1
Vraag
2
Reacties
Alex88

Level 5
  • 47Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Hoe lang werkt een Ubee EVM3200 modem nog en wat zijn de opties tot vervanging?

Op dit moment gebruiken wij een Ubee EVM3200 modem met ons Ziggo abonnement met daarachter een eigen router en TP Link Deco M4 mesh wifi punten aangeschaft via Ziggo. Dit modem hebben we denk ik sinds 2009 in gebruik, en bevat dus geen wifi, en maar 1 netwerkpoort. Tussentijds is deze een keer vervangen door een Cisco epc3928 modem (ik geloof bij een verhuizing dat we die opgestuurd kregen), maar daarna hadden we eigenlijk behoorlijk wat problemen (internet werkte regelmatig niet, push meldingen kwamen vertraagd binnen), waardoor ik toen de Ubee EVM3200 die we nog hadden weer heb geactiveerd (in de tijd dat je dat nog zelf kon doen met modemactivatiecode en wachtwoord, ergens in 2016 gok ik). Daarna hebben we eigenlijk, tot de dag van vandaag nooit meer problemen gehad, op 3 verschillende adressen.

Ik begrijp echter dat alles DOCSIS 3.1 gaat worden, en dit modem zal dus ook een keer komen te vervallen. Sowieso is het denk ik vrij uniek om 13 jaar met een modem te doen zonder enig probleem.

Mijn vraag is echter of iemand weet hoe lang dit modem nog mee zal gaan, voor wat betreft de werking van DOCSIS 3.0. Is dat een kwestie van maanden, of zou dat zomaar nog enkele jaren zijn? En als deze vervangen moet worden, is het dan mogelijk om een Ubee UBC1813ZG te krijgen? Ik heb namelijk geen wifi nodig aangezien ik dat al heb via de TP Link Deco's, en gezien de problemen met het Cisco modem die we gehad hebben en de Puma chipset problemen die ik overal lees met de hedendaagse Connectbox modems zit ik ook niet echt te wachten op een dergelijk modem als vervanger. En het lagere stroomverbruik van dit modem doordat wifi ontbreekt spreekt me ook aan. Wat mij betreft houd ik zo lang mogelijk deze zo lang het kan en hoeft deze nu echt nog niet vervangen te worden, maar als het moment daar is, zou ik toch de voorkeur hebben voor een Ubee Ubee UBC1813ZG.

Alvast bedankt voor de moeite en eventuele reacties.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Dan geldt in dit geval: zolang het niet kapot is, afblijven en rustig doorgaan.

Bekijk in context

10 Reacties 10
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"en gezien de problemen met het Cisco modem die we gehad hebben en de Puma chipset problemen die ik overal lees met de hedendaagse Connectbox modems zit ik ook niet echt te wachten op een dergelijk modem als vervanger."

De Connect boxen hebben een update gehad die de Puma6 problemen grotendeels heeft opgelost, vandaar dat je op dit forum een stuk minder problemen leest, dan voor april 2021.

Alleen in uitzonderlijke gevallen heeft men nog last van de Puma6 problemen en moeten eerst alle overige mogelijke oorzaken uitgesloten zijn, voordat Ziggo een Ubee opstuurt.

 

De Ubee EVM3200 kan ieder moment uitvallen als ik de hoeveelheid lees die er uitvallen, maar je weet nooit hoelang die nog meegaat.

 

Mogelijk moeten er eerst ook verouderde aansluitmaterialen vervangen worden.

Ziggo kan je gratis hedendaagse aansluitmaterialen opsturen.

Mocht het Abonnee Overname Punt verouderd zijn, kan een Ziggo monteur die gratis komen vervangen.

 

 

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

 

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link kom je in je Ziggo community profiel, op die pagina mogelijk iets naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info

Alex88
Topicstarter
Level 5
  • 47Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Dank voor de reactie, hierbij als bijlage 2 foto's. Het AOP was al aanwezig toen ik hier kwam wonen, ik weet dus niet precies wat voor AOP het is aan de binnenkant (nooit opengemaakt, want het werkt immers gewoon goed). Er zat wel zo'n draaibare splitter op, een SQ601 was dat als ik het goed heb onthouden. Die heb ik wel vervangen door de splitter op de foto, met op de eerste splitter het modem en op de andere uitgang nog een splitter voor naar 2 tv's. Ziet er niet heel netjes uit zo twee splitters op elkaar, maar zoals gezegd ondervind ik geen problemen, zowel met internet als tv niet.

Ik ben dus vooral benieuwd wanneer dergelijke modems technisch niet meer gaan werken op het Ziggo netwerk. Als deze defect gaat heb ik zelf nog wel wat mogelijkheden om het op te lossen, als eerste zal de voeding wel kapot gaan (misschien is dat zelfs wel eens gebeurd), maar zoiets vervang ik zelf wel, heb nog wel wat Ubee adapters liggen. En ik weet haast zeker dat ik misschien nog wel ergens zo'n zelfde modem in huis heb als reserve.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Als eerste stap:

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Een Ubee EVM3200 modem heeft ook een beperkte hoeveelheid frequenties die tegelijk gebruikt kunnen worden en dat laat geen ruimte voor reserve frequenties die een storing op een frequentie op kunnen vangen en daarnaast komen er uiteindelijk ook geen beveiligingsupdates meer.

Alex88
Topicstarter
Level 5
  • 47Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

De reden dat je het kapje moet verwijderen is dus enkel om te voorkomen dat de splitter te diep in het kapje zit?

 

Ik heb de splitters ooit erop gezet zonder kapje, zodat ik zeker weet dat ze goed zitten aangesloten. Daarna heb ik het kapje pas weer teruggeplaatst, zodat het onmogelijk is dat ze te diep zitten. En ik neem aan dat die kapjes toch ook een functie zullen hebben, bijvoorbeeld het voorkomen van stof of vocht in de splitter?

 

Ik heb bovendien nu geen problemen zoals eerder gezegd, maar ik kan me voorstellen dat als je wel problemen zou hebben je ze eraf moet halen om dat als oorzaak in ieder geval uit te sluiten.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"En ik neem aan dat die kapjes toch ook een functie zullen hebben, bijvoorbeeld het voorkomen van stof of vocht in de splitter?

 

De splitter is een metalen dichte doos, het witte kapje is er enkel voor het zicht.

Alex88
Topicstarter
Level 5
  • 47Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Is er toevallig iemand die weet hoe lang een Ubee EVM3200 DOCSIS 3.0 modem nog werkt als modem totdat deze techniek gaat stoppen / komt te vervallen? Is dat nog een kwestie van weken, maanden of zelfs

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Dat modem blijft nog wel werken, tot er een piefje of palletje doorbrandt.  Daarover geen zorg. De toekomstige hogere internetsnelheden zal het niet kunnen verwerken. Ook voor de huidige Giga (1 Gbps) snelheid is het modem ongeschikt.

 

Alex88
Topicstarter
Level 5
  • 47Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Dank, ik heb een Internet Basic abonnement wat in de praktijk 50/20 is en dat voldoet voorlopig nog prima. Volgens mij kan die tot 300 Mbit ofzo aan.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Dan geldt in dit geval: zolang het niet kapot is, afblijven en rustig doorgaan.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic