1
Vraag
2
Reageer en help mee
BosJA

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hoe verander ik het default DNS serveradres van mijn Technicolor TC7210.Z?

Ik wil van een Raspberry Pi met Pi-hole de default DNS server maken van mijn hele thuisnetwerk. Hoe krijg ik dit voor elkaar met een Technicolor TC7210.Z? Het LAN instellingenscherm ziet er zo uit:



Het IP adres van mijn Raspberry Pi is 192.168.178.28, maar op bovenstaande manier pakken gebruiken mijn apparaten alsnog Ziggo's DNS servers. In het WAN scherm valt helemaal niks aan te passen:


Hoe kan ik de DNS server kiezen?
14 Reacties 14
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
BosJA ,
kijk eens op je pc of deze instellingen ook doorgegeven worden?
op een windows-pc in de command-promt: ipconfig /all.
King006

Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
Kun je eens alle IP Adressen weghalen bij de DNS en dan 1 keer toevoegen? Heb je al eens geprobeerd om een “renew” uit te voeren op je apparaten? (ipconfig /renew op windows)
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
King006 ,
doe eerst een ipconfig /release, voor deze opdracht. 😉
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
King006
Als het werken met de commando's in een DOS-scherm wat onwennig is, kan je in plaats daarvan hetzelfde resultaat bereiken door Windows opnieuw te laten opstarten.
BosJA
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Na een release en renew krijg ik de volgende resultaten:


Hij pakt dus het goeie DNS adres, maar advertenties worden nog steeds niet geblokkeerd (wat via Pi-hole wel zou moeten gebeuren). Ziggo wordt nog wel genoemd, maar ik weet niet wat die instellingen verder inhouden.

Hartelijk dank voor alle reacties in ieder geval!
BosJA
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
King006 wrote:
Kun je eens alle IP Adressen weghalen bij de DNS en dan 1 keer toevoegen? Heb je al eens geprobeerd om een “renew” uit te voeren op je apparaten? (ipconfig /renew op windows)

Ik mag niet twee velden leeg laten, dan krijg ik "Error converting one or more entries." Als ik in plaats daarvan twee keer 0.0.0.0 opgeef, krijg ik hetzelfde resultaat als met driemaal dezelfde IPs.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
BosJA
De vermelding "dynamic.ziggo.nl" bij
"DNS Suffix Search List" en
"Connection-specific DNS Suffix"
betreft info vanuit de router (ter identificatie en heeft geen invloed op de PI-Hole of de DNS-uitvraag).

Zo heb ik mijn eigen router in cascade met de TC7210 en bij mij staat er:
DNS Suffix Search List. . . . . . : router12345.com
Connection-specific DNS Suffix . : router12345.com
want in mijn router is (door de default instellingen) "router12345.com" ingevoerd als "Domain Name". (Domain Name : router12345.com (Required by some ISPs))
Als ik zou willen, dan kan ik dat ook in mijn router wissen (het invoerveld blank maken) want het heeft geen invloed.


De Pi-hole stopt niet alle reclames. Je kan desgewenst URL's of domains toevoegen aan de Blacklist of zelfs hele lijsten toevoegen (uit andere bronnen) om te laten blocken.
Als je bij de PI-Hole op het dashboard kijkt kan je zien hoeveel queries er al geblocked (op die dag) zijn.
BosJA
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
DennyW Er worden nog steeds geen advertenties geblokkeerd (wat wordt bevestigd door deze site: https://blockads.fivefilters.org/?pihole), ondanks dat het DNS resolven nu schijnbaar via de Pi-hole verloopt. Zou u mij misschien een screenshot van uw routerinstellingen kunnen sturen, zodat ik kan zien hoe u uw DNS geconfigureerd heeft?
BosJA
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Ah wacht, ik ben stom geweest en had de DNS op deze ene laptop waarop ik werk lokaal aangepast, en dat was ik vergeten. Nu ik dat weer op Obtain DNS server address automatically heb staan worden Ziggo's servers weer gebruikt. Het is me dus nog niet gelukt om de Pi-hole als network-wide resolver in te stellen. Het is echter nog wel vreemd dat deze laptop dan alsnog advertenties binnenkreeg.
King006

Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
Dus je ziet op die laptop weer de DNS van Ziggo? Is Pi-hole wel goed geïnstalleerd en actief? werkt de interface? wat geeft die aan?
BosJA
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
King006 wrote:
Dus je ziet op die laptop weer de DNS van Ziggo? Is Pi-hole wel goed geïnstalleerd en actief? werkt de interface? wat geeft die aan?

Als het goed is wel. Ik heb de webinterface en querylogfunctionaliteit niet geïnstalleerd. De tail van de log geeft wel wat errors:

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Geef eens het commando

pihole -r

in op de RP, om de installatie te repareren / te her-configureren.


**EDIT**
Niet alle reclames worden tegen gehouden. In combinatie met een ad-blocker werkt het heel redelijk.

Ik ben de Pi-Hole niet alleen gaan gebruiken vanwege de hindelelijke reclames, maar ook om wat andere narigheid buiten de deur te houden. Voor die tijd gebruikte ik al alternatieve DNS-servers, omdat die van Ziggo nogal eens door onverlaten “bestookt” werden / worden.

De DNS-instellingen in mijn router zijn voor sommige wellicht iets minder gangbaar. Ik kan de DNS-servers op meer dan één plek configureren.

Bij de WAN-instellingen verwijs ik niet naar de PI-Hole maar naar alternatieven DNS-servers, omdat bij het opstarten van de router t.b.v. het log al een timeserver gezocht wordt; het LAN-gedeelte waarop de RaspberryPi aangesloten is, is in dat stadium nog niet online. Doe ik het niet zo, dan blijft de klok van mijn eigen router een paar jaar achterlopen; synchroniseren met de time-server lukt dan niet meer.
Vervolgens heb ik bij de DHCP-instelling het IP-adres van de PI-Hole opgegeven.
Op die manier DNS instellen kan bij de TC7210 niet. Daar kan je maar op één plek de DNS-server vermelden.
BosJA
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
DennyW wrote:
Geef eens het commando

pihole -r

in op de RP, om de installatie te repareren / te her-configureren.

Dat werkte in ieder geval voor het blokkeren van de advertenties! Hartelijk dank voor die tip! :smile: Het lukt me alleen nog steeds niet om mijn hele thuisnetwerk op dat DNS adres te zetten.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
BosJA ,
Het invoeren van het IP-adres van de RP, in de TC-7210 bij “Network / “LAN IPv4 DNS Servers” hebt gedaan zou in principe voldoende moeten zijn.

Misschien dat er nog een paar dingetjes spelen.
1.
Soms willen instellingen bij een (Ziggo-) router beter werken, nadat je de modem-router opnieuw hebt laten opstarten.

2.
Je hebt weliswaar IPv4 firmware op de Ziggo-modem-router, maar dat wil niet zeggen dat Windows geen IPv6 gebruikt.
In de uitdraai van ipconfig /all kan je ook iets zien van een Tunnel-adapter voor Teredo-Tunneling; Jouw netwerk-kaart heeft ook nog een IPv6 Link Local Adress.

Hoe het precies werkt weet ik niet absoluut zeker, maar volgens mij moet je het zo zien:
Dat Teredo Tunneling heeft Microsoft in het besturingssysteem gestopt om alles compatibel te maken / te kunnen laten werken met websites die IPv6 vereisen / gebruiken. De netwerkkaart heeft hiertoe een tunnel verbinding voor IPv6 over IPv4 (of zo iets) met servers van Ome Bill G.. Dit tunnel-verkeer loopt dacht ik over poort 3544.

Op mijn TC-7210 heb ik thans (tijdelijk) experimentele Dual Stack firmware. Vanaf die tijd heb ik de Dual Stack-mogelijkheid ook in mijn eigen router en in de PI-Hole geactiveerd.
Voor die tijd heb ik wel geëxperimenteerd (in mijn eigen router) met een firewall-regel om poort 3544 te blokkeren (kan niet bij de TC-7210) en / of IPv6 bij de netwerk-kaart (in de PC) uit te schakelen. Ik heb toen geen nadelige zaken kunnen ontdekken.

Wat ik destijds niet geprobeerd heb, is om te kijken of de Pi-Hole beter werkt (bij gebruik van Teredo Tunneling) als je IPv6 ook activeert in de PI-Hole. Mogelijk / hopelijk verlopen dan de IPv6 DNS-verzoeken niet via de DNS-servers van Microsoft maar via de Pi-Hole. Probeer dat eerst eens.
Maar…….omdat de DHCP van de TC-7210 geen weet heeft van de IPv6 mogelijkheden van de Pi-Hole, zou je voor dit experiment de DHCP-server van de TC-7210 moeten uitschakelen en de DHCP-server van de Pi-Hole moeten activeren! Ja, de Pi-Hole kan ook als DHCP-server werken. De DNS-server adressen (Ipv4 en IPv6) hoef je in de Pi-Hole dan niet in te vullen. De Pi-Hole “weet” dat de DNS-verzoeken via hem lopen.
(dan wel weer even ipconfig /release en /renew plus /release6 en /renew6 en eventueel ook /flushdns)
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic