Vraag
Reacties
Bas17
Level 1

Hoe ontvang of configureer ik een vast IP adres op het modem?

Goedendag,

Sinds ik in maart 2025 een nieuw modem van Ziggo heb ontvangen, heb ik inmiddels al drie keer een ander IP-adres toegewezen gekregen. Dit is erg vervelend, omdat ik als particulier websites beheer die beveiligd zijn met IP-whitelists. Hierdoor heb ik in korte tijd al drie keer op omslachtige wijze mijn toegang opnieuw moeten regelen.

De klantenservice van Ziggo gaf aan dat ik een zakelijk abonnement zou moeten nemen om een vast IP-adres te krijgen. Vreemd genoeg had ik vóór de installatie van het nieuwe modem nooit dit probleem. Is er misschien iets veranderd in het beleid van Ziggo?

Heeft iemand hier ervaring mee of misschien een gouden tip om dit probleem op te lossen?

Alvast dank!
Groet, Bas

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
3 Reacties 3
tobiastheebe
Level 20

Volledig statische IP-adressen zijn alleen bij Zakelijk Internet Pro beschikbaar. Echter zou het IP-adres ook bij particulier en kleinzakelijk jarenlang hetzelfde moeten blijven alleen bij werkzaamheden aan het CMTS mogen veranderen. Dit staat in principe los van de leasetijd (die overigens 1 week zou moeten zijn) en aan het beleid is niets veranderd.

Ik gebruik zelf een modem (Ubee UBC1318) in bridge mode + eigen router (Ubiquiti ER-4). Mijn IP-adres is eind 2022 voor het laatst veranderd, daarvoor in eind 2019 toen ik bridge mode ging gebruiken op mijn vorige modem (Compal CH7465). Begin 2024 heb ik IPv6 geconfigureerd, daar nog geen veranderd(e) IP-adres op WAN of delegated prefix waargenomen. Ik beheer zelf ook websites (op een thuisserver) die met IP whitelists op de router beveiligd zijn. Tegenwoordig wordt echter geadviseerd om met modernere en flexibelere toegangsmethodes te werken, zoals een VPN en/of 2FA.

• Welk type modem gebruik je, ik vermoed een Sagemcom F3896?
  • Gebruik je het modem in router mode of in bridge mode i.c.m. een eigen router?
Bas17
Level 1
Topicstarter

Dank voor je reactie.

Ik heb inderdaad een Sagemcom F3896...
Het modem wordt als router gebruikt (wifi uit) en ik heb een losse wifi router als AP aangesloten.

Terwijl ik zojuist de onderkant van het modem even bekeek ging hij spontaan herstarten (geen idee waarom).

Ik kan nu wel concluderen dat het IPv6 adres wederom anders is dan een paar dagen geleden.
Ik heb ook het IPv4 adres laten whitelisten en dat is na herstart modem wel hetzelfde gebleven.
Ik kijk het even aan met de IPv4 whitelisting en anders maar beramen op alternatieven beveiliging.

Groet, Bas

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Wellicht ten overvloede: bij IPv6 whitelisting zou je de delegated prefix moeten opgeven, bijvoorbeeld 2001:1c00:1234:5600::/56, of 2001:1c00:1234:5600::/64 specifiek voor het LAN. Het WAN-adres wordt alleen door de modemrouter zelf gebruikt.

Na inloggen op het modem via 192.168.178.1 zou je op het tabblad Netwerk historie op de pagina Geavanceerde instellingen → Hulpmiddelen → Netwerk status de oorzaak van de reboot moeten zien.

0 Kudos