ridmaur

Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Hoe verhelp ik DHCP issue met Gigabit Modem

Voor de zoveelste keer gaat mijn Gigabit modem ipv de geconfigureerde 192.168.1.xxx adressen opeens 169.xxx adressen uitdelen. Met als gevolg dat mijn hele netwerk niet meer werkt.

Opnieuw opstarten van modem werkt niet; blijft verkeerde range uitdelen. Enige wat helpt is een complete reset naar fabrieksinstellingen. Ben hier wel klaar mee. Is hier geen oplossing voor?

 

31 Reacties 31
AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3836Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes

@ridmaur 

 

Ik weet niet of ik je hiermee help, maar het apparaat dat het 169.xxx adres 'krijgt' heeft dat adres zichzelf eigenlijk gegeven. Adressen uit de reeks 169.xxx worden niet door DHCP-servers uitgegeven. Apparaten geven zichzelf dat adres als ze geen antwoord  op een DHCP-verzoek krijgen.

Mogelijke oorzaak kan zijn dat het apparaat met DHCP stuk is, de DHCP-server op het apparaat (Gigabit modem) niet gestart of vastgelopen is of de netwerkkabel stuk is om de belangrijkste te noemen. Je modem geeft dus niet de verkeerde range uit, al is dat begrijpelijk om dat te denken.

Als elk apparaat in je netwerk een 169.xxx adres krijgt, dan ligt het voor de hand dat de DHCP-server op je modem niet gestart is of niet bereikbaar voor je apparaten is.

 

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

Hoe zien de DHCPv4 instellingen op je modem/router er uit?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Is je modem omgezet wat configuratie betreft om het 3e octet te kunnen wijzigen?

Want standaard kan/kon dat niet.

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

Bij mij wel op Connectbox Giga (model melkpak).

ridmaur
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Je hebt gelijk; in een eerder draadje werd ook al geopperd dat dit komt omdat het modem de DHCP service niet snel genoeg opstart.

Blijft de vraag wat hieraan te doen? Ik ben niet al teveel netwerk techneut maar ik zie dat ik op mijn Synology NAS ook een DHCP server kan opzetten en deze dan kan uitschakelen op het modem. Maar hoe bereik ik dan het modem; waarschijnlijk niet meer op 192.168.1.1 maar ander IP adres?

ridmaur
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Connectbox Giga.png

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@ridmaur 

Terug naar fabrieksinstellingen zou niet nodig moeten zijn.

DHCP uitzetten in het menu en daarna weer aanzetten zou genoeg moeten zijn.

 

Heb je echt 250 apparaten thuis?

Zet het aantal apparaten eens lager, bijvoorbeeld 100.

 

Als dat allemaal niet werkt, dan is er iets niet goed met de connectbox.

ridmaur
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Loopt snel op met al die IOT… 🙂 Maar eens, 250 is veel; default waarde, heb ik niet aangepast.

Als modem in de 169.xxx schiet, hoe kom ik dan in de admin interface? Ik heb mijn Mac direct via internet kabel aan modem gehangen, zie dan dat die een 169.xxx adres krijgt maar heb geen idee van intern IP adres modem.

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@ridmaur 

IP van modem in jouw setup is altijd 192.168.1.1 (als dat niet werkt kun je nog 192.168.178.1 proberen).

Opstarten van het modem duurt lang, en het web-interface is nou niet bepaald snel.

 

De netwerkinstellingen op je MAC moeten op DHCP staan, tenzij je je MAC een eigen vast IP wilt geven.

 

Als je eerst je modem opstart, 5 minuten wacht en dan je MAC wakker maakt en na 1 minuut je MAC een 169 adres heeft en kabeltje bij MAC eruit en er weer in (of Wifi uit en weer aan) geen effect heeft, dan is de Connectbox Giga mogelijk kapot. 

ridmaur
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

@Marinus Ok, dank voor die info. Misschien had ik te weinig geduld maar ik kon niet meer op Connectbox Giga komen na die 169.xxx ellende na herstart via 192.168.1.1 of 192.168.178.1. Vandaar de reset naar fabrieksinstellingen.

Ik hou het in de gaten.

 

Wat als ik DHCP server van modem uitzet en een DHCP server op mijn NAS activeer?

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@ridmaur 

Ik heb dat nooit getest, maar het IP van de connectbox giga zou dan 192.168.178.1 kunnen zijn.

 

Maar los daarvan moet de ziggo apparatuur natuurlijk gewoon werken. Dus ik zou eerst dat oplossen.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemorgen @ridmaur en een warm welkom op de Community,

Zo te zien wordt er n.a.v. je vraag in dit topic al flink met je meegedacht! Is het gelukt om aan de hand van de gegeven tips het probleem op te lossen?

ridmaur
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Er wordt wel meegedacht maar de basis van het probleem (het modem wat opeens nieuwe IP adressen gaat uitdelen) is nog niet opgelost. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@ridmaur  schreef:

Er wordt wel meegedacht maar de basis van het probleem (het modem wat opeens nieuwe IP adressen gaat uitdelen) is nog niet opgelost. 


Je modem geeft geen nieuwe IP adressen uit.

Als een apparaat geen IP krijgt, dan maakt hij zelf een 169.254.XXX.XXX IP adres: APIPA - Wikipedia

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@ridmaur 

Als bijvoorbeeld je laptop ineens een 169.xxx.yyy.zzz adres krijgt, controleer dan of je vanaf dat apparaat wel de router kan bereiken op bijvoorbeeld 192.168.178.1

 

Als je wel verbinding hebt met je router, controleer dat of je laptop netwerkinstellingen op automatisch staan. 

ridmaur
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Zoals in de thread al aangegeven, ik kan de router/modem niet meer bereiken; pas na een complete reset na fabrieksinstellingen is de router/modem weer bereikbaar. Dit is gewoon een bug / issue in het modem. Waarom gaat die DHCP server zowiezo zomaar opeens andere IP adressen uitdelen?

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

Netwerk-kabel uit de PC en na 15 seconden er weer in en/of WiFi uit en na 15 seconden Wfi aan verhelpt het probleem bij mij meestal.

 

Ook al getest met een anderen netwerk-kabel? 

ridmaur
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Ja, alles. Maar uiteindelijke probleem is niet het niet kunnen bereiken van modem/router; zoals gezegd op te lossen met reset naar fabrieksinstellingen.

HET probleem is waarom de router/modem opeens, zomaar uit het niets, besluit de DHCP instellingen aan te passen. Daar zoek ik een oplossing voor. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@ridmaur "Waarom gaat die DHCP server zowiezo zomaar opeens andere IP adressen uitdelen?"

De DHCP server gaat geen andere IP adressen uitdelen.

Je apparaat maakt zelf een IP adres aan voor zichzelf, omdat die geen IP adres krijgt of oppakt van de DHCP server in het modem, dat heet een Apipa IP adres en dat zit niet in de DHCP reeks van het modem, daarom kun je het modem niet bereiken.

Lees dit eens, dan wordt het mogelijk duidelijk voor je: APIPA - Wikipedia

 

APIPA is een afkorting die staat voor Automatic Private IP Addressing. Met APIPA zullen DHCP-clients op een Microsoft-besturingssysteem zichzelf automatisch configureren met een IP-adres en een subnetmasker als er (nog) geen DHCP-server beschikbaar is en geen vast IP-adres is ingesteld. DNS-server en Routeradressen ontbreken dan in de IP-configuratie van de client. Mede hierdoor ontbreekt connectiviteit naar het internet. Clients die binnen hetzelfde netwerk voorzien zijn van een APIPA-adres kunnen onderling communiceren, al ontbreekt het veelal aan services die dit ondersteunen.

Uitgelicht topic