Vraag
Reacties
Oplossing
rboorsma
Level 3

Hoe stel ik mijn SmartWifi modem in i.c.m. Deco M5 en NAS?

Graag jullie hulp bij aansluiten van SmartWifi modem.
Ik lees verschillende verhalen over de bridge modus wanneer je deco apparatuur gebruikt.
Ik heb verschillende deco's m5 door het huis.
woonkamer = bedraad vanaf modem, hierop is de next mini aangesloten 
meterkast = bedraad vanaf modem
slaapkamer = draadloos
zolder = draadloos

in de meterkast heb ik ook een NAS harddisk die is bedraad aangesloten op de deco M5 in de meterkast.
Nu heb ik op dit moment de connectbox en deze heb ik niet in de bridge modus staan aangezien ik anders niet gebruik kan maken van de LAN aansluitingen op de modem aangezien er dan maar 1 beschikbaar is in de bridge modus.
Wat kan ik nu het beste doen wanneer ik straks de smartwifi modem in bridge modus wil zetten.
Moet/kan ik dan met een switch werken? dus de enige LAN aansluiting van de modem verbinden met de switch en vervolgens vanuit de switich meerdere bedrade aansluitingen maken richting Deco M5 woonkamer, NAS.

Alvast bedankt voor jullie reactie! 

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Met het modem in bridge mode kan hierop alleen de eigen router aangesloten zijn en werkt jouw huidige aansluitwijze niet meer naar behoren, zoals je zelf ook aangeeft. Als je toch het modem in bridge mode wenst te configureren, dan zou je achter Deco (meterkast) een switch moeten plaatsen en daarop de Deco (woonkamer), NAS en overige apparatuur moeten aansluiten.

Met de huidige aansluitwijze zouden de Deco's in access point mode geconfigureerd moeten zijn, klopt dat? Zie de pagina Meer → Geavanceerd → Bewerkingsmodus in de app. In dit geval is de configuratie al in orde en hoef je verder niets aan te passen.

Bekijk in context

0 Kudos
33 Reacties 33
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Met het modem in bridge mode kan hierop alleen de eigen router aangesloten zijn en werkt jouw huidige aansluitwijze niet meer naar behoren, zoals je zelf ook aangeeft. Als je toch het modem in bridge mode wenst te configureren, dan zou je achter Deco (meterkast) een switch moeten plaatsen en daarop de Deco (woonkamer), NAS en overige apparatuur moeten aansluiten.

Met de huidige aansluitwijze zouden de Deco's in access point mode geconfigureerd moeten zijn, klopt dat? Zie de pagina Meer → Geavanceerd → Bewerkingsmodus in de app. In dit geval is de configuratie al in orde en hoef je verder niets aan te passen.

0 Kudos
Pasi
Level 19

@rboorsma  schreef:

...
Ik lees verschillende verhalen over de bridge modus wanneer je deco apparatuur gebruikt.
Ik heb verschillende deco's m5 door het huis.

Alvast bedankt voor jullie reactie! 

Als u de Ziggo Modem/Router in bridge mode wil laten zetten, dan moet u daarop natuurlijk wel weer een ( andere ) router aansluiten. Anders is uw netwerk niet beschermd door o.a. een firewall en is dan alles direct aangesloten op én bereikbaar vanaf, het internet.

U zou de Deco M5 als router kunnen gebruiken, maar in die mode kan u de andere M5's niet zo aansluiten zoals u nu hebt gedaan. Want zo te lezen hebt u de Deco set in AccessPoint mode staan, gezien meerdere M5's rechtstreeks ( parallel ) op de Ziggo Modem/Router zijn aangesloten.

Wilt u uw huidige Deco setup zo houden, dan moet u een andere router kopen ( die natuurlijk al uw wensen v.w.b. een router vervult ) en die ( qua achterliggend ) netwerk net zo aansluiten, zoals nu uw huidige router. De Wan poort sluit u dan op Ziggo's bridge router aan.

M.b.t. de Deco's, leest u Leidraad voor TP-Link DECO eens. Het is dan wel een bijna 4 jaar oud 'document', maar misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.

0 Kudos
rboorsma
Level 3
Topicstarter

Dag Tobias, bedankt voor reactie.

De deco staat ingesteld als router, zie printscreen.

Wat zou ik nu moeten doen?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Met de Deco's in router mode zou met de huidige aansluitwijze Deco woonkamer via Wi-Fi met Deco meterkast moeten verbinden, ondanks dat Deco woonkamer via ethernet is verbonden, aangenomen dat Deco meterkast de 'hoofd'-Deco is. Voor de huidige aansluitwijze moet 'access point' ingesteld worden.

Pasi
Level 19

@rboorsma  schreef:

...

De deco staat ingesteld als router

...

Dat is vreemd, want zo te lezen zijn de M5's in de woonkamer en de meterkast rechtstreeks op de Ziggo Modem/Router aangesloten.

Of is de M5 in de woonkamer op de M5 in de meterkast aangesloten, want dan zou Wifi-Router wel kunnen werken.

Werken alle M5 stations nu wel ?

0 Kudos
rboorsma
Level 3
Topicstarter

M5 woonkamer is aangesloten op ziggo modem 

0 Kudos
Pasi
Level 19

@rboorsma  schreef:

M5 woonkamer is aangesloten op ziggo modem 

Dat is vreemd, dan zijn beide M5's ( woonkamer en meterkast ) dus direct ( parallel met elkaar ) op de Ziggo Modem/Router aangesloten en dat zou alleen in AccessPoint mode kunnen werken.

Dat in tegenstellingen tot Wifi-Router mode, waar bij alle M5's ( netwerk technisch ) achter de master Deco ( die in de meterkast ? ) moeten worden aangesloten.

Of de M5 in de woonkamer is een extra/apart Deco netwerk, waarbij deze M5 dan natuurlijk ook de master is van dat netwerk. Of deze is ( zoals @tobiastheebe al aangeeft ) m.b.v. wifi gekoppeld aan de master M5 ( in de meterkast ? ), waarbij de netwerkkabel geheel niet gebruikt wordt.

Dát zou overigens in de Deco app zichtbaar moeten zijn, zie het wifi teken in de rode cirkeltjes in het onderstaand voorbeeld.

Deco.png

0 Kudos
rboorsma
Level 3
Topicstarter
  • Hierbij de printscreens
0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De app laat zien dat 'woonkamer' via Wi-Fi met 'meterkast' is verbonden, zoals verwacht. Zoals eerder aangegeven moet de bewerkingsmodus aangepast worden naar 'access point'.

rboorsma
Level 3
Topicstarter

Bedankt voor je hulp/reactie. Zodra ik de nieuwe modem heb ontvangen ga ik er mee aan de slag

0 Kudos
rboorsma
Level 3
Topicstarter

Goedemiddag, ik heb de nieuwe modem aangesloten en in de bridge modus gezet en de deco M5 verbonden met kabel met de modem.
in poort LAN 1 (geel). Nu werkt het internet op mijn laptop wel maar niet op mijn mobiel en tablets.
Hoe kan dit?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

In bridge mode moet alleen de eigen router (in jouw geval Deco meterkast) op het modem aangesloten zijn. Andere apparaten moeten via de Deco's verbonden worden. Is dit het geval? Heb je eerder router mode naar AP mode aangepast op de Deco's n.a.v. onze eerdere suggesties, dan moet je dit terug aanpassen naar router mode. Start het modem opnieuw op nadat je andere apparaten van het modem hebt ontkoppeld en/of de Deco's terug in router mode hebt geconfigureerd.

Mijn advies is overigens nog steeds de configuratie modem in router mode + Deco's in AP mode.

0 Kudos
rboorsma
Level 3
Topicstarter

ja ik heb de router (deco M5) aangesloten op de LAN 1 poort (geel). Andere apparaten zijn via switch verbonden met de hoofd Deco M5 in meterkast.
De deco m5 staat nu in Access point modus.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Met het modem in bridge mode moeten de Deco's in router mode geconfigureerd zijn. AP mode werkt alleen met het modem in router mode.

0 Kudos
rboorsma
Level 3
Topicstarter

Ben nu weer aan t instellen maar krijg nu de melding dat de deco m5 meterkast niet verbonden is met de modem met een ethernetkabel terwijl dit wel het geval is.

Heb al nieuwe kabel aangesloten maar dan nog krijg ik de melding

0 Kudos
Jos P
Level 10

@rboorsmaIk heb even het draadje doorgelezen. Maar wat wil je bereiken met de bridge modus?

De aansluiting zoals die was het modem van ziggo (niet in bridge) en daar de deco's al dan niet bedraad op aangesloten (in accespoint modus). Met een NAS op het ziggo modem aangesloten was een prima uitgangspunt.

Bridge modus is leuk als je meer controle wil hebben en een eigen router erachter gaat zetten met meer geavanceerde mogelijkheden. De deco's zijn helemaal prima, maar even beperkt in hun kunnen dan het reguliere Ziggo modem.

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Dat is een gevolg van de huidige (foutieve) configuratie. Beste is om het modem terug in router mode te configureren en vervolgens de Deco's achtereenvolgens kort stroomloos te maken, beginnend met de hoofd-Deco (meterkast). De Deco's kunnen hierbij in AP mode geconfigureerd blijven.

0 Kudos
rboorsma
Level 3
Topicstarter

En dan de modem ook op router te laten staan en vervolgens bedraad naar M5 meterkast en via switch naar NAS en woonkamer?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Klopt. Met het modem in router mode kun je weer apparaten direct op het modem aansluiten zoals in de oorspronkelijke situatie, dit adviseer ik i.i.g. voor de NAS.