1
Vraag
2
Reacties
Partomo

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hoe krijg ik IPv6 met ConnectBox in bridge mode + Asus router?

Ik heb hier een ConnectBox in bridge mode met daarachter een Asus router. Volgens ipv6-test.com is er geen ipv6 adres detected (zie schermafbeelding).

 

De Asus staat op passthrough bij IPv6 (zie schermafbeelding).

 

Weet iemand wat ik moet doen om deze combi te laten werken?

 

Partomo_1-1678217601441.png

 

 

Partomo_0-1678217583234.png

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Passthrough is niet de juiste instelling voor Connection type, deze zou op Native ingesteld moeten worden. Verder zijn de standaardinstellingen voldoende om IPv6 aan te bieden in het LAN.

 

Het topic dat @emiliovisser hieronder aanhaalt laat ook de juiste instellingen zien, echter wordt daar stateful DHCPv6 gebruikt, wat niet compatibel is met Android. Voor de hoogste compatibliteit moet stateless DHCPv6 gebruikt worden, waarbij apparaten in het LAN zelf een IPv6-adres opbouwen m.b.v. de prefix die via Router Advertisement in het LAN wordt verspreid (SLAAC). Stateless DHCPv6 geeft apparaten ook de mogelijkheid om gebruik te maken van de Privacy Extensions van SLAAC.

Bekijk in context

8 Reacties 8
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Passthrough is niet de juiste instelling voor Connection type, deze zou op Native ingesteld moeten worden. Verder zijn de standaardinstellingen voldoende om IPv6 aan te bieden in het LAN.

 

Het topic dat @emiliovisser hieronder aanhaalt laat ook de juiste instellingen zien, echter wordt daar stateful DHCPv6 gebruikt, wat niet compatibel is met Android. Voor de hoogste compatibliteit moet stateless DHCPv6 gebruikt worden, waarbij apparaten in het LAN zelf een IPv6-adres opbouwen m.b.v. de prefix die via Router Advertisement in het LAN wordt verspreid (SLAAC). Stateless DHCPv6 geeft apparaten ook de mogelijkheid om gebruik te maken van de Privacy Extensions van SLAAC.

emiliovisser

Level 9
  • 331Posts
  • 30Oplossingen
  • 94Likes

Zie voor meer info

https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Ben-ik-klaar-voor-IPv6-met-de-UB1318ZG-in-bridge-icm-ASUS-RT/...

 

Zie afbeelding Android telefoon;

Screenshot_20230307_210738_Chrome.jpg

@tobiastheebe , wat voor problemen of mindere werking. Op mijn telefoon werkt het prima.(ipv6)

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

@emiliovisser Aan het IPv6-adres te zien is dit niet van (stateful) DHCPv6 afkomstig, maar van Router Advertisement, waarna het client-gedeelte (de tweede helft van het /128-adres) willekeurig gemaakt zal zijn met de eerder genoemde Privacy Extensions.

 

Als de DHCPv6-server van jouw router is ingesteld op stateful, dan impliceert dit dat de prefix via RA wordt aangeboden en clients daarnaast (met de M flag van DHCPv6) de mogelijkheid krijgen om een IPv6-adres bij de DHCPv6-server op te halen. Dat laatste wordt door Android dus niet ondersteund.

emiliovisser

Level 9
  • 331Posts
  • 30Oplossingen
  • 94Likes

@tobiastheebe ,

 

dit zijn mijn instellingen op mijn asus router

 

6956F663-C0FD-4B75-BE87-0E94547E28F3.jpeg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Helder, jij gebruikt stateless DHCPv6 (zoals het hoort) en niet stateful DHCPv6, zoals op de gelinkte pagina.

Partomo
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hartelijk dank Tobias en Emilio! Het werkt.

 

Partomo_0-1678224539583.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Fijn om te lezen en graag gedaan.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

@PartomoIk zou release prefix on exit uitzetten. Dan houd je dezelfde prefix over een reboot van je router. Anders krijg je een nieuwe.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic