wel dat de datalogger 'online' is, maar dat was die al voordat ik die poort openzette. Zal de installateur maar weer bellen.......
Wellicht helpt deze website: https://www.4blue.nl/nieuws/post/wat-te-doen-als-de-shinelink-of-shinewifi-het-niet-meer-doet#
Die portforward heb je niet nodig. Dat zijn de poorten op de Shineserver die bereikbaar moeten zijn op het internet. Portforward is alleen voor verkeer naar binnen vanaf het internet en niet nodig voor verkeer naar buiten naar het internet.
Kijk in je modem bij firewall settings, daar moet alleen bij firewall IPv4 en IPV6 een vinkje staan.
precies, dat is de juiste manier van poort forwarding. probeer nog even wat karel zegt
Bijgaand de instellingen van mijn firewall. Poortdetectie staat uit. Wat die andere twee doen IP-flood, ICMP Flood is mij niet duidelijk, maar ze zullen er toch niet voor niets staan? T.a.v. die Shinelink procedure: Die koppel procedure (stap 1 t/m 3) heb ik al heel vaak doorlopen, maar daarmee werd de omvormer niet zichtbaar. Op de Shinelink box zijn de bovenste twee ledjes aan en de derde knippert. Dus dat is OK. Het probleem zit hem volgens mij bij de zwarte stick die onder de omvormer zit. Die LED hoort rustig te knipperen. Maar dat doet hij niet. Hij knippert iedere keer een paar keer snel achter elkaar. En soms brandt hij even continue met iets rood flikkerend als je onder een hoek kijkt. En daarna gaat hij weer over op dat onrustige geknipper. In de ShinePhone app ziet hij de omvormer niet. Als ik met mijn laptop inlog op het IP adres van de Shinelink box, dan zie ik dat er geen Device SN ingevuld staat. Zie jpg Dat is volgens mij het euvel of het teken van het euvel. Ik kan alleen dat SN niet invullen. Ik heb het niet zelf aangelegd. Het is door een installateur gebeurd, dus mogelijk is het een instelling waar alleen de installateur bij kan komen. Mogelijk moest ik van Growatt die poort juist open zetten, zodat ze naar binnen kunnen om dat SN in te vullen. Dat dat de bedoeling was, vermelde het appje van mijn installateur niet, maar zou kunnen. Maar mogelijk heeft iemand op het forum een goede hint waardoor ik het zelf aan de praat kan krijgen. Overigens kan de apparatuur ook gewoon stuk zijn. Alleen zijn dan alle drie de ShineLink systemen die de installateur uitgeprobeerd heeft defect. (De oorspronkelijke en de twee vervangende). Of er is wat mis met de USB uitkoppeling van de omvormer. Maar dat is dan voor de installateur om uit te zoeken.
De vinkjes bij IP-flood en ICMP Flood kan je ook uitzetten. Dat kan juist problemen veroorzaken.
In deze handleiding moet je een serienummer en CC nummer overnemen in de daarin genoemde app.
Verder is te hopen dat iemand hier op de community je verder kan helpen met eenzelfde installatie of meer kennis over het koppelen van je GroWatt en de shinebox.
Een pluspunt is dat je met de shinebox met ethernet ben gekoppeld aan je modem en geen gebruik hoeft te maken van Ziggo’s Smartwifi wat vaak ook de nodige problemen geeft met IoT apparatuur.
Als je het weer werkend gekregen hebt en het in de toekomst weer uitvalt, ga dan niet gelijk allerlei settings wijzigen. Maar zet dan de apparatuur (modem,shinebox etc) eerst voor minimaal 30sec. uit en dan een voor een weer aan, beginnend met het modem.
Hoi @JohnJanssen
Heb je nog contact gehad met de installateur en is daar nog iets uitgekomen?
Hierbij een uitgebreide handleiding van growatt : https://p29.zdusercontent.com/attachment/11628245/t0QXv3hFDvoXraco7v5hOa7sN?token=eyJhbGciOiJkaXIiLC...
hier staat bijv ook een algemene installer code zodat u uw eigen shinephone account kan aanmaken.
Hoi @Rikst, ik heb vorige week woensdag 26 april de installateur meteen gemeld dat ik de poorten opengezet had en er later ook nog een keer over gebeld. De medewerker die het in behandeling heeft is echter met vakantie.
@JeroenWinkel, bedankt voor je handleiding. Ik heb de Shinel ink-X (=Hoofdstuk 3) De lampjes op de witte shinelink box zijn Ok (1&2 branden, 3 knippert). T.a.v. Hoofdstuk 5 & 6: Ik heb een account, dat door mijn installateur is aangemaakt. Mijn datalogger staat in mijn account, maar bij mijn Inverter staat 'No Data'. Dan volgt hoofdstuk 7 Probleem oplossingen: "Ervaart u nog steeds problemen met uw datalogger? Dan adviseren we u contact op te nemen met een installateur. Growatt heeft helaas geen installateurs in dienst om u hierbij te assisteren." Aangezien de installateur wacht tot die medewerker terug is van vakantie, heb ik die poortforwarding weer uitgeschakeld. Lijkt me veiliger. Ik schakel het wel weer even in als ze er daadwerkelijk iets aan gaan doen.
Vorige week heeft de installateur een nieuwe shinelink-X geleverd. Die werkte wel 'plug and play'. Ook hoefde ik hiervoor die poorten niet open te zetten. Lijkt me eigenlijk ook onveilig en ik heb die poort forwarding ook gewist. De maandopbrengst en de totale opbrengst stonden opgeslagen in de omvormer en die die staan nu in de app; de afgelopen dagopbrengsten echter niet. Ook niet van 30 dagen terug. Maar vanaf nu kan ik de opbrengst van mijn panelen dus weer bijhouden. Het is vervelend dat het 3 maanden heeft moeten duren voordat de installateur dit opgelost had.
De moraal van dit verhaal: je hoeft niet te sleutelen aan je modem, je moet gewoon werkende spullen geleverd krijgen.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.