Ik maak een aantal services bereikbaar via IPv4 (NAT) en IPv6. Aangezien er geen tekort is aan IPv6 adressen neem ik aan dat de toegewezen IPv6 vast is of vaster dan de IPv4 lease timer.
Kan iemand van Ziggo aangegeven hoe vast de IPv6 prefix is die wordt toegewezen?
De vraag achter de vraag is dat ik interne services bereikbaar wil maken vanuit Internet en er op moet kunnen vertrouwen dat mijn firewall IPv6 instelling en rules niet periodiek wijzigen.
Opgelost! Ga naar oplossing.
De IPv6-prefix kan (zeer) sporadisch wijzigen, net als het IPv4-adres, maar kan in principe jaren hetzelfde blijven.
Ik lees in een ander topic dat je van bridge mode en een eigen router gebruik maakt. Belangrijk is dat de DHCPv6 DUID op de router hetzelfde blijft.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
De IPv6-prefix kan (zeer) sporadisch wijzigen, net als het IPv4-adres, maar kan in principe jaren hetzelfde blijven.
Ik lees in een ander topic dat je van bridge mode en een eigen router gebruik maakt. Belangrijk is dat de DHCPv6 DUID op de router hetzelfde blijft.
Ik probeer op mijn pfSense alles dat een vast ip adres moet hebben op mijn lokaal netwerk een ULA adres te geven door DHCPv6 en voor systemen die uitgaande internet verbinding maken krijgen SLAAC adressen. Dat schijnt niet samen te kunnen.
Als ik dan met Npt hele prefix forward. Dan veranderd de prefix maar de suffix blijft hetzelfde.
Op die manier probeer ik samen met DDNS een eventuele verandering van de prefix automatisch aan te passen waardoor mijn servers ook over IPv6 bereikbaar blijven zonder dat ik handmatig allerlei zaken moet aanpassen.
Als ik slaac én dhcpv6 instel op een netwerk staat bij dhcpv6 server de ziggo prefix al vast voor ingesteld ik kan dan dus geen ula instellen. Nu weet ik dat ik bij RA die ula range kan instellen maar daar kan ik dan geen duid/ipv6 reserveringen meer doen dan zal ik ula's statisch moeten instellen denk ik.
Dus best wel rottig als Ziggo op een dag mijn prefix veranderd ook al heb ik duid vast staan kan die nog steeds veranderen waar ik niet op zit te wachten.
Die prefix is wel stabiel bij mij. Behalve als ik mijn router officieel reboot, dan krijg ik een nieuwe. Trek ik lomp de stekker uit mijn router en start hem opnieuw, dan houd ik de prefix. Ergens in het afsluitproces doet mijn router dus een prefix release. Ik heb dat nog niet uit kunnen zetten (ER Lite). Als iemand weet hoe ik dat doe dan graag.
Bij mij is de prefix ook al vanaf de eerste dag ~ een jaar geleden nog steeds hetzelfde.
Ik heb daarvoor de DUID vast ingesteld in pfSense.
en (do not allow PD/address release)
@RandomGoede info. Ik heb het gelijk ingesteld met "Insert the existing DUID" optie. Dit levert een getal op dat bij mij iets van 28 getallen lang is. xx:xx ...
Afwachten of het de komende dagen/weken/jaren stabiel blijft. 😉
Ja klopt dat klinkt als een duid inderdaad.
Als het goed is moet IPv6 nu niet meer veranderen als je router reboot.
Maar Ziggo kan nog altijd de prefix vernieuwen het blijft dynamisch.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.