BosJA ,
Het invoeren van het IP-adres van de RP, in de TC-7210 bij “Network / “LAN IPv4 DNS Servers” hebt gedaan zou in principe voldoende moeten zijn.
Misschien dat er nog een paar dingetjes spelen.
1.
Soms willen instellingen bij een (Ziggo-) router beter werken, nadat je de modem-router opnieuw hebt laten opstarten.
2.
Je hebt weliswaar IPv4 firmware op de Ziggo-modem-router, maar dat wil niet zeggen dat Windows geen IPv6 gebruikt.
In de uitdraai van ipconfig /all kan je ook iets zien van een Tunnel-adapter voor Teredo-Tunneling; Jouw netwerk-kaart heeft ook nog een IPv6 Link Local Adress.
Hoe het precies werkt weet ik niet absoluut zeker, maar volgens mij moet je het zo zien:
Dat Teredo Tunneling heeft Microsoft in het besturingssysteem gestopt om alles compatibel te maken / te kunnen laten werken met websites die IPv6 vereisen / gebruiken. De netwerkkaart heeft hiertoe een tunnel verbinding voor IPv6 over IPv4 (of zo iets) met servers van Ome Bill G.. Dit tunnel-verkeer loopt dacht ik over poort 3544.
Op mijn TC-7210 heb ik thans (tijdelijk) experimentele Dual Stack firmware. Vanaf die tijd heb ik de Dual Stack-mogelijkheid ook in mijn eigen router en in de PI-Hole geactiveerd.
Voor die tijd heb ik wel geëxperimenteerd (in mijn eigen router) met een firewall-regel om poort 3544 te blokkeren (kan niet bij de TC-7210) en / of IPv6 bij de netwerk-kaart (in de PC) uit te schakelen. Ik heb toen geen nadelige zaken kunnen ontdekken.
Wat ik destijds niet geprobeerd heb, is om te kijken of de Pi-Hole beter werkt (bij gebruik van Teredo Tunneling) als je IPv6 ook activeert in de PI-Hole. Mogelijk / hopelijk verlopen dan de IPv6 DNS-verzoeken niet via de DNS-servers van Microsoft maar via de Pi-Hole. Probeer dat eerst eens.
Maar…….omdat de DHCP van de TC-7210 geen weet heeft van de IPv6 mogelijkheden van de Pi-Hole, zou je voor dit experiment de DHCP-server van de TC-7210 moeten uitschakelen en de DHCP-server van de Pi-Hole moeten activeren! Ja, de Pi-Hole kan ook als DHCP-server werken. De DNS-server adressen (Ipv4 en IPv6) hoef je in de Pi-Hole dan niet in te vullen. De Pi-Hole “weet” dat de DNS-verzoeken via hem lopen.
(dan wel weer even ipconfig /release en /renew
plus /release6 en /renew6 en eventueel ook /flushdns)