Vraag
Reacties
Oplossing
rboorsma
Level 3

Hoe stel ik mijn SmartWifi modem in i.c.m. Deco M5 en NAS?

Graag jullie hulp bij aansluiten van SmartWifi modem.
Ik lees verschillende verhalen over de bridge modus wanneer je deco apparatuur gebruikt.
Ik heb verschillende deco's m5 door het huis.
woonkamer = bedraad vanaf modem, hierop is de next mini aangesloten 
meterkast = bedraad vanaf modem
slaapkamer = draadloos
zolder = draadloos

in de meterkast heb ik ook een NAS harddisk die is bedraad aangesloten op de deco M5 in de meterkast.
Nu heb ik op dit moment de connectbox en deze heb ik niet in de bridge modus staan aangezien ik anders niet gebruik kan maken van de LAN aansluitingen op de modem aangezien er dan maar 1 beschikbaar is in de bridge modus.
Wat kan ik nu het beste doen wanneer ik straks de smartwifi modem in bridge modus wil zetten.
Moet/kan ik dan met een switch werken? dus de enige LAN aansluiting van de modem verbinden met de switch en vervolgens vanuit de switich meerdere bedrade aansluitingen maken richting Deco M5 woonkamer, NAS.

Alvast bedankt voor jullie reactie! 

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
33 Reacties 33
rboorsma
Level 3
Topicstarter

Maar dan hoeft de switch er niet meer tussen ivm genoeg lan aansluitingen op modem. Maar als ik de deco m5 in woonkamer wel bedraad wil aansluiten, die sluit ik dan ook op de modem aan?

En alle m5 komen dan als accesspoint mode?

0 Kudos
rboorsma
Level 3
Topicstarter

dus samengevat wat ik nu moet doen:
1. Ziggo modem in router mode zetten
2. M5 meterkast bedraad aansluiten op de modem LAN 1
3. NAS bedraad aansluiten op de modem LAN 2? (voorheen had ik de NAS bedraad aangesloten op de M5 meterkast)
4. M5 woonkamer wil ik ook graag bedraad aangesloten hebben, deze kan ik dan aansluiten op modem LAN 3

Vervolgens moeten alle M5 deco's in de AP mode?

Switch is hierdoor overbodig tenzij ik niet meer voldoende LAN aansluitingen heb.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Dat klopt allemaal. De NAS kan ook op een van de Deco's aangesloten worden, maar direct op het modem is het beste. AP mode heeft alleen betrekking op de hoofd-Deco, de andere Deco's zijn altijd access points.

0 Kudos
rboorsma
Level 3
Topicstarter

hij zet nu standaard mijn deco M5 in de meterkast op bewerkingsmodus Wifi-router (standaard) en niet op access point. Gaat dit goed dan?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Geen probleem, dit kun je later nog aanpassen.

0 Kudos
rboorsma
Level 3
Topicstarter

Ik heb de nas nu aangesloten op de modem. Laptop zit op wifi van de deco M5. Als ik fe nas wil benaderen zegt ie dat ik geen toegang heb. Moet de NAS toch op de M5 aangesloten worden? Aangezien ze anders niet dezelfde wifi hebben. Heb namelijk de deco M5 een andere SSID gegeven. Netwerknaam van ziggo + TPdeco 

Dus modem is Ziggo0792765 en M5 is Ziggo0792765-TPdeco.

Gaat dit wel goed?

0 Kudos
Pasi
Level 19

Staat de Deco set al in AccessPoint mode ?

Zodra dat gedaan is, is wifi en bekabeld één groot netwerk geworden !

0 Kudos
rboorsma
Level 3
Topicstarter

nog niet. ga ik nu doen

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Met de Deco's in AP mode moet de NAS weer bereikbaar zijn vanaf de laptop. De NAS kan op het modem aangesloten blijven. Mogelijk moet je alleen even je laptop opnieuw laten verbinden na de wijziging naar AP mode.

0 Kudos
rboorsma
Level 3
Topicstarter

staat nu in accesspoint en NAS is ook te benaderen nu

Pasi
Level 19

@rboorsma  schreef:

staat nu in accesspoint en NAS is ook te benaderen nu

Een applaus voor u en voor @tobiastheebe lijkt me op z'n plaats 👏👏👏😉 !

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Een hoop extra werk en onnodige handelingen terwijl alleen aanpassing naar AP mode nodig was, maar mooi als het nu opgelost is.

rboorsma
Level 3
Topicstarter

Iedereen heel erg bedankt voor de hulp! Het werkt allemaal.

De deco M5 woonkamer is nu bedraad. Helemaal top!

Nog 1 klein vraagje: de deco meterkast is wel met ethernet kabel aangesloten maar er staat geen kabel teken bij. Klopt dit?

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Fijn om te lezen en graag gedaan. De hoofd-Deco kan uitsluitend via ethernet verbonden worden, het klopt dat je daar geen aanduiding van ziet.