1
Vraag
2
Reacties
LTW

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hoe moet je je MTU aanpassen?

Hoe moet je je mtu aanspassen mijn router is een sitecom n300 x4
E mijn modem is een EPC3928AD
Ik wil dit doen om van mijn network error af te komen in gta 5
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Hoot_Posthorn

Level 7
  • 158Posts
  • 12Oplossingen
  • 109Likes
LTW Welkom in de wondere wereld van IP 😄
Maak je op voor een wilde rit !
Eerlijk gezegd denk ik niet dat je moet of hoeft te prutsen aan je router.
Als je de MTU van je router zou aanpassen, zou je xbox nog steeds 'te grote' pakketten sturen, wat weer vertraging met zich mee kan brengen.

Wat je wel eens kunt proberen:
Hang je PC eens aan je router.
In een dos window gaan we dan op zoek naar de optimale settings, door gebruik te maken van PING

Je wilt een ping uitsturen met het "don'f fragment" bit aan, en zelf kunnen bepalen hoe groot het ping bericht kan zijn.
Door het don't fragment aan te zetten zal een machine pas antwoord geven als het pakket wat je hem stuurt nog past in zijn MTU.

Zie de ping syntax (voor windows) hier: https://www.computerhope.com/pinghlp.htm
Dus, om te beginnen gaan we kijken of we bij de Google DNS kunnen komen:

Ping 8.8.8.8 in een DOS scherm (of command scherm of hoe dat tegenwoordig heet)
Hier hoor je gewoon antwoord te krijgen.

De vervolg stap:
Ping -f -l 1472 8.8.8.8

Met
-f zetten we "don't fragment" aan
-l geven we de lengte van de payload (inhoud kofferbak)
..en 8.8.8.8 is het ip adres van een van de google DNS servers.

Als je antwoord krijgt zit je goed,
Als je geen antwoord krijgt, dan is de kans groot dat het niet past.
Doe dan 1472 -8, en gebruik dat getal met de volgende ping.
ping -f -l 1464 8.8.8.8
blijf met -8 aan de gang tot je wel antwoord krijgt

Zet het resultaat maar in deze thread.

Groet van Hoot

Bekijk in context

18 Reacties 18
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Wat voor netwerk error krijg je letterlijk te zien?
Hoot_Posthorn

Level 7
  • 158Posts
  • 12Oplossingen
  • 109Likes
Een snelle zoekslag op google levert een aantal hits op. Ik keek uit nieuwsgierigheid op een Reddit post. Daar hebben ze het over het instellen van de MTU op de Playstation naar een waarde tussen 700 en 800 bytes.

Meh. Niet doen. Zeker niet op de router (waar al je mede gezinsleden gebruik van maken).

Als je interesse hebt in een stukje technische achtergrond kun je eens kijken naar deze thread: https://community.cisco.com/t5/other-network-architecture/why-the-mtu-size-is-1500/td-p/105418


Het makkelijkst om uit te leggen is via dit plaatje.
Da's een 'netwerk karretje' die je over het Internet stuurt. De Maximale grootte is 1518 bytes.
Normaal stellen we 1500 bytes in. Die 18 bytes die je dan niet gebruikt.. vergeet die maar even.

Alle blokjes in zo'n netwerk pakket zijn nodig en hebben een vaste lengte. Behalve het grijze deel, want dat is namelijk de ruimte voor de data die je wilt overbrengen. De kofferbak van het karretje, zeg maar.

Als je nu de MTU kleiner maakt, dan ga je dus de ruimte voor de data kleiner maken.
Je kofferbak wordt kleiner.
Erg? Nou, voor een spraakverbinding niet. Dat zijn sowieso kleine brokjes data. Ik denk dat de meeste spellen ook kleine brokjes data versturen.

Maar dan nog, als je alleen maar kleine brokjes data wilt versturen dan zijn je karretjes (ethernet frames) automatisch kleiner, want er zit dus niet zoveel in het grijze gedeelte.

Maar je MTU (maximale grootje van de karretjes) op de router "dwingen" om kleine pakketjes te versturen betekent dat de router alle pakketten die dan groter zijn dan 700-800 bytes opgeknipt worden en in twee of drie afzonderlijke karretjes verstuurd worden. Met andere woorden, je Internet verbinding wordt 3x zo traag voor webbrowsen, foto's kijken enzovoort. En niet alleen voor je PS, maar voor alle pc's en smartphones die via die Sitecom lopen.

Ik denk dat we je beter kunnen helpen als je ons wilt vertellen welk probleem je probeert op te lossen.
En als je erbij kunt vertellen hoe lang je dat probleem hebt, of hoe vaak, dan kunnen we beter met je meedenken.

( meelezers.. ja het verschil tussen UDP en TCP is bekend, maar niet op voorhand relevant voor deze vraag)
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Ik weet niet hoe het met andere modems zit maar bij mij (de Mediabox XL) is 1472 de maximale MTU zonder fragmentatie.
Marianne
Community Developer
Community Developer
  • 1600Posts
  • 139Oplossingen
  • 1821Likes
Hi LTW, welkom op de Community. Zo te zien is o.a. Hoot_Posthorn flink op onderzoek uitgegaan voor je, lekker bezig!

Heb je al gekeken naar bovenstaande tips?
LTW
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Hoot_posthoorn ik heb sitecom router voor mezelf. Mijn probleem is dat ik niet meer somige games kan spelen. Er staat dan unknown network error. Ik kreeg dat na een ziggo storing bij mij in huis. Maar bedankt dat je hebt gereageerd hebt. Als je meer weet met router dan hoor ik graag wat ik moet meschien moest ik wat meer inf. Geven over wat het probleem volgende keer is. Ik wil iedereen bedankrn voor de reacties.

Touwens het is voor mijn xbox one.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Je Router is een nogal oud beestje. Wil je daar wel mee verder?
De Ethernet poorten zijn 100 Mbps en Wireless laat ook te wensen over. Hmm.
https://tweakers.net/pricewatch/447528/sitecom-x4-n300/specificaties/
Ik ben erg voor duurzaamheid, maar in dit geval.....

Het kabelmodem van je EPC3928AD in Bridge kan nog wel prima zijn. Wat is de snelheid van je abo?
Bij 250/50 zou het nog net kunnen, denk ik.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/cisco-epc3928/
Helaas geen details daar over de max snelheid van het kabelModem.

Heb ff gekeken in het Manual van je Sitecom. Gebruikelijk is dat de standaard max MTU-size 1500 is.
Zag niks over hoe je dit op je Sitecom kunt instellen.
Er is iets aan de hand. Dat is duidelijk.
Wat precies, weet ik nog niet uit de info die je gaf.
Jbr67

Level 11
  • 524Posts
  • 7Oplossingen
  • 124Likes
hanh wrote:
Je Router is een nogal oud beestje. Wil je daar wel mee verder?
Ik ben erg voor duurzaamheid, maar in dit geval.....
Heb ff gekeken in het Manual. Gebruikelijk is dat de standaard max MTU-size 1500 is.
Zag niks over hoe je dit op je Sitecom kunt instellen.
Er is iets aan de hand. Dat is duidelijk.
Wat, weet ik nog niet.


Kleine aanvulling nog op wat @hanh schrijft. De MTU size is link/medium specifiek.
DOCSIS: 1518
(standaard) Ethernet: 1500
Voor 802.11 (Wifi): 2304
Zie ook hier:
https://www.juniper.net/documentation/en_US/junos/topics/reference/general/interfaces-media-mtu-size...
en hier
https://networkengineering.stackexchange.com/questions/32970/what-is-the-802-11-mtu

Ciao,
Jbr
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Je zou in de router (firewall) eens kunnen zoeken of er iets ingeschakeld staat van "Block ICMP" of soortgelijke naam.

Als ICMP geblokkeerd staat dan is ook het "onderhandelen" over de MTU size niet meer mogelijk, omdat dat ook via ICMP loopt.

En verschillende routers hebben de mogelijkheid om ICMP packets te blokkeren in de firewall.
Hoot_Posthorn

Level 7
  • 158Posts
  • 12Oplossingen
  • 109Likes
LTW Welkom in de wondere wereld van IP 😄
Maak je op voor een wilde rit !
Eerlijk gezegd denk ik niet dat je moet of hoeft te prutsen aan je router.
Als je de MTU van je router zou aanpassen, zou je xbox nog steeds 'te grote' pakketten sturen, wat weer vertraging met zich mee kan brengen.

Wat je wel eens kunt proberen:
Hang je PC eens aan je router.
In een dos window gaan we dan op zoek naar de optimale settings, door gebruik te maken van PING

Je wilt een ping uitsturen met het "don'f fragment" bit aan, en zelf kunnen bepalen hoe groot het ping bericht kan zijn.
Door het don't fragment aan te zetten zal een machine pas antwoord geven als het pakket wat je hem stuurt nog past in zijn MTU.

Zie de ping syntax (voor windows) hier: https://www.computerhope.com/pinghlp.htm
Dus, om te beginnen gaan we kijken of we bij de Google DNS kunnen komen:

Ping 8.8.8.8 in een DOS scherm (of command scherm of hoe dat tegenwoordig heet)
Hier hoor je gewoon antwoord te krijgen.

De vervolg stap:
Ping -f -l 1472 8.8.8.8

Met
-f zetten we "don't fragment" aan
-l geven we de lengte van de payload (inhoud kofferbak)
..en 8.8.8.8 is het ip adres van een van de google DNS servers.

Als je antwoord krijgt zit je goed,
Als je geen antwoord krijgt, dan is de kans groot dat het niet past.
Doe dan 1472 -8, en gebruik dat getal met de volgende ping.
ping -f -l 1464 8.8.8.8
blijf met -8 aan de gang tot je wel antwoord krijgt

Zet het resultaat maar in deze thread.

Groet van Hoot
LTW
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Weet niet hoe je -f en -l aanpast en dat die 1472 voor altijd blijft.
sorry dat ik er niks van begrijp.
ArieKanarie

Level 9
  • 324Posts
  • 15Oplossingen
  • 154Likes
Je hebt nu een MTU van iig 1500 en dat werkt prima zo te zien, MTU is zeer waarschijnlijk niet de reden van GTA V's network error.

Staat je EPC3928AD in bridge mode? Zorg dan dat uPnP aanstaat in je sitecom router. Staat de EPC3928AD niet in bridge mode? Zorg er dan voor dat je niet de WAN poort van je sitecom router gebruikt (dan heb je namelijk 2 routers en 2x NAT in je thuisnetwerk, en dat is onwenselijk).
LTW
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Ariekanarie ik heb dat er 2 routers zij aangesloten, sinds kort. Maar daarvoor hadden we maar 1 router en toen werkte die ook niet. Inderdaad ik heb een dubble nat type maar ik weet ook niet waar ik het moet aanpassen en waarnaar.
Hoot_Posthorn

Level 7
  • 158Posts
  • 12Oplossingen
  • 109Likes
LTW wrote:
Weet niet hoe je -f en -l aanpast en dat die 1472 voor altijd blijft.
sorry dat ik er niks van begrijp.


Je doet het prima. Zoals je ziet krijg je al antwoorden uit verschillende hoeken.
Je hebt het ping commando gegeven: ping -f -l 1472 8.8.8.8
Als je nu de grootte van het pakket wilt wijzigen naar iets mafs als 2000, dan doe je:
ping -f -l 2000 8.8.8.8
Om dit te onthouden kun je een ezelsbruggetje gebruiken, waar de 'f' staat voor 'forceer' en de 'l' voor 'lengte'
Dus in mensentaal zeg je:
Ik ping 8.8.8.8, en ik Forceer een Lengte van 2000.
Trouwens, je zult met 2000 juist geen antwoord krijgen van 8.8.8.8, maar dat verwachten we natuurlijk ook zo.

Ik moet nog even nadenken over de volgende stap, en zal deze thread in de gaten houden. Je hoort van me.

Groet van Hoot
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Bij IPv4 wordt de MTU tijdens het opzetten van een verbinding als het ware "onderhandeld" met het station waarmee de verbinding opgezet wordt. Dit heet Path MTU Discovery
Als de pakketjes te groot zijn zal via ICMP een bericht sturen dat fragmentatie nodig is (iets wat je bij bovenstaand voorbeeld dus voorkomt met de -f)
De computer kan dan zelf de MTU verlagen en het proces kan zich herhalen totdat geen fragmentatie meer nodig is.

IPv6 ondersteunt sowieso geen fragmentatie meer en zal bij te grote pakketten, een "Packet Too Big" bericht terugsturen, met daarbij de eigen MTU, zodat je PC zijn MTU kan aanpassen.

Normaal gesproken moet je dus nooit handmatig je MTU gaan wijzigen en al helemaal niet gana vastzetten op een waarde. Dat voorkomt nl dat de PC de MTU kan aanpassen bij het opzetten van een verbinding en loop je het risico dat de verbinding niet kan worden opgezet.

Bovenstaande is ook gelijk de reden waarom je in de firewall geen ICMP moet blokkeren (en helaas willen veel firewalls dit nogal eens doen uit "veiligheid")
LTW
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Ok
Hoot_Posthorn

Level 7
  • 158Posts
  • 12Oplossingen
  • 109Likes
LTW
Ik denk dat we het een beetje kunnen versimpelen.


  • Als je modem thuis als router fungeert,
  • Je wilt je gaming device bekabeld koppelen
.. dan zou ik die sitecom router er tussenuit wiebelen, en er een Netgear Gigabit switch-je voor in de plaats zetten.
8 Gigabit poortjes voor drie tientjes.. ( https://www.conrad.nl/p/netgear-gs108ge-netwerk-switch-8-poorten-1-gbits-973277) lijkt me de investering meer dan waard.

Dan ben je ook van je dubbele NAT af en wordt het allemaal een stuk eenvoudiger.

Groet van Hoot
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
LTW Ik ondersteun de reaktie van Hoot van harte. Easy does it.

Voor het opnemen van een andere Router in je netwerk is wat extra netwerkkennis nodig.
Denk niet dat je Router op Router aka NAT over NAT zou willen. Zoals nu kennelijk het geval is. Dan heb je een paar opties, waar ik niet over ga uitweiden. Omdat ik net als Hoot denk, dat dit niet nodig is in jouw geval.

Als je toch nog die verouderde Sitecom zou willen blijven gebruiken, dan zou hulp van een maatje nog een uitkomst kunnen zijn. Kijk dan wel goed mee, zodat je later zelf een evt probleem kan gaan oplossen. Het is zinloos iets anders te willen, dan gebruiken als een nogal 'slap' extra Access Point voor bekabelde of Wireless verbindingen.

Mocht je een betere Wifi dekking willen in je huis, kijk dan eens hier naar:
https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/via-internetkabel/
Dit is geen Router, maar een Access Point met een eenvoudige installatie. Al doende heb je meteen ook een 1 Gbps Switch voor bekabelde verbindingen.
BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes
Die MTU settings voor betere performance in games etc is allemaal onzin, net zoals DNS server wijzigen enz. Internet staat er vol mee maar het werkt allemaal niet. Gewoon op automatisch laten staan.

Voor 2 routers, als je die Sitcom aansluit op de wan poort moet je bij de Cisco EPC3928 instellen dat hij in DMZ staat zodat alle poorten open zijn naar je 2e router. Zou dat zelf niet doen en er gewoon een switch tussen zetten zoals al door iemand anders genoemd word. Dan heb je ook een Gbit verbinding naar je Xbox. Al is het mij niet helemaal duidelijk of je Xbox op wifi draait of bekabeld is. Voor game consoles etc nooit wifi gebruiken tenzij het echt niet anders kan. Voor games is je totale bandbreedte niet zo belangrijk omdat ze maar heel weinig gebruiken. Alleen ze hebben een constante flow van packets, meestal UDP. Ik speel zelf veel CoD bijvoorbeeld en daar hebben ze het over server en client tickrates van bijvoorbeeld 60Hz. Dat betekend dat de server en de xbox/ps4 waarop je speelt elkaar 60 keer per minuut updaten, of anders gezegd er gaat elke 16ms een packet van en naar de server. Oudere wifi systemen kunnen maar met 1 apparaat tegelijk communiceren en wisselt dus tussen apparaten. Als je veel dingen op je wifi aansluit loopt dit dus in de war. Daarom heb je vaak een fluctuerende ping op wifi. Ik heb zelf een router met MU-MIMO wifi support en zelfs met PS4 of PC een meter van de router af zie je in pingplotter dat je meer instabiliteit hebt met wifi.

Verder is bij ziggo verbindingen die ontzettend lage upload bandbreedte een probleem als het over games etc gaat. Niet enkel games maar elke toepassing welke afhankelijk is van real time traffic. Ik heb bijboorbeeld 250/25 abbo maar er hoeft maar een telefoon zijn foto's te syncen met de cloud en je game ligt al op straat. Dus eigenlijk heb je een router nodig met een fatsoenlijke QoS. Alleen die moet je eigenlijk combineren met bridge modus op je modem, als je namelijk ook apparaten op je modem aansluit bijvoorbeeld over wifi dan vallen die niet onder je QoS en dan werkt het niet. Ziggo is meer ingericht op streaming diensten ala Netflix etc.

Ook word er hier nogal snel naar het thuisnetwerk verwezen bij problemen met games, maar het netwerk van Ziggo zelf is ronduit slecht voor zaken als gaming etc. Bufferbloat zoals vaal geopperd word treed niet alleen op in je thuisrouter maar net zo goed in de routers van Ziggo. Om verkeer in goede banen te leiden gebruiken ze zogenaamde traffic shaping en priority ques. En het eerste wat die doen als netwerkbelasting een beetje hoog word is UDP traffic bufferen of de packets droppen. UDP heeft bijna altijd de laagste prioriteit omdat het verkeer maar 1 kant op gaat zonder bevestiging. Als een router TCP packets dropt dan verstuurd de zender deze gewoon overnieuw en blijft je verbinding vol lopen, bij UDP dus niet. Belangrijk om te weten is ook dat je vaak niks hebt aan ping omdat dat een indicatie is. Je ping kan er ontzettend goed uit zien maar als er 1 router tussen zit die je UDP verkeer buffert of dropt dan merk je dat in game. Ik heb hier in CoD een ping van 8ms naar de server in Amsterdam en dat zou een godlike verbinding moeten zijn maar dat is dus niet zo. Ik woon de meeste tijd in het buitenland, heb daar de exact zelfde hardware met als enige verschil een 300/300 fiber verbinding met 33ms latency naar de game server welke bijna 2000km verderop staat. En dat geeft een betere in game performance als hier met Ziggo terwijl de game server hemelsbreed nog geen 100km ver weg is. Afhankelijk van de tijd van de dag zoals 19:00-23:00 kan je soms je controller beter in de hoek gooien, enkel bijvoorbeeld om 03:00 heb ik af en toe eens het gevoel op een 8ms verbinding te spelen.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic